Vulblok

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Vulblok

Bericht door FrancA »

Paul67 schreef:Of vulblokken persé nodig zijn weet ik niet, maar ik heb ze wel eens zelf gemaakt en ook gebruikt.

Hoe?
Door een kaal raampje in te pakken (behalve de uitstekende liggers) met een bepaald soort aluminiumfolie die behoorlijk stug en
hard is. Ik weet eigenijk niet meer waar ik dat vandaan had, maar het werkt(e) prima. Misschien dat het normaalgesproken
in de bouw wordt gebruikt...zou kunnen...
Mooi strak inpakken, aandrukken en daarna deed ik op bepaalde punten wat duct tape erop.

Dat bleef goed zitten, ging niet schimmelen en de bijen hadden er verder ook geen problemen mee.
Alleen een beetje propolis afzet, verder niks aan de hand.

Mvrgr Paul67
Goed Idee!

Hier hebben ze iets dergelijks:
http://www.aluminiumfolie.nl/c-2707737/ ... niumfolie/
Wel wat aan de prijzige kant voor een paar vulblokken, maar als we het met 10 man samen kopen :)

Niet zo dik maar wel extra sterk met honingraatstructuur :D
http://www.ah.nl/producten/product/wi20 ... e-10-meter
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Trouwens, het zou ook als volgt kunnen en dat is goedkoper:

Het raampje vullen met een uitgesneden stukje piepschuim en vervolgens het raam intapen met
duct tape. Werkt ook goed.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

In de bijenwinkel hier hebben ze een kunstof vulblok waarin je ook suikerwater kan voeren.
Je kan ook gewoon plexiglas tegen een raampje vastvijzen ipv triplex en binnenin piepschuim steken.
Dat ziet er toch beter uit dan een vulblok van aluminiumfolie of tape en gaat zeker langer mee...
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

tomer schreef:In de bijenwinkel hier hebben ze een kunstof vulblok waarin je ook suikerwater kan voeren.
Je kan ook gewoon plexiglas tegen een raampje vastvijzen ipv triplex en binnenin piepschuim steken.
Dat ziet er toch beter uit dan een vulblok van aluminiumfolie of tape en gaat zeker langer mee...
Ja, binnenin piepschuim en buiten plexiglas of alufolie lijkt mij praktisch omdat bijen anders wellicht aan het piepschuim gaan knagen.
Zo'n kunststof vulblok heb ik wel eens gezien van een jammer genoeg nogal afwijkend formaat. Lijkt mij erg handig in het gebruik.
Misschien ga ik enkele volledig plexiglas raampjes fabriceren voor de winter.
Plaats reactie