Petro,
Nou wat jammer joh dat gaat niet zoals het eigenlijk hoort met de buckfast bijen.
Ik kijk om de week en breek dan alle doppen weg en geef ruimte als het moet.
En ik maak geen aflegger, en al helemaal geen aflegger met broed waarvan de waarde maar beperkt is vanwege de vele aanwezige varroa mijten.
Doordat de volken zo geen bijen verliezen aan een aflegger en de moer gewoon eitjes blijft leggen, heeft bij mij dit bij mijn 4 beste kasten geresulteerd in torenflats met in de top veel honing

.
Ik ga morgen kijken of er doppen zijn, dan is het weer een week geleden.
Lees om de aardigheid eens hoe het bij Alex Monch gaat die heeft nog hogere torens
Je hoeft niet zo hoog te bouwen als Alex je kan ook wat vaker slingeren.
Wanneer ik wel een paar volken er bij wil koop of teel ik een paar bevruchte f1 moeren.
En schud ik uit de honingkamers vier ramen bijen per zesraams kast, in een 30L emmer of een speciekuip.
Die bijen sproei ik met oxaalzuuroplossing 36 gram/l zodat er geen mijt in blijft en die gaan in het kastje waar verder alleen een raam voer en uitgebouwde raat in hangt maar vooral geen eitjes.
De kastjes hebben open bodem en zet ik een dag in de hal, na een paar uur als ze flink brommen zet ik de kooitjes met de moeren afgesloten met suikerdeeg in. Deze schudzwermen worden vaak het jaar daarop super volken!
Freek