koningin merken met stift
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
koningin merken met stift
Vorige week heb ik in de bijenwinkel een stift gekocht en heb ik de koningin gemerkt. Mooie groene stip erop (ze hadden geen witte stiften meer...).
Vandaag moest ik in de kast zijn om darrenraat te snijden en wat zie ik: de koningin, maar zonder stip!
Toen ik ze vorige week merkte zag ik dat bijen van de hofstaat aan de verf begonnen te likken, maar dat ze alles zouden aflikken, had ik niet gedacht.
Hoe zorg ik ervoor dat de stip blijft? Koningin even apart en de verf laten drogen?
Vandaag moest ik in de kast zijn om darrenraat te snijden en wat zie ik: de koningin, maar zonder stip!
Toen ik ze vorige week merkte zag ik dat bijen van de hofstaat aan de verf begonnen te likken, maar dat ze alles zouden aflikken, had ik niet gedacht.
Hoe zorg ik ervoor dat de stip blijft? Koningin even apart en de verf laten drogen?
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: koningin merken met stift
Ja Tomer, je zegt 't al, even de koningin in een kluisje opsluiten
en het kluisje op het volk leggen. Dan kunnen zowel de koningin en het kluisje drogen
door de warmte van het volk. Soms doet men te veel 'synthetische verf' op het borststuk.
Zodra de werksters rustig over het kluisje lopen, kan men de koningin los laten.
Als de bijen zich wild op het kluisje gedragen moet je nog even wachten.
Kluisjes waarin 'n koningin lang opgesloten heeft gezeten, moeten even met schoon water
gespoeld worden, want er kan de geur van de koningin en het volk op blijven hangen, waardoor
er ook wild gedrag kan ontstaan bij gebruik voor een andere koningin. Zjef
en het kluisje op het volk leggen. Dan kunnen zowel de koningin en het kluisje drogen
door de warmte van het volk. Soms doet men te veel 'synthetische verf' op het borststuk.
Zodra de werksters rustig over het kluisje lopen, kan men de koningin los laten.
Als de bijen zich wild op het kluisje gedragen moet je nog even wachten.
Kluisjes waarin 'n koningin lang opgesloten heeft gezeten, moeten even met schoon water
gespoeld worden, want er kan de geur van de koningin en het volk op blijven hangen, waardoor
er ook wild gedrag kan ontstaan bij gebruik voor een andere koningin. Zjef

-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb geen ervaring met stift, wel met gewone tipp-ex.
Ook dan doe ik, zoals bee-tree aangeeft de koningin even apart, totdat de tipp-ex opgedroogd is.
Vervolgens koningin de kast in met een wolk rook (om de laatste geuren van oplosmiddel te verdoezelen).
Direct de koningin de kast in met (natte) tipp-ex leverde mij eerder een doodgestoken koningin, wat ik verweet aan de geur.
groet, jacques
Ook dan doe ik, zoals bee-tree aangeeft de koningin even apart, totdat de tipp-ex opgedroogd is.
Vervolgens koningin de kast in met een wolk rook (om de laatste geuren van oplosmiddel te verdoezelen).
Direct de koningin de kast in met (natte) tipp-ex leverde mij eerder een doodgestoken koningin, wat ik verweet aan de geur.
groet, jacques
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Wat ik doe is de koningin gewoon op de raat aantippen met de stift, dit is als ik haar niet zoek maar toevallig tegenkom. De koningin met de stift volgen en met een draaiende beweging net even vastdrukken op de raat, je voelt haar trillingen dan door de stift heen. Daarna de raat even een halve minuut in de handen houden en de koningin laten lopen. Ze heeft de neiging naar de onderkant te lopen dus rustig de raat omdraaien. Doel is simpel, tijd winnen om stip aan laten drogen. Als de koningin zich door het volk wurm of door een opening ben je de meeste stip alweer kwijt dus rustig laten lopen, krijg je ook een beeld of ze in paniek is.
Het grote voordeel is dat de koningin niet hoeft aan te raken met de vingers of hard plastic.
Voor de volledigheid, werkte altijd goed, dit jaar al 4 koninginnen die na het merken zijn "verdwenen" van de 10. Toch te ongeduldig geweest of een andere oorzaak?
Het grote voordeel is dat de koningin niet hoeft aan te raken met de vingers of hard plastic.
Voor de volledigheid, werkte altijd goed, dit jaar al 4 koninginnen die na het merken zijn "verdwenen" van de 10. Toch te ongeduldig geweest of een andere oorzaak?
Laatst gewijzigd door ErikS op do 26 mei 2016, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Nog beter is haar terug te zetten met een kooitje met een beetje suikerdeeg.
Na een uur is ze terug vrij, is de verf droog, zijn de de vreemde geuren weg en is de koningin terug rustig.
https://imkershop.nl/invoer-transport-k ... oitje.html
Dit kooitje is daar zeer geschikt voor en het past tussen de ramen.
Na een uur is ze terug vrij, is de verf droog, zijn de de vreemde geuren weg en is de koningin terug rustig.
https://imkershop.nl/invoer-transport-k ... oitje.html
Dit kooitje is daar zeer geschikt voor en het past tussen de ramen.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Ik ken imkers die al tientallen jaren bijenhouden, maar vreselijk opzien
tegen het merken en vleugeltjeknippen van de koningin.
Ook al raad ik ze aan om te 'oefenen' op darren, ze wagen zich er niet aan.
Ik laat het nu even bij deze tip; de tip om darren op de raat vast te drukken
en dan te merken en te knippen. Geef ze wel een andere kleur dan die van de
internationaal gebruikelijke koninginnekleuren anders denk je later dat er meer
koninginnen in het volk rondlopen enz, Zjef
P.S. Ik heb me er over verbaasd hoe handig Ben Som de Cerff z'n koninginnen merkt
en knipt. Hij laat het zien op een van z'n vele you tube filmpjes.
Hoe lang heeft hij ervaring of hoe frequent stipt en knipt hij ?
tegen het merken en vleugeltjeknippen van de koningin.
Ook al raad ik ze aan om te 'oefenen' op darren, ze wagen zich er niet aan.
Ik laat het nu even bij deze tip; de tip om darren op de raat vast te drukken
en dan te merken en te knippen. Geef ze wel een andere kleur dan die van de
internationaal gebruikelijke koninginnekleuren anders denk je later dat er meer
koninginnen in het volk rondlopen enz, Zjef

P.S. Ik heb me er over verbaasd hoe handig Ben Som de Cerff z'n koninginnen merkt
en knipt. Hij laat het zien op een van z'n vele you tube filmpjes.
Hoe lang heeft hij ervaring of hoe frequent stipt en knipt hij ?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik merk al vele jaren zonder enig probleem met stift. Na het merken even over de raat laten lopen zodat ze droogt. Als je haar van de raat afpakt altijd terug zetten op de raat waar ze vanaf is genomen. (Dit ook doen als je merkt met een nummertje.)
Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ken#p67168
ad staals
Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ken#p67168
ad staals
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Ah ok, dus best even (apart houden en) laten drogen...ik dacht het al.
Ik heb eerst geprobeerd om ze tussen de vingers staande te houden, maar ik begon te beven uit schrik dat ik haar zou beschadigen.
Dan heb ik gewoon de stift erop gezet toen ze stilstond. Ze was tamelijk rustig.
Volgende keer beter!
Ik heb eerst geprobeerd om ze tussen de vingers staande te houden, maar ik begon te beven uit schrik dat ik haar zou beschadigen.
Dan heb ik gewoon de stift erop gezet toen ze stilstond. Ze was tamelijk rustig.
Volgende keer beter!