harry mouris schreef:Voor alle zekerheid. Ik heb een broedaflegger gemaakt, De redcellen zitten dus in de aflegger. Denk je dat die zal zwermen?
En wat zit er in het hoofdvolk? geen doppen? is dus moerloos!! Een klein volk "de aflegger" zal als deze ruim zit niet zwermen.
Het wordt wel heel ingewikkeld. Waar zit de oude koningin?
Kan het zijn dat de term "redcellen" door jou verkeerd wordt gebruikt? en het eigenlijk zwermcellen moet zijn? Kijk eens op de site www.imkerpedia.nl
Hoi Hans, Ik heb uit het hoofdvolk een paar raampjes raampjes BRIAS gepakt zonder opzittende bijen. Dus ook geen koningin in de aflegger. Daarna heb ik uit de honingkamer de bijen geveegd in het nieuwe afleggertje. De moer zit dus nog op het oude volk.
Het nieuwe afleggertje heeft dus redcellen gemaakt, want was moerloos. Het hoofdvolk draait nog als een tierelier en ik heb daar nog larfjes gezien. Geen enkele zwermneiging daar, alleen 3 speeldoppen gisteren.
harry mouris schreef:Hoi Hans, Ik heb uit het hoofdvolk een paar raampjes raampjes BRIAS gepakt zonder opzittende bijen. Dus ook geen koningin in de aflegger. Daarna heb ik uit de honingkamer de bijen geveegd in het nieuwe afleggertje. De moer zit dus nog op het oude volk.
Het nieuwe afleggertje heeft dus redcellen gemaakt, want was moerloos. Het hoofdvolk draait nog als een tierelier en ik heb daar nog larfjes gezien. Geen enkele zwermneiging daar, alleen 3 speeldoppen gisteren.
Uw aflegger zal dan niet zwermen, gewoon laten doen. Nieuwe moer gaat pas leggen als het andere aanwezige broed is uitgelopen, een ideaal moment om even wat oxaal te vernevelen dan ben je ook ineens van de varaomijten af.
Veel succes
MVG CP
Als de bijen al zwermdriftig waren en je hebt flink wat bijen bij geveegd dan kunnen ze nog steeds zwermen
Zeker als klein behuisd zijn.
Ik heb van de 40 volken gisteren alles gecontroleerd door te kiepen.
---De zwermkoningin van 2015 heeft doppen, gebroken en een hele zware starter er van gemaakt.
---Een volk met een hele goede koningin van 2013 heeft doppen die ook gebroken en er 5 drieramers vanaf genomen.
Over een week controleer ik deze volken nog eens maar beiden moeten geholpen worden.
Maar eerst maar eens een beetje honing binnenhalen.
Leuk om je hier te treffen! Ik ga morgen mijn eerste honing slingeren! Wat een supergoed volk heb je me verkocht. Nogmaals Dank! Mooi dat het bij jou zo goed gaat! Hartelijke groet Harry