Vulblok

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Luuk
Contacteer:

Re: Vulblok

Bericht door Luuk »

Ja, daar zit het verschil 'm in denk ik. Ik zet de bijen nooit 'on hold', ik voorkom ook geen schimmelvorming. Die gaat vanzelf weer weg als de bijenkast opwarmt. Als ik geen goede ramen bij de hand heb (gebeurt zelden) dan krijgen de bijen te weinig ruimte, dan gaan ze maar zwermen als ze daar zin in hebben (of :whistle: (schaamrood) ik geef ze toch maar die oude donkere raten...). Ik vind dat mijn bijen dat soort problemen zelf op moeten lossen. :D Anders zijn ze niet geschikt voor mijn kasten.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ook in de winter maak ik er graag gebruik om de kantramen op te vullen. Het voorkomt schimmelvorming op de buitenste ramen.
Mijn ervaring is dat houten vulblokken ook gemakkelijk schimmelen.
Misschien moeten ze die van kunststof gaan maken of zijn die er al?
Zou een scheidingsplaat zoals die bij Golzkasten wordt gebruikt niet net zo goed werken?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb in mijn loopbaan als imker slechts één jaar met enkele vulblokken gewerkt . Ik vind deze onnodig ,
ik heb dat al meer geschreven ; in de vrije natuur zie ik deze ook nergens . Mijn kasten vul ik gelijk vol met raampjes ,
heb ik geen uitgebouwde raampjes dan gebruik ik kunstraat .
Om schimmelvorming in de winter te voorkomen verwijder ik in de herfst de goede raampjes van de buitenzijde en laat deze ruimte gewoon open .
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jaap v.Popering schreef:Om schimmelvorming in de winter te voorkomen verwijder ik in de herfst de goede raampjes van de buitenzijde en laat deze ruimte gewoon open .
Daar heb ik afgelopen winter ook goede ervaringen mee gehad.
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

joselito schreef:Met een vulblok kun je van een tienramer bv. een drieramer maken. Als het volk groeit geef je ruimte bij.
Dan vul je dus 7 ramen met vulblokken? Of alleen de twee buitenste naast de drie die je gebruikt?
Of 1 als je de drie ramen opzet va een kant en daar de miniopening vd vliegspleet maakt?

Gr Theo
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Theo777 schreef:Dan vul je dus 7 ramen met vulblokken? Of alleen de twee buitenste naast de drie die je gebruikt?
Of 1 als je de drie ramen opzet va een kant en daar de miniopening vd vliegspleet maakt?
Ik gebruik een blok met een dikte van 2 ramen maar met een dikte van één raam gaat ook. De ramen hangen tussen de kant van de kast en deze vulblok. Erachter is het leeg en kan je een voederbak zetten, bv tetra melkblik als het nodig is.
Het vlieggat wordt kleiner gemaakt. In mijn geval laat ik het open waar de ramen hangen.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/downloa ... &mode=view
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/downloa ... &mode=view
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

JackC schreef:Zelf gebruik ik ze niet. Bij een broedaflegger plaats ik het broedraam tegen de wand, waar ook de sterk verkleinde vliegopening komt, dan een raam met kunstraat en dan een voerraam. Gaan ze zich ontwikkelen dan schuif ik het voerraam door en plaats een nieuw kunstraat raam; feitelijk werkt het voerraam dus als vulblok.
Hoi Jack. Jij maakt je broedafleggers dan dus met kunstraat, ondanks dat er nog geen moer in is?
En 3 ramen zonder bijen bij te slaan?
En dat ontwikkeld zich dan goed.
Of doelde je op een aflegger met moer?

Groet Theo
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Houten vulblokken gaan zo snel schimmelen is mijn ervaring.
Na die een aantal jaren te hebben gebruikt en nu weer ruim een jaar niet zou ik ze wel weer eens willen gaan gebruiken maar dan het liefst vulblokken van kunststof.
Kunststof vulblokken ben ik helaas nog neit tegengekomen. Iemand anders wel?
Of heeft iemand ervaring met het zelf maken van kunststof of niet-schimmelende vulblokken?
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Of vulblokken persé nodig zijn weet ik niet, maar ik heb ze wel eens zelf gemaakt en ook gebruikt.

Hoe?
Door een kaal raampje in te pakken (behalve de uitstekende liggers) met een bepaald soort aluminiumfolie die behoorlijk stug en
hard is. Ik weet eigenijk niet meer waar ik dat vandaan had, maar het werkt(e) prima. Misschien dat het normaalgesproken
in de bouw wordt gebruikt...zou kunnen...
Mooi strak inpakken, aandrukken en daarna deed ik op bepaalde punten wat duct tape erop.

Dat bleef goed zitten, ging niet schimmelen en de bijen hadden er verder ook geen problemen mee.
Alleen een beetje propolis afzet, verder niks aan de hand.

Mvrgr Paul67
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door JackC »

Hoi Jack. Jij maakt je broedafleggers dan dus met kunstraat, ondanks dat er nog geen moer in is?
En 3 ramen zonder bijen bij te slaan?
Inderdaad, Theo, in ieder geval vroeg in het seizoen: een vol verzegeld broedraam met opzittende bijen, dat levert in de volgende 2 weken voldoende bijen die willen bouwen. Later in het jaar, zoals nu, maak ik de broedafleggers wat groter. Ik heb daar overigens geen heel vast stramien in: soms heb ik een heel mooi raam gesloten broed apart gezet, maar vind ik daar geen eitjes of jonge larfjes op, dan hang ik een ander raam bij waar die wel opzitten.
Eigenlijk gaat dat vrijwel altijd goed en gaan die volkjes op elf ramen de winter in, eventueel met een deels gevulde honingkamer van een productievolk er onder.
Dit jaar is overigens een rotjaar, eerst te droog, toen te koud, nu veel te nat en te koud, dus ik weet nog niet of ik ze dit jaar zo groot krijg.
Plaats reactie