12 dagen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

12 dagen

Bericht door Paul67 »

Ergens op internet kwam ik dit stukje tegen:
De volken met de oude koningin hoeven slechts voldoende ruimte te krijgen om zich goed verder te ontwikkelen. De volken waarin de redcellen gevormd zijn moeten na 12 dagen opengehaald worden en alle redcellen moeten verwijdert worden (= doppen breken) Voor een werkende imker houdt dit in op zondagmiddag vegers of vliegers maken en 12 dagen verder op zaterdagochtend doppen breken. Uit het ontwikkelingsschema van een koningin zien we dat na 12 dagen bij redcellen de eerste koninginnen op punt van uitlopen staan.
Te vinden op deze website: https://jwesterv.home.xs4all.nl/imkeren%20les%205.htm

Nu vraag ik me af, als je op een zondagmiddag vegers of vliegers maakt en je telt er 12 dagen bij...dan kom je toch op vrijdag uit?
Zelfs als je de zondag meetelt als eerste dag kom je op donderdag uit, niet op zaterdag.

Dus: hoe moet je die 12 dagen tellen?

Mvrgr Paul67
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: 12 dagen

Bericht door peter-koi »

Mij is geleerd 13 dagen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

ik begrijp dit ook niet goed. Als je een volk moerloos maakt op een zondag bouwen ze redcellen. Na twaalf dagen, dus vrijdag heb je dan een jonge koningin. Soms is het iets eerder als ze een oudere larve nemen (dus niet één dag oud)
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

12 juni (s-middags) had ik K. geoogst in mijn kielers en vandaag eens gekeken. In de meeste was de eerste dop uitgelopen.
Van de week ga ik weer kielers splitsen en dan eens op tijd larfjes ingangen van mijn KI :) .
JP
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

12 juni (s-middags) had ik K. geoogst in mijn kielers en vandaag eens gekeken. In de meeste was de eerste dop uitgelopen.
Van de week ga ik weer kielers splitsen en dan eens op tijd larfjes ingangen van mijn KI :) .JP
Dat is erg mooi, maar weet je toevallig ook hoe het zit met de 12 dagen telling?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Paul
koningin duurt: 16 dagen (Zwermcel). Koningin uit redcel 16dagen min (ei plus leeftijd van de larve 1 of 2 dagen)= 16-4 of 5. Dus soms na 11 maar meestal na 12 dagen loopt een jonge koningin uit.
Neem ik bv 30 juni van een volk de koningin weg 's middags, dan zijn op 12 juli 's middags 12 dagen om.

ad staals
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Kijk, dat is een duidelijk verhaal.
Bedankt!
Plaats reactie