Heb gisteren honing afgenomen.
En ondanks alles wat ik qua ruimte geven probeer te doen, constateer ik dat madam weinig eitjes legt momenteel in de hoofdvolken.
Betreft Buckfast F1 volken en een buckfast P0.
Nu zijn er op dit moment nog wel heel veel bijen (voldoende wel om straks linde te gaan halen verwacht ik).
Maar ik maak me zorgen om het weinige open broed / onvoldoende nieuwe aanwas van bijen.
Er is wel wat ruimte onderin zonder honing in de cellen om eitjes te leggen maar de moeren doen dit bijna niet.
Ik heb bovenin nu veel ruimte voor nectar omdat ik lege honingkamers heb teruggeplaatst.
Situatie is bij 2 volken, 2 simplex formaat, spaarkast broedkamers en dan rooster en dan 2 broedkamers als hk.
Bij andere 2 volken, drie simplex formaat, spaarkast broedkamers en dan rooster en dan 2 hk.
Komt zoiets nu uit zijn eigen weer goed omdat ze nu wel honing naar boven gaan dragen, en dus onder weer gaan broeden?
Freek
Moeren leggen weinig eitjes verzopen broed
Moderator: Hans van der Post.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Moeren leggen weinig eitjes verzopen broed
Freek ik zie dat hier ook.
Bij sommige volken komt er maar weinig stuifmeel binnen en dit wijst op weinig open broed in deze kasten.
Anderen zie ik wel volop stuifmeel binnenkomen.
Ik maak me daar helemaal geen zorgen over,want de bijen die de zomerhoning binnen halen zijn er al.
Waarom de ene kast wel volop door broed en de andere niet,weet ik niet.
Ze zullen wel weer beginnen als ze dat nodig vinden
Bij sommige volken komt er maar weinig stuifmeel binnen en dit wijst op weinig open broed in deze kasten.
Anderen zie ik wel volop stuifmeel binnenkomen.
Ik maak me daar helemaal geen zorgen over,want de bijen die de zomerhoning binnen halen zijn er al.
Waarom de ene kast wel volop door broed en de andere niet,weet ik niet.
Ze zullen wel weer beginnen als ze dat nodig vinden

-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dank Alex,
Een geruststelling.
Enfin ik heb gisteren de boel maar zo goed mogelijk leeg geslingerd in de hoop dat ze wat naar boven brengen en weer gaan broeden onder.
Zojuist de twee bakken met nieuwe kunstraat geplaatst bij de twee volken die nu pas op sterkte komen.
Ik heb nog slechts een BK bak over
dat is wat weinig voor de nieuw te maken schudzwermen, twee of drie schudzwermen maken is wel handig, voor de continuiteit misschien maar een segenberger bij kopen en daar een schudzwerm in doen. Heb nog wel zesramers gelukkig kunnen ze ook in.
Freek
Een geruststelling.
Enfin ik heb gisteren de boel maar zo goed mogelijk leeg geslingerd in de hoop dat ze wat naar boven brengen en weer gaan broeden onder.
Zojuist de twee bakken met nieuwe kunstraat geplaatst bij de twee volken die nu pas op sterkte komen.
Ik heb nog slechts een BK bak over

Freek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
In deze tijd kun je ook wel kleinere schudzwermen maken van 3-4 ramen bijen en die in een 6Ramer doen.
Na 2 uur brommen een JK F1 er bij doen.
Je kunt zo zonder veel verlies aan bijen uit de honing volken vast de volken voor volgend jaar starten.
Ik maak pas ongeveer 20 Juli na de linde sterkere schudzwermen.
Maar de oude moeren blijven in de productie volken, tenzij ze niet goed meer presteren.
PS ik ga zo meteen de bovenste HK's slingeren, heb in de week te weinig tijd door de drukte met de teelt.
Na 2 uur brommen een JK F1 er bij doen.
Je kunt zo zonder veel verlies aan bijen uit de honing volken vast de volken voor volgend jaar starten.
Ik maak pas ongeveer 20 Juli na de linde sterkere schudzwermen.
Maar de oude moeren blijven in de productie volken, tenzij ze niet goed meer presteren.
PS ik ga zo meteen de bovenste HK's slingeren, heb in de week te weinig tijd door de drukte met de teelt.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker