Verschil in bijensteken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Verschil in bijensteken

Bericht door Bmans »

Hallo,
onlangs ben ik (wederom) een keer gestoken. Normaal niet veel aan de hand, nu iets meer. De steek was in de wang. Het gezicht aan een kant gezwollen, oog nog wel net open. Deze steek deed veel meer pijn dan wat ik tot nog toe had gehad (afgelopen jaren).
Mijn vraag is of er verschil zit in welke bij je steekt, is een steek van bijvoorbeeld een wachtbij (ca 17-22 dagen oud) die de bewaking regelt heftiger omdat hij er qua lichaam helemaal op ingericht is om te steken?
Misschien bracht deze het gif ook wel extra goed over omdat hij in volle vaart vanuit het niets op me invloog.
Ik hoor het graag.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Verschil in bijensteken

Bericht door bee-tree »

Heb je zoekfunctie al gebruikt, Bmans ? Met trefwoord "bijensteken" vind je bijna 300 berichten.
Misschien is er eentje die hetzelfde zegt wat ik nu beweer, namelijk :
de steken van de 'NACHTWACHT' zijn effectiever dus venijniger. Ze veroorzaken ontstekingen
doordat op de angel 's nachts meer bacteriën zitten door meer lichamelijk contact tussen de bijen.
Heb je voldoende witte bloedlichaampjes in je lijf,
dan herken je de puntvormige ontsteking aan 'n etterbultje.

Na dagen binnen zitten(van de bijen), zijn de steken ook venijniger, om dezelfde reden.
Bij alle rassen zijn de bijen bij verstoring in de nacht steekvaardig. De nacht is voor bijenvolken een gevaarlijke tijd , vandaar dat ik de nachtelijke waakbijen "Nachtwacht "noem Zjef :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 27 mei 2016, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Een jonge bij van een paar dagen heeft nauwelijks gif. Een wachtbij dat zijn de soldaten van een bijenvolk dus is het gifblaasje goed gevuld.
Verder speelt een belangrijke rol de plaats waar je wordt gestoken.
Een steek In je voorhoofd kun je als beginnend imker de volgen dag niet met goed fatsoen je aan de wereld vertonen.
Je krijgt vragen - als de omgeving weet dat je bijenhoud "heb je honderden steken op gelopen".
Dit allemaal het eerste en tweede jaar tenminste als je in die twee jaar 50 steken hebt opgelopen.
Is dit niet zo dan blijf je in de beginners fase tot dat die 50 zijn gehaald.
Sterkte. :be2:
!Hans.
Bmans
Contacteer:

Bericht door Bmans »

Bedankt voor de info. Dat gaat verder goed komen, komt zo af en toe voor.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Bmans schreef:Hallo,
onlangs ben ik (wederom) een keer gestoken. Normaal niet veel aan de hand, nu iets meer. De steek was in de wang. Het gezicht aan een kant gezwollen, oog nog wel net open. Deze steek deed veel meer pijn dan wat ik tot nog toe had gehad (afgelopen jaren).
Mijn vraag is of er verschil zit in welke bij je steekt, is een steek van bijvoorbeeld een wachtbij (ca 17-22 dagen oud) die de bewaking regelt heftiger omdat hij er qua lichaam helemaal op ingericht is om te steken?
Misschien bracht deze het gif ook wel extra goed over omdat hij in volle vaart vanuit het niets op me invloog.
Ik hoor het graag.
Heel belangrijk is ook als je gestoken wordt om de angel zo snel je kan met je nagel weg te schrapen, zodat niet het gehele gifblaasje geledigd wordt in je huid. Door dit niet te doen krijg je de volle lading, anders misschien maar de helft of nog minder. Als je dat is wil testen op je arm dan zie heel goed hoe de zenuw van de gifblaas nog seconden daarna actief blijft en het gif uit de blaas pompt.

Met vriendelijke groeten CP
Bmans
Contacteer:

Bericht door Bmans »

Bedankt voor je bericht. De angel is na een seconde of 10 door iemand anders weggeschrapt met een bankpasje, dus dat moet op zich goed zijn. Veel sneller kon niet omdat ik het niet zelf kon (was ik bang dat ik er inderdaad nog meer gif in pompte).
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Hallo Bmans,
Tien seconden is helaas erg lang, dan is het meeste gif er al in gepompt.
'Snel' betekent echt direct, het beste te doen met je duimnagel of anders kastbeitel.
Bmans
Contacteer:

Bericht door Bmans »

ah bedankt voor de aanvulling. Veel keus had ik niet omdat ik de angel niet kon zien op mijn wang. Dan lukraak wat voelen leek me ook niet handig, dan druk je alle gif er misschien in. Dit verklaard (misschien) wel dat het dit keer veel pijnlijker en met meer zwelling was dan andere keren.
Weer wat geleerd!
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bmans schreef: Dan lukraak wat voelen leek me ook niet handig, dan druk je alle gif er misschien in.
Niet drukken maar krabben, als je krabt alsof je jeuk hebt krab je er de angel waarschijnlijk uit zonder de gifblaas leeg te knijpen.
Plaats reactie