Dagboekje beginnende imker

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
@ngie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:32
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Dagboekje beginnende imker

Bericht door @ngie » ma 27 jun 2016, 00:51

misschien vinden jullie het ook wel leuk,maar het leek mij wel fijn een plek te hebben waar ik mijn verhaal kon opschrijven.
Elke keer als ik bij de dames geweest ben ofzo,als een soort dag(week)boek...als t niet kan dan hoor ik t wel

Vrijdag 10 juni was het zo ver,de kast was in de olie gezet en alles was gereed voor de dames om te komen.
Aangekomen heel fijn zitten kletsen en wetenswaardigheden besproken,met heel gastvrij wat te drinken omdat ik ook 1,5 uur had gereden
De dames om half 10 over gehangen ofzo,ze waren praktisch allemaal binnen,maar wel beetje van slag door de kou
Wat bleek toen we klaarwaren en ik (met de handschoenen al uitgedaan :? ) mijn imkerjas over het hoofd uit wou trekken
Zat er een angel op de rug en die ging recht in de palm van mijn rechterhand :o
Zo dat was ff een schrikje zo voor de eerste keer een steek..en dan ook nog daar,wat wel gevoelig was
Maar eenmaal de angel er uit,voelde ik niets meer...maar later met terug rijden om te schakelen (en ik ben dus rechts haha)
Kraaaamp! In die hand zeg ik je en ook de volgende dag was hij helemaal stijf..heb mezelf wel ff uitgelachen
Ze hielden mij nog even in de gaten,wat ik super vond,resulterend in nog meer drinken en kletsen haha
Maar toen was het tijd om op weg te gaan naar de standplaats,waar ik rond half twee snachts aankwam :shhh:
...hadden mijn vrienden het hek op slot gedaan naar de tuin toe...kon t ze ook niet helemaal kwalijk nemen zo laat als ik was,maar toch hadden we anders afgesproken..naja
Dus balend weer 14 km terug karren met bijen in je kofferbak...dan maar de ramen op een kier,wie m wil stelen is gek :be5:
Betekende wel dat ik de volgende dag voor mijn werk er weer heen kon,om half zeven naast mijn bed,tja wie wat wilt..
Maar ze stonden hoor en ik met gierende banden naar t werk
Kom ik daar aan,hoor ik...ZzzzzzzzzZzzzzz....ahnee een bij in mijn auto meegelift
Dus ik in gevangen en suikersiroop gemaakt van een suikerklontje op werk,die gaat weer mee terug vanavond
Kom ik savonds bij de kast,na de hele dag voor haar te hebben gezorgd en mijn te hebben zitten stressen
Klop ik twee keer het bakje leeg op de vliegplank..sla ik met de tweede keer niet haar kop van der romp :doh:
Sjongejonge piep piep piep piep wat was ik boos op mijzelf,wat een muts...hoe krijg je t voor elkaar!
En die ochtend had ik ook al eentje een nekslag gegeven met het verwijderen van het vervoersschuim
En zo kwam de dood-teller op drie te staan :think:
Maar het regende de hele zaterdag dus verder was er niets te doen...dan maar tanken met de auto
Kom ik aan de praat met een man achter mij,zegt ie zo 'ja je band is ook wat zacht he'
Ik zo 'ohja die linksachter zeker,die is al een poosje raar'...dus hij vraagt of hij mag kijken
Kon hij hem zo met de hand helemaal indrukken!!! Snel lucht er in gebracht en zat er 0,6 in ipv 2,6
Wow en daar had ik de dag ervoor dus mee op de snelweg gezeten...135km...met 6 ramen bijen in de kofferbak :shock:
Ik had den klapband kunnen krijgen....van de week maar ff naar de garage ;)
Groetjes Angelique

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door ErikS » ma 27 jun 2016, 08:44

Hallo @ngie, leuk om te lezen.

Waar in nederland spelen al deze avonturen zich af? :wink:

grtz

erik.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door bee-tree » di 28 jun 2016, 01:00

Hallo @ngie, wat een leuk idee om imkers en niet-imkers te laten merken
wat je met bijenhouden van dag tot dag kunt beleven.
Avontuurlijke, aangename, maar ook akelige en angstige dingen en gebeurtenissen
maakt de imker mee. Jij beschrijft ze in een pittige stijl. Ik moest jouw avontuurlijk
verhaal een paar keer lezen om alles te begrijpen. Er staan ook nieuwe woorden in.
Het imkerwoordenboek wordt er steeds uitgebreider en interessanter door.

Het is goed dat de leek kan lezen wat er allemaal moet gedaan worden en kan gebeuren
om hem van een lekkere boterham met honing te laten genieten.

