Gelukkig voor degenen die het net treffen met het weer. Hier is het helaas buien om de dag. In de praktijk grote wolken zoete geur maar zie ik weinig bijen bij de acacia's. Jammer, er staan er 30 hier in de directe omgeving.
De trossen bloeien mooi door van boven naar beneden en je kunt ook zien hoe de verschillende varianten na elkaar in bloei komen.
Acacia 2016
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Acacia 2016
nee, ik bedoel specifiek onweer; dat verregende bloemen geen nectar meer geven begrijp ik, maar dat de bijen na een onweer de acaciabloei, hoe uitbundig ook, links laten liggen. Zelf heb ik het enige jaren geleden kunnen zien; de acacia vol in bloei en geen bij te zien, die zaten wel volop op de frambozen, nog geen 10 meter verder. Andere smaak/geur na onweer?! geen idee, maar het feit dat acacia meestal niet die dracht is die je op grond van de massale bloei zou verwachten moet toch ergens aan liggen.De bloem verregent snel. Neem aan dat je dat bedoeld.
Moeten we overigens niet spreken over Robinia-honing? Komt de echte Acacia hier ook ergens voor en geeft die ook nectar of is alle acacia-honing feitelijk Robinia?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
De bodem waarschijnlijk. Waar ik sta (in de buurt van Maastricht, dus mergel) ga ik zelden zonder honing naar huis. Slechts een paar uitstekende dagen zijn genoeg om een honingzolder te vullen.JackC schreef: maar het feit dat acacia meestal niet die dracht is die je op grond van de massale bloei zou verwachten moet toch ergens aan liggen.
Soms is de dracht in twee etappes zoals nu misschien ook weer. Ze hebben al een paar dagen goed kunnen vliegen op de (schijn) acacia. Deze bloemen zijn nu verregend. Maar als het terug mooi weer wordt kunnen de bloemen die nog niet open zijn alsnog nectar gaan leveren.
-
- Contacteer:
De vele Robinia bomen in onze tuin zijn dit jaar vol met bloemtrossen.
Na de "gigabui" met windstoten, hagel, een zondvloed van water met een zicht van minder dan 30 meter ligt het hier "bezaaid" met bloemtrossen.
Nu en komende dagen zwoel en warm weer met weinig wind, maar eens afwachten of de meisjes er toch nog wat nectar van kunnen halen.

Na de "gigabui" met windstoten, hagel, een zondvloed van water met een zicht van minder dan 30 meter ligt het hier "bezaaid" met bloemtrossen.
Nu en komende dagen zwoel en warm weer met weinig wind, maar eens afwachten of de meisjes er toch nog wat nectar van kunnen halen.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Bijen, monitor van ons milieu!
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Acacia heeft net als de meeste nectar gevende planten en bomen vocht in de grond nodig en warm drukkend windstil weer voor een maximale afgifte.
Hier gaven ze veel nectar en ik rook het bij de kasten....vandaag niks na het onweer en regen....hopelijk komt het snel weer op gang.
Hier gaven ze veel nectar en ik rook het bij de kasten....vandaag niks na het onweer en regen....hopelijk komt het snel weer op gang.