Ijverige Queenie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Ijverige Queenie

Bericht door sikkie68 »

Hio allen, afgelopen zondag in mijn bijen gezeten HEERLIJK . eerst maar volk 1 , ik was heel nieuwsgierig naar het karakter van het, de kers verse jonge bijtjes van de nieuwe koningin , 2 of 3 x per dag is er invlieg 1/2 uurtje en zag dat het steeds drukker werd .
Soms een beetje erg druk dat ik heel even "het spinsel zwermen" kreeg. Maar zie nog geen darren
algoed het volk is te gek relaxt, ben in de onderste bak begonnen.
10 dopjes weggehaald waarvan 2 serieus stevig maar klein opgebouwd allen niet belegd en allen aan de randen. Her en der zijn darretjes en het bouwraam wat ik in had hangen was nu deels OMgebouwd, een deel is darrenraat geworden waar in eitjes. 3 uitgelopen ramen en nog 3 gesloten, de rest voer:
bak 2, geen dopjes,Q op raam 3, nieuwe eitjes! 2 uitgelopenbr 6 nog gesloten, de rest voer. Honingkamer zijn ze aan het vullen maar nog niet massaal, langzame uitbouw.
Deze dame gaat als een speer :o :) daar ben ik heel blij mee .. maar die onderste bk geeft toch n beetje zwermneiging aan ..toch?. of zijn dit stuipen van de nog niet vervangen oude werksters?
Om nu net voor de Linde een zwerm te gaan maken, ....ruimte geven... hoe,zal ik een voerraam/ en wegnemen en kunstraat of nog een bk erop zetten !? :oops: :oops: jeeehem! dan moet ik er een snel bouwen.
Is dit een juiste inschatting !? :think:

Met vriendelijke zoemmmmie GROET angelique/ sikkie uut den haagg :be9: :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Ijverige Queenie

Bericht door JackC »

Het klinkt allemaal niet bedreigend, maar het kan dus snel een groot volk worden. Wat je zou kunnen overwegen is een éénraamsbroedaflegger te maken van een vol raam bijna uitlopend broed (met wel enkele eitjes of jonge larfjes) uit de bovenbak, met een voerraam en een raam kunstraat, en de weggenomen ramen te vervangen door kunstraat, dan hebben de bijen weer werk en onderdruk je de zwermdrift en je hebt straks een nieuw volkje er bij ( wel minstens 2 weken wegbrengen naar een andere plek).
Zelf kijk ik overigens praktisch nooit in de onderbak, alleen wanneer er in de bovenbak duidelijk tekenen van zwermneiging zijn (belegde doppen), gaat eigenlijk altijd goed.
Plaats reactie