Ga door met het opschrijven van kleine en grote avonturen die jij
als vertegenwoordiger of -ster van de imkers elke dag beleeft.
Ik zie er elke dag naar uit. :b10:

P.S. Ik kon niet eerder reageren door drukke bezigheden.

@ngie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:32
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door @ngie » wo 29 jun 2016, 00:21

Hoi erik ik woon zelf in zwolle maar de bijen staan in dalfsen bij vrienden

@beetree haha ja kan ook komen omdat het midden in de nacht was toe in het schreef en tamelijk opgefokt van mijn werk
Meestal ben ik niet echt pittig haha :D

Mijn echte naam is trouwens angelique maar vrienden noemen mij angie,vandaar :)
Groetjes Angelique

@ngie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:32
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door @ngie » wo 29 jun 2016, 00:55

Dus Dat weekend dat ik ze net had,wou ik ze een beetje in de gaten houden en of ze wel vlogen en hoe ze het deden op hun nieuwe plek,maar het regende en regende maar dat ze allemaal binnen bleven natuurlijk
En ik moest nog 3 ramen met was bijhangen,maar ik wou ze ook niet pissig maken met die regen,maar dan is alles nog zo nieuw en wil je al zo graag vanalles doen haha.. dan maar geduldig wachten en hopen op zon :pray:
En ja hoor zondagmiddag was het zover,het ging opklaren...maar nog steeds een auto met een lekke band...euhhh dan op de fiets...waar de ketting aflag :think:
Dus eerst al mopperend de ketting er op en proberen aan te spannen en toen al piepend 28 km in totaal heen en terug....oeioeioei wat deet mijn lichaam pijn daarvan :lol:
Eenmaal daar eerst weer ruzie met mijn beroker,dat is toch nog een uitdaging hoor...nog niet te hebben over het punt dat ik mezelf soms vergas met dat ding..affin
Maar de eerste mini controle was echt super spannend en tof..gelijk bij het eerste raam al de koningin te pakken,dus die zat er ook nog...maar wel heel snel dat raam er weer ingedaan,want ' help help dat was de koningin maday maday' :shifty: gelijk paniek
Maar alles verliep gladjes en ze waren al druk geweest want waar er nog open ruimte was geweest hadden ze al 4 stukjes raat uitgebouwd..en dat in 1,5 dag!! Heel knap
Zal kijken of ik daar een foto van kan plaatsen
En nu zou ik ze een week rust gunnen en verwerken dat het nu echt is :b10:
Groetjes Angelique

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door ErikS » wo 29 jun 2016, 07:46

Hello,

Klinkt allemaal goed en het leven van een imker gaat niet over rozen.... ;-).
Over de rokers is ook een hele post geweest met allerlei praktische tips. Ik gebruik zelf normaliter geen rook, dus geen ervaring maar blijkbaar zit er een groot verschil in de rokers qua gebruik en doorbranden. Een goede truc is aanmaken met een keukenbrander, zoeen dingetje van 10 euro, of zelfs nu 1.98 bij de action.
Je geeft ze ruimte en rust, de 2 belangrijkste factoren nu.

grtz

erik.

@ngie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:32
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door @ngie » ma 11 jul 2016, 00:22

Vandaag weer naar de dames geweest en ik was toch wel benieuwd hoe ze het hebben gedaan gezien we meer zon hebben gehad en minder vaak regen.
Eigenaresse van de grond vertelde al dat ze af en toe had gekeken en het heel druk was geweest rond de kast en veel pollen binnen kwamen,leuk om te horen natuurlijk
En aangekomen was het inderdaad een gonzend geluid van bijen in de lucht
Veel donkergele pootjes,maar ook bijna wit en eentje zag ik duidelijk met bijna zwarte pootjes..die ga ik nog nakijken wat dat geweest kan zijn!
Ik ging eerst mijn wilgjes water geven want die stonden er beteuterd bij en ook mijn pas aangeplante korenbloemen en citroenmelisse stonden droog.
Allemaal planten waarvan de belofte is dat ze tot october kunnen bloeien..ik hoop het!
Maar er was een dame die dat niet zo kon waarderen en mij toen maar een kusje gaf op mijn oor...ai ai ai ai ik was echt helemaal verrast,want ik deet nog niets met de dames
Naja dus geluk dat er een spiegel hing en ik snel de angel er uit kon vegen...zit een bultje en oor is stram,maar verder geen pijn...vind het nog steeds appart dat ze mij aanviel op afstand :roll:

Vervolgens een broedkamer gereed gemaakt,want ik had gelezen dat je die er wel op kan zetten wanneer ze zo'n 7 ramen hebben uitgebouwd met broed..ik wil niet dat ze denken dat ze ruimte te kort hebben
En toen viel het mij op dat ik dode darren zag...maar ook eentje met een vreemd gezwel op zijn kont....ohnee in mijn hoofd ging ik al denken 'is deze dar dood omdat hij gepaard heeft en ziet zijn kont er daarom zo uit' en 'al hij gepaard heeft met een nieuwe koningin dan is mijn oude weg...ben ik te laat?'i
Opzich zou dat niet kunnen...of wel...heb de vorige keer niet de middelste ramen bekeken op moerdoppen...ergens werd ik wat nerveus :?

