Motor honigslinger.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Motor honigslinger.

Bericht door buzzer »

Ik ben in het bezit van een prachtige 8 raams honingslinger met handbediening.
Op zoek naar een electrische aandrijving kom ik alleen uit op een schandalig dure electromotor van € 365.....
Is er iemand die een beter betaalbaar alternatief weet?
Ook ben ik bereid om, met bijbetaling uiteraard, te ruilen als je een electrisch aangedreven slinger hebt en bijna geen honingaanbod hebt of gaat inkrimpen.
Voor de handige Harry's onder ons die zelf iets hebben geknutseld heb ik het verzoek om me de oplossing, liefst met foto, toe te mailen.
Groeten van een lamme arm...... :roll: :D :D :D :D
Alle begin is (bij) zonder honing.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Motor honigslinger.

Bericht door Hans van der Post. »

Buzzer ik kocht in 1978 een slinger met als mogelijkheid als uitbreiding een motor. Had al 14 jaar mij lam geslingerd dus kocht ik mij een nieuwe slinger met motor was totaal 750 gulden kwijt. Was toen veel geld. Heb nooit geen spijt van gehad. Kost mij nu per jaar in gulden: F 20,-
!Hans.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Hans van der Post. schreef:Buzzer ik kocht in 1978 een slinger met als mogelijkheid als uitbreiding een motor. Had al 14 jaar mij lam geslingerd dus kocht ik mij een nieuwe slinger met motor was totaal 750 gulden kwijt. Was toen veel geld. Heb nooit geen spijt van gehad. Kost mij nu per jaar in gulden: F 20,-
Hoeveel kost het per kilo honing? :lol:

ad staals
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

A.A. Staals schreef:
Hans van der Post. schreef:Buzzer ik kocht in 1978 een slinger met als mogelijkheid als uitbreiding een motor. Had al 14 jaar mij lam geslingerd dus kocht ik mij een nieuwe slinger met motor was totaal 750 gulden kwijt. Was toen veel geld. Heb nooit geen spijt van gehad. Kost mij nu per jaar in gulden: F 20,-
Hoeveel kost het per kilo honing? :lol:

ad staals
'Gestaalde' geest(igheid) ! 'Ijzersterk' grapje.

Ik heb het nagerekend met behulp van een staartdeling; kom op 21 gulden uit. Net geen 22
want dan was het 10 euro geweest ofwel de prijs van 2 potten honing van elk 500 gram,
dus van 1 kilo 'gewone' honing.
Dat afronden door mij van 21 naar 22 gulden is niet overdreven,
want Hans heeft geen rekening gehouden met de kosten van energieverbruik
door de elektrische motor.
Kan Hans eens de meterstand opnemen wanneer hij 10 of 20 en meer volle raten slingert
en dan omrekenen naar kilo honing?
De aan honing verslingerde consument behoort dat ook te weten,
althans, wanneer hij 5 euro per pot wat aan de hoge kant vindt. Zj. :b10:

P.S. Meten is weten.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Bee drie hoeveel een motor van de honingslinger aan Kwh verbruikt moet jij met je 30 volken toch weten? :be2:
Je zal toch niet die stapels honingbakken met de hand slingeren :?:
!Hans.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Veel wijsheden maar nog geen oplossing/advies/tip. Tot nu toe alleen de goede raad een motor te kopen, veel volken nemen en hopen dat ik heeeeeel oud ga worden zodat de onkostenpost per potje honing laag is..... :bow-blue: :lol: :lol:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Kan je nog een tip geven laat leden van je vereniging komen slingeren en vraag 10 euro.
Heb je de motor er zo uit. MAAR leen nooit je slinger uit!!

Verder om een zelfbouw constructie te maken moet je apparatuur hebben aan een goede motor komen.
!Hans.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hans van der Post. schreef:Bee drie hoeveel een motor van de honingslinger aan Kwh verbruikt moet jij met je 30 volken toch weten? :be2:
Je zal toch niet die stapels honingbakken met de hand slingeren :?:
Hans, hoe vaak moet ik het nog schrijven. Imkeren is een topsport, zowel op geestelijk
als lichamelijk gebied, tenminste wanneer je veel volken hebt.
Plannen eist intensief denkwerk.
Ik doe niet aan 'motorsport'. Dus, werk zoveel mogelijk handmatig , zoals slingeren,
de honing roeren, de honing bottelen, kasten in m'n eendtje verplaatsen, snoeien met de snoeischaar
en handzaag en heggenschaar, gras maaien met de zeis, enz.
Wel gebruik ik een electrisch ontzegelmes. Imkeren is zo een bewegingssport om de spiermassa
op peil te houden om redenen van zelfwerkzaamheid en weerbaarheid :o en niet te vergeten
de kwaliteit van het bloedvatenstelsel :mrgreen:

P.S. Ik houd wel wat minder volken aan om meer tijd te krijgen voor 'postbezorging' aan 't forum,
waaraan jij ook VERSLINGERD lijkt te zijn. Er moet wat evenwicht komen tussen denk- en doewerk.
Hersenen moet je elke dag trainen om niet stil te vallen. Zo, nu kan het wel weer ! Zj. :b10:

P.S. Er viel een bui. Moest schuilen. Nu is de zon er weer bij. Heb zo net e-mail ontvangen
van 'n biologische boer dat ik volken mag plaatsen bij z'n Phaceliaranden. Dat wordt weer pezen,
in de nette betekenis van het woord. :o Henk Buzzer, maak maar niet zo'n haast met het
aanschaffen van 'n elektrisch aangedreven honingslinger. Ik slinger de raten niet tot de laatste
druppel leeg. Je doet de bijen er een groot plezier mee als je ze teruggeeft. Bovendien
houden zich de raten beter als je ze''gehonigt'bewaart. De wasmot houdt niet van plakkerige raten.
Zo hoef je je niet lens te slingeren..
Plaats reactie