Hallo,
ik heb een moerloos volk. Dat is nu een dag of 9 zo. De doppen zijn veelal gebroken.
In een apidea zit een moer die net aan de leg is, een dag of 1 a 2.
Wat is de beste manier om deze nieuwe moer het moerloze volk te laten overnemen? Wanneer moet er wat gebeuren?
Apidea en moerloos volk
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Apidea en moerloos volk
De doppen zijn veelal gebroken.
Veelal ???? alle doppen

Je moet wachten totdat het eerste legsel in de apidea van de nieuwe moer is gesloten voordat je het met een krant verenigd.
Dit laatste geef het minste risico.
Geef het moerloze volk wat te doen door een raat met brias in te hangen. Wel een dag voor de vereniging de doppen breken.

!Hans.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Apidea en moerloos volk
omdat ik niet wist of het goed zou gaan met de apidea heb ik de meeste doppen gebroken en er 2 laten staan. Vandaag ga ik er weer in kijken en dan hang ik er een raam brias in en ik breek de laatste twee doppen weg. De eitjes van de apidea zijn over ruim een week dicht en dan kan ik dus verenigen met een krant. Alvorens dat te doen eerst even de doppen wegbreken op het ingehangen brias raam.
Is een andere optie ook het invoeren middels een kooitje en dat na een dag of 3 openen? Of is dat erg af te raden? Kan het kooitje dan eventueel wel in een lege HK hangen met uitgebouwde ramen (moerrooster erboven en eronder). Dan zit ze de eerste tijd wat meer bij jonge bijen en als ze daar dan begint te leggen kan de rest van het volk vast wennen aan haar geur.
Invoeren in een aflegger kan evt ook. En dan later verenigen met het moerloze volk.
Wat maar de hoogste kans van slagen heeft, ik hoef het wiel niet uit te vinden.
Hoor graag van de kenners wat het beste is.
Is een andere optie ook het invoeren middels een kooitje en dat na een dag of 3 openen? Of is dat erg af te raden? Kan het kooitje dan eventueel wel in een lege HK hangen met uitgebouwde ramen (moerrooster erboven en eronder). Dan zit ze de eerste tijd wat meer bij jonge bijen en als ze daar dan begint te leggen kan de rest van het volk vast wennen aan haar geur.
Invoeren in een aflegger kan evt ook. En dan later verenigen met het moerloze volk.
Wat maar de hoogste kans van slagen heeft, ik hoef het wiel niet uit te vinden.
Hoor graag van de kenners wat het beste is.