Koningin eruit, raam met rijpe dop erin
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Koningin eruit, raam met rijpe dop erin
Hallo,
ik heb een koningin die vervangen moet worden (kast A). Nu heb ik van een andere kast (kast B) de moer er al uit middels een veger. In kast B ga ik zaterdag aan het eind van de dag de doppen breken. Kan ik in kast A de koningin eruit halen en één raam met een dop (of enkele doppen) uit kast B, in kast A hangen? Zo ja wanneer moet ik die koningin (kast A) eruit halen ? Zo snel mogelijk? Zodat ze een dag moerloos zijn? Of pas zaterdag aan het eind van de dag? Of kan dit niet zomaar.
Ik hoor het graag.
ik heb een koningin die vervangen moet worden (kast A). Nu heb ik van een andere kast (kast B) de moer er al uit middels een veger. In kast B ga ik zaterdag aan het eind van de dag de doppen breken. Kan ik in kast A de koningin eruit halen en één raam met een dop (of enkele doppen) uit kast B, in kast A hangen? Zo ja wanneer moet ik die koningin (kast A) eruit halen ? Zo snel mogelijk? Zodat ze een dag moerloos zijn? Of pas zaterdag aan het eind van de dag? Of kan dit niet zomaar.
Ik hoor het graag.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 48
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Koningin eruit, raam met rijpe dop erin
Ik zou nu de koningin eruit halen.
Het volk doppen laten opzetten.
Als de doppen gesloten zijn breken en een raam met dop uit kast B erin hangen.
Het volk doppen laten opzetten.
Als de doppen gesloten zijn breken en een raam met dop uit kast B erin hangen.
gr. Peter
-
- Contacteer:
In dit geval kan dat niet, de doppen uit kast B zijn al nagenoeg rijp. Ze zijn zaterdagavond 13 dagen oud. In kast A loopt de koningin nu nog rond. De vraag is dus of je de koningin eruit kunt halen (kast A) en vrijwel meteen een rijpe dop (van kast B) erin.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Moer er uit dop er in? Volk gaat zich moerloos voelen en zet toch doppen op eigen broed aan.
Als je dit laat gaan heb je een zwerm zodra de doppen die op het eigen broed is aangezet worden gesloten.
Dacht jaren geleden dit ook te doen wel met carnica bijen. Hoe dit bij de buckfast zal gaan?
Wat wel heel goed gaat is moer er uit 10 dagen te wachten doppen breken en de gewenste dop er in.
Als je dit laat gaan heb je een zwerm zodra de doppen die op het eigen broed is aangezet worden gesloten.
Dacht jaren geleden dit ook te doen wel met carnica bijen. Hoe dit bij de buckfast zal gaan?
Wat wel heel goed gaat is moer er uit 10 dagen te wachten doppen breken en de gewenste dop er in.
!Hans.
-
- Contacteer:
ah dus het is niet aan te raden. Ik hoopte dat ze zich moerloos zouden voelen, zelf doppen maken. En dan als de nieuwe nieuwe koningin er ineens is dat ze hun eigen doppengebeuren zouden staken, maar dat doen ze dus niet. Als ze zich moerloos voelen gaan ze dus een heel traject in dat niet na 1 of 2 dagen te stoppen is.
Wat ik dan kan doen is moer eruit (kast A), ze maken doppen, deze breken na 7 dagen en na 10 dagen nog eens, voor de zekerheid. Vanuit kast B een rijpe dop in een 3 ramer. Deze zal uitlopen, bruidsvlucht gaan doen en beginnen in de 3 ramer (als alles goed gaat). Nadien als de 3 ramer goed gaat deze samenvoegen met de moerloos gemaakte kast A.
Is dit een optie?
Wat ik dan kan doen is moer eruit (kast A), ze maken doppen, deze breken na 7 dagen en na 10 dagen nog eens, voor de zekerheid. Vanuit kast B een rijpe dop in een 3 ramer. Deze zal uitlopen, bruidsvlucht gaan doen en beginnen in de 3 ramer (als alles goed gaat). Nadien als de 3 ramer goed gaat deze samenvoegen met de moerloos gemaakte kast A.
Is dit een optie?
