wisselcel of toch zwermcel...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

wisselcel of toch zwermcel...?

Bericht door tomer »

Bij de vorige controle trof ik 1 grote mooie koninginnecel met larve aan (midden op de raat). Ik ging eerst uit van een zwermcel en heb deze dus weggehaald. Ik was bezig speeldopjes weg te halen om te controleren of ze belegd waren. Er waren wel een aantal kleine dopjes aanwezig en er was er deze keer ook minstens 1 belegd. Omdat het maar tussen de 5 en de 10 speeldopjes waren en dus 1 grote koninginnecel, denk ik achteraf gezien dat het misschien eerder een wisselcel zou kunnen zijn? Ik zal bij volgende controle zien wat ze gedaan hebben, maar stel dat ze terug slechts 1 of enkele koninginnecellen gemaakt hebben, moet ik ze dan beter laten hangen voor een moerwissel, of voor de zekerheid toch maar weghalen? Wil het risico niet nemen dat ze toch gaan zwermen... De koningin legt verder wel goed.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: wisselcel of toch zwermcel...?

Bericht door ErikS »

Ligt aan de volksgrootte. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en bij een eventuele volgende grote cel een kunstzwerm maken.
szx2js
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door szx2js »

Volken moet je liever niet splitsen via kunstzwermen. Indien je bang bent voor het afkomen en verliezen van een voorzwerm is er een probaatmiddel: kies ervoor om de moer te knippen! Komt er toch een zwerm af, dan slaat de zwerm terug en heb je een week extra de tijd om maatregelen te treffen, bijvoorbeeld op 1 dop zetten.

Ander weetje uit ervaring: vaak zijn wisseldoppen mooi groot, maar ook minder mooie doppen kunnen leiden tot een stille moerwisseling. Bij minder dan 5 doppen zou ik de doppen laten staan en uit voorzorg de oude moer knippen. Zo blijft het volk intact en in staat een mooie zomerdracht binnen te halen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

In het algemeen ben ik het met szx2js eens, maar.......

Tomer is imker sinds vorig jaar en heeft een (1) volk. Een veilige strategie lijkt me dan de beste strategie en geen risico's te nemen met de koningin (knippen door een beginnende imker of laten zwermen) en een kunstzwerm te maken.
Nadeel is minder opbrengst, voordeel is 2e volk.
De imker wikt ;-)
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Ik wil zowiezo een 2de volk, dus kunstzwerm moet er vroeg of laat van komen. Ben nu ook al wel tevreden met de 1e volle honingkamer. Als ik een vlieger maak, blijft de honing binnenkomen dacht ik + dan heb ik een volk bij dat een koningin kan maken van een mooie koninginnecel.
Indien ze de moer echt willen wisselen, zou er nadien in de vlieger terug een wisselcel moeten komen en dan is het me duidelijker.
De koningin knippen, dat doe ik liever niet...
Zal eerst zien wat ze deze week gaan doen.
Plaats reactie