Wonderlijke zwerm... wat is hier gebeurd?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
JorisH
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast F1
Contacteer:

Wonderlijke zwerm... wat is hier gebeurd?

Bericht door JorisH »

Ik heb een bijzondere ervaring die ik graag ontrafel...
Vorige week een zwerm 50 meter van mijn 2 volken, laag in een vijgenstruik. Dus dan denk je, die is van mij. Zelfde avond meeste bijen op een raampje open broed laten lopen en in een zesramer gezet (scheppen ging niet), volgende ochtend zijn de overige bijen erin gelopen. Eigen volken gecontroleerd, die beiden geen moerdoppen hadden en waarin ik ook de koninginnen heb gezien. Beide volken ook niet waarneembaar in omvang afgenomen (terwijl het een forse zwerm was, 6 ramen bezet). Dus conclusie: zwerm is van een andere imker (maar ik weet niet dat die in de buurt zit).
Nu komt het: paar dagen later zie ik redcellen in de zwerm (op dat raampje broed) en geen enkel eitje. Geen koningin te zien.

Is dit nu een zwerm die toevallig zo dicht bij onze kasten neerstrijkt, en waarvan de koningin het toevallig niet heeft gered (ondanks behoedzaam opereren!). Of kan het zo zijn dat er een zwerm is gekomen zonder koningin? Dat heb ik nog nooit gehoord, lijkt me ook heel vreemd, maar ik leg het toch maar even voor.

Benieuwd naar jullie reacties! Groeten, Joris
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wonderlijke zwerm... wat is hier gebeurd?

Bericht door petro »

Ik neem aan dat het een forse na-zwerm is.
Aangezien die een nog onbevruchte moer heeft worden er doppen aangezet op het raampje open broed wat je er in hing.
Petro
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is volgens mij niet de gewoonte om een raam met open broed aan een pas gevangen zwerm te geven .
Kan enkel maar voor problemen zorgen .
JorisH
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast F1
Contacteer:

Bericht door JorisH »

Het ging er niet om een raampje aan de zwerm te geven, maar het was een manier om de zwerm te vangen. Opgepikt uit Werkboek bijen houden. Echter, wellicht beter om het raampje vervolgens weer af te slaan en weg te nemen. We hadden dit gevolg niet voorzien. Dank voor mogelijke verklaring van de nazwerm met onbevruchte koningin!

Groet, Joris
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

JorisH schreef:. Opgepikt uit Werkboek bijen houden. Echter, wellicht beter om het raampje vervolgens weer af te slaan en weg te nemen.s
Straat dat dan niet in het werkboek vermeld ?? vreemd !!
Plaats reactie