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 48
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoeveel ramen heeft kast A?
Zoals Hans zegt 10 dagen na dat de koningin is verwijdert doppen breken.
Zeker geen dop vergeten een volk heeft voorkeur op eigen larven dan van een ander volk.
Als een volk de kans krijgt om alsnog een eigen dop uit te laten lopen zal ze dat zeker doen.
Dan wordt de nieuwe dop uit gebeten door de bijen.
Als je na dag 10 alle doppen breekt kan en zal het volk alleen de nieuwe dop aannemen.
Er is geen larf meer aanwezig en heeft geen andere keus.
Dus doppen breken en een nieuwe gesloten dop in hangen.
De dop mag dan gerust tegen het uit lopen zijn.
Zoals Hans zegt 10 dagen na dat de koningin is verwijdert doppen breken.
Zeker geen dop vergeten een volk heeft voorkeur op eigen larven dan van een ander volk.
Als een volk de kans krijgt om alsnog een eigen dop uit te laten lopen zal ze dat zeker doen.
Dan wordt de nieuwe dop uit gebeten door de bijen.
Als je na dag 10 alle doppen breekt kan en zal het volk alleen de nieuwe dop aannemen.
Er is geen larf meer aanwezig en heeft geen andere keus.
Dus doppen breken en een nieuwe gesloten dop in hangen.
De dop mag dan gerust tegen het uit lopen zijn.
gr. Peter
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Bmans
Als je dit doe snij je je echt in de vingers. Twee keer doppen breken. Bij 7 dagen zijn er nog oude larven daar gaat het volk weer doppen op aanzetten. Die doppen vind je niet terug lijken op gesloten darren cellen! Als je die dan over het hoofd zien heb je echt een probleem om een moer te vinden die niet groter is dan een bij! Doe nu zoals Peter en ikzelf aangeven dan ga je goed!Wat ik dan kan doen is moer eruit (kast A), ze maken doppen, deze breken na 7 dagen en na 10 dagen nog eens, voor de zekerheid.
!Hans.
-
- Contacteer:
Ok ik snap het.
De situatie is echter zo dat ik doppen heb in kast B die zaterdag 21 mei (morgen dus) 13 dagen zijn. Die zijn nodig in kast B, maar niet allemaal. Mijn idee was dan om ook een dop, of enkele te gebruiken bij kast A, waar nu de koningin nog in zit. Zo'n dop gebruiken bij kast A is dus geen haalbare kaart.
Via een 3 ramer een dop van kast B een volkje kweken als reserve is wel mijn plan. Misschien dat ik die dan later kan gebruiken bij kast A.
De situatie is echter zo dat ik doppen heb in kast B die zaterdag 21 mei (morgen dus) 13 dagen zijn. Die zijn nodig in kast B, maar niet allemaal. Mijn idee was dan om ook een dop, of enkele te gebruiken bij kast A, waar nu de koningin nog in zit. Zo'n dop gebruiken bij kast A is dus geen haalbare kaart.
Via een 3 ramer een dop van kast B een volkje kweken als reserve is wel mijn plan. Misschien dat ik die dan later kan gebruiken bij kast A.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Bmans
Een bijenvolk is een individu daar kun je wel wat aan "sleutelen" maar niet zo als je voorstelde moer er uit dop er in. Een leggende koningin heeft een heel ander feromonen patroon dan een moerdop of een net uitgelopen moer.
inderdaad je hebt het begrepen.Via een 3 ramer een dop van kast B een volkje kweken als reserve is wel mijn plan. Misschien dat ik die dan later kan gebruiken bij kast A.
Een bijenvolk is een individu daar kun je wel wat aan "sleutelen" maar niet zo als je voorstelde moer er uit dop er in. Een leggende koningin heeft een heel ander feromonen patroon dan een moerdop of een net uitgelopen moer.
!Hans.
-
- Contacteer:
Bedankt voor de hulp. Zo worden een hoop potentiële fouten voorkomen, mooi.
Hopelijk wordt het wat met het reserve 3 raams volkje en kan dat later samen met de kast A.
Hopelijk wordt het wat met het reserve 3 raams volkje en kan dat later samen met de kast A.