Dus alles snel klaarzetten,nieuwe action cam uittesten en kap op...
Het viel me op dat er overal werksters waren,practisch geen darren
De buitenste ramen hadden wat een hagelschot patroon,waar ik ook bij fronste...tot ik dacht aan al die werksters: hele mooie en ook heel veel....ohja dat broed was uitgelopen en wat er zat dus nog niet...gerust gesteld
Meer naar het midden een heel mooi dicht broedpatroon,dan is het goed dat er ruimte komt want die hebben zometeen een plekje nodig
En jah op het 5e raam liep gewoon de koningin en ook geen moerdoppen,dus ik had voor niets mij nerveus gemaakt
Maar darren worden toch pas er uit gemikt in augustus? Bedacht ik mij
En toch zag ik voor mijn ogen hoe een dame met een dar worstelde voor de ingang...hup van de plank af....pittige dames heb ik,lozen die mannen...hard hoor!
Super veel broed momenteel in vele stadia en ook Enkele darren...hopenlijk mogen die nog even blijven na hun geboorte
9 ramen hebben ze mooi vol dus ik heb er een kamer opgezet..alleen nummer 10 doen ze eigenlijk niet echt iets mee..ook zoiets vreemds vind ik

En op de varoalade aardig wat stuifmeelklonten (jammer) maar ook 15 dode bijen...!!! Huh wat doen die nou op mijn varoalade...dood :think: oud? Ziek?
nog maar wat over lezen dan maar
En ook weer bijen met verfrommelde vleugels,veroa..gets...ga er van uit dat ik geen honing krijg dit jaar dus hyveclean op de ramen gedaan
Ik hoop op een sterk volk voor de winter AUB,dat vind ik nu het belangrijkste

Conclussie: er zijn een mooi stel jonge bijen bij gekomen
De ramen raken mooi vol en is de koningin echt goed bezig
Ik word steeds beter in de ramen te bekijken en ze ook rustig terug te hangen zonder iemand te pletten
Mijn nieuwe beroker is geweldig en kan ik zonder al te veel moeite op stoken
Als ik mijn camera beter leer kennen hoop ik ook filmpjes te kunnen plaatsen..ciao :be7:
Groetjes Angelique

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door bee-tree » ma 11 jul 2016, 23:51

Mag er gereageerd worden Angelique ?
"Verbazing is de wortel van kennis". Een citaat van ... ?
Jij verbaast je dat je door slechts één bij achtervolgd wordt; Tot je de deur achter je dicht trekt?
Dat gedrag constateren meer imkers. Eén bij die waakt over duizenden. Heel effectief.

De buitenste raten bij een 10-raams kast worden pas goed benut wanneer de bijen ruimte tekort komen.
Eigenlijk willen de bijen liever 8 ramen hebben, maar dan wat hoger, zodat het raatwerk
de ei-vorm heeft , dus wat langer dan breed en mooi afgerond, zeg maar, ongeveer de vorm van
de zogenaamde "ronde korf".(misschien wel volgens de verhoudingen van de Gulden Snede ).

Dode bijen op de la onder de gazen bodem van de kast ? Ook losse vleugels ?
De meeste kunststoflades sluiten niet goed aan. Jonge spitsmuizen hebben maar een kier van
enkele mm nodig. Ze trekken bijen door het gaas heen. Er breken ook stukjes van de rand af
als je niet voorzichtig de la in- en uitschuift. Ik heb afgelopen voorjaar een nestje van papiersnippers
aangetroffen tussen la en bodem. zo'n paar centimeter hoog.
Maar er verdwalen ook bijen. Wat wil je ? De geur komt ze ook van onder de kast tegemoet.
Klem de la met een latje van onder stevig tegen de kastbodem aan. Er blijft nog ruimte voor ventilatie.
Zjef :b10:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door ErikS » wo 20 jul 2016, 06:07

Hoe is ie in de warmte?

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Dagboekje beginnende imker

Bericht door AnnekeW » wo 20 jul 2016, 14:50

Leuk om je bijenavonturen te lezen, Angelique!
Dat van die enkele bij ken ik ook wel :be5:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten