Vlieger maken met doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Vlieger maken met doppen

Bericht door joselito »

tomer schreef: Evt kan ik nog wel een extra kast kopen tegen volgende week en het broed verdelen over 2 kasten.
Koop dan een paar zesramers, daar kan je echt niet zonder.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

ErikS schreef:ok, Ik heb zelf goede ervaringen met de 6ramers van Stehr. Is een goede prijs / kwaliteit verhouding.
Deze,
https://imkershop.nl/zesramers-en-zesra ... ceder.html
briljante aankoop en inderdaad, zo is het, je kunt niet zonder ;-)!
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Wat is het voordeel dan van een 6-raams als je nadien als het volk gegroeid is nog eens een grotere kast moet kopen?
Om makkelijk te verplaatsen en mee te nemen en evt een zwerm mee te scheppen? Dan lijkt het me inderdaad gemakkelijk.
Als ik met een vulblok werk kan ik van een grote kast ook een kleine maken, maar niet omgekeerd.
Goed, als ik niet zonder kan, dan zal ik me zo'n piepschuimen 6-raams aanschaffen, maar dan wel op Dadant formaat natuurlijk.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

tomer schreef:Wat is het voordeel dan van een 6-raams als je nadien als het volk gegroeid is nog eens een grotere kast moet kopen?
Om makkelijk te verplaatsen en mee te nemen en evt een zwerm mee te scheppen? Dan lijkt het me inderdaad gemakkelijk.
Als ik met een vulblok werk kan ik van een grote kast ook een kleine maken, maar niet omgekeerd.
Goed, als ik niet zonder kan, dan zal ik me zo'n piepschuimen 6-raams aanschaffen, maar dan wel op Dadant formaat natuurlijk.
Als je het broed verdeeld over de twee zesramers zijn deze goed bezet. Moesten ze alle twee lukken, kun je ze later verenigen en de oude koningin in de vlieger vervangen door een jonge.
tomer
Contacteer:

Bericht door tomer »

Al vlogen de bijen wel deze namiddag, het weer leek me te wisselvallig om een vlieger te maken. Dus uitgesteld tot volgende week en vandaag gewoon gecontroleerd: een 5-tal doppen weggehaald, waarvan 1 reeds met larve, de rest met een eitje.
Aan het bouwraam hebben ze helemaal niets gedaan en in de honingkamers is er niets bijgekomen. Volgens mij duidelijk in zwermstemming en/of ook drachtpauze...? Dan is het uitstellen van de vlieger zeker niet slecht...
Geeft me ook tijd om die zesramer te gaan kopen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

tomer schreef:Wat is het voordeel dan van een 6-raams als je nadien als het volk gegroeid is nog eens een grotere kast moet kopen?
Een 6ramer is geen keiharde noodzaak maar wel zeer makkelijk. Een normale bak en vulblokken kan ook. Meestal is de praktijk dat het 10 raams materiaal in gebruik is op een punt in het bijenjaar en dan is de 6ramer een uitweg.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Mijn zesramers gebruik ik voor eenraamsbroedafleggers omdat ze gemakkelijker te verplaatsen zijn, maar dat kan inderdaad ook in gewone 10/11 raamskasten. Afgelopen winter mijn laatste broedaflegger 'per ongeluk' overwinterd in een zesramer, gisteren een bak honing van dit volk afgehaald.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

De zesramers die ik afgelopen winter door gehouden heb hebben al de jonge koninginnen gekweekt, hebben al de bijen geleverd voor de mini plus kastjes en de overschot is verdeeld over drieramers met een jonge koningin.
tomer
Contacteer:

Bericht door tomer »

Vandaag met mooi weer de vlieger gemaakt...de theorie kende ik ondertussen, maar in de praktijk is het door een aantal onverwachte wendingen en problemen hier en daar toch wat anders gelopen.... Ik weet niet of ik mijn hele verhaal in het kort ga kunnen uitleggen, dus alvast mijn excuses... :)

Het plan was om het volk in 3 te splitsen door de ramen met broed en doppen te verdelen over 2 afleggers (een tienraams en een zesraams) + de vlieger. Eerst de oude kast enkele meters verder geparkeerd. Ik verwachtte dat alle vliegbijen zouden afvliegen naar de nieuwe kast, die ik op de oude plaats neergezet had, maar ze leken ook nog naar de oude kast te vliegen.
Na een uurtje waren er dus nog veel bijen in de oude kast. Op zoek naar de koningin dan maar...

Om het kort te houden: ik heb er 2 gevonden!! Degene die ik 3 weken geleden gemerkt heb + degene die ik een week later zonder stip gezien heb (waarvan ik toen dacht dat de verf eraf gegaan was). Deze is lichter van kleur en is zeer levendig. Ik wou ze vandaag merken, maar ze vloog bijna weg uit het doosje. Ze loopt over de raten en het lijkt alsof ze niet begeleid wordt door een hofstaat.
Hoe lang ze al samen in de kast zitten weet ik niet (minstens al 2 weken). Hoe ze er is gekomen is mij een raadsel: er is sinds de voorjaarsinspectie naar mijn weten geen enkele dop uitgelopen. Dat kan gewoon niet. Is het een dochter van de oude koningin, of kan er ook een vreemde koningin binnengevlogen zijn??
Wat ook opvalt is het raam met nieuwe raat dat ik al een maand geleden gegeven heb aan de rand van het broednest. Na een week was het volledig belegd met eitjes. Na 2 weken zag ik nog steeds overal eitjes, geen larven. Vandaag: nog steeds enkel eitjes te zien, behalve hier en daar een enkele gesloten cel. Worden de eitjes steeds weggehaald en opnieuw gelegd of wat is hier aan de hand?

Omdat ik niet rekende op 2 koninginnen heb ik de ongemerkte koningin in de vlieger gezet (= de nieuwe kast op de oude plaats).
Daarna de gemerkte koningin gevonden en in de zesraams ( = aflegger 1) gezet. Hier heb ik de doppen dus ook weggehaald. Omdat ik enkele ramen moest wisselen om ze beter te doen passen kan het zijn dat ik de koningin wat gekwetst heb. Ze viel van de raten naar beneden en ik vond ze daarna niet direct terug. :doh: Maar ze kunnen evt dus wel een nieuwe koningin maken...
In de oude kast (= aflegger 2) heb ik 2 ramen broed met enkele doppen laten hangen. Beide afleggers aan de andere kant van de tuin gezet. Ik vond dat er tamelijk wat vliegbijen actief bleven aan alle 3 de kasten. Na een uur viel mijn euro...ze waren de afleggers als razenden aan het roven: een heel aantal dode bijen voor de kasten... Vliegopening nog meer verkleind tot 1 cm, maar toch blijven ze roven.
Zou ik de afleggers morgen verplaatsen naar een andere locatie of komt het hier nog wel goed??? :?
Laatst gewijzigd door tomer op di 07 jun 2016, 03:46, 6 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Zal de laatste vraag beantwoorden verplaatst de kleine beroofde volkjes :!:
Als je dit nog leest sluit de kastjes nu want morgen is vroeg dag ook voor de rovers. :whistle:
!Hans.
Plaats reactie