Moderator: Hans van der Post.
Mijn ervaring is dat houten vulblokken ook gemakkelijk schimmelen.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ook in de winter maak ik er graag gebruik om de kantramen op te vullen. Het voorkomt schimmelvorming op de buitenste ramen.
Daar heb ik afgelopen winter ook goede ervaringen mee gehad.Jaap v.Popering schreef:Om schimmelvorming in de winter te voorkomen verwijder ik in de herfst de goede raampjes van de buitenzijde en laat deze ruimte gewoon open .
Dan vul je dus 7 ramen met vulblokken? Of alleen de twee buitenste naast de drie die je gebruikt?joselito schreef:Met een vulblok kun je van een tienramer bv. een drieramer maken. Als het volk groeit geef je ruimte bij.
Ik gebruik een blok met een dikte van 2 ramen maar met een dikte van één raam gaat ook. De ramen hangen tussen de kant van de kast en deze vulblok. Erachter is het leeg en kan je een voederbak zetten, bv tetra melkblik als het nodig is.Theo777 schreef:Dan vul je dus 7 ramen met vulblokken? Of alleen de twee buitenste naast de drie die je gebruikt?
Of 1 als je de drie ramen opzet va een kant en daar de miniopening vd vliegspleet maakt?
Hoi Jack. Jij maakt je broedafleggers dan dus met kunstraat, ondanks dat er nog geen moer in is?JackC schreef:Zelf gebruik ik ze niet. Bij een broedaflegger plaats ik het broedraam tegen de wand, waar ook de sterk verkleinde vliegopening komt, dan een raam met kunstraat en dan een voerraam. Gaan ze zich ontwikkelen dan schuif ik het voerraam door en plaats een nieuw kunstraat raam; feitelijk werkt het voerraam dus als vulblok.
Inderdaad, Theo, in ieder geval vroeg in het seizoen: een vol verzegeld broedraam met opzittende bijen, dat levert in de volgende 2 weken voldoende bijen die willen bouwen. Later in het jaar, zoals nu, maak ik de broedafleggers wat groter. Ik heb daar overigens geen heel vast stramien in: soms heb ik een heel mooi raam gesloten broed apart gezet, maar vind ik daar geen eitjes of jonge larfjes op, dan hang ik een ander raam bij waar die wel opzitten.Hoi Jack. Jij maakt je broedafleggers dan dus met kunstraat, ondanks dat er nog geen moer in is?
En 3 ramen zonder bijen bij te slaan?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten