koningin vervang ik om met ......jaar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
De Wieke
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

koningin vervang ik om met ......jaar

Bericht door De Wieke »

Ik heb een koningin van 2014 is een raszuivere heeft het dit jaar heel goed gedaan en doet het nog goed.
maar voor de toekomst moet ik haar vervangen of nog een jaar de kans geven.?
wanneer word er bij jullie de koningin vervangen? en wanneer is daar de beste tijd voor.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: koningin vervang ik om met ......jaar

Bericht door ErikS »

Ik ben persoonlijk geen voorstander van vervangen om het vervangen maar een sterk volk met een jonge koningin is een feest in het voorjaar.

dus een middenweg, de oude koningin op een zesramer inwinteren en haar volgend jaar haar gang laten gaan, misschien nog een stel mooie afleggers van telen.
En het volk inwinteren met een jonge koningin, die zal lang doorleggen, groot inwinteren en vliegende start volgend jaar.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

De Wieke de moer van jou kan best nog een voorjaar mee het is perslot een carnica die gaan doorgaans een jaar langer mee dan de bucfast. Dit mijn ervaring van de twee soort bijen.
!Hans.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Kijk naar de prestatie van je moer. De hoeveelheid broed die ze nog voortbrengt en de vitaliteit van het volk. Vanmiddag even in de kasten gekeken omdat ik een F1 moertje heb dat ik "ergens " in wil voeren dus dacht ik dat het verstandig was dit in kast 4 te doen waar een moer van een zwerm uit 2014 in zit. Deze kast zit op 22 ramen vol bijen, broed en voer....... Ze mag van mij blijven.
Alle begin is (bij) zonder honing.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Het enige wat telt is de leeftijd van de goede moer.

F0 of P moer gaan bij mij altijd door tot ze worden vervangen of zwermdoppen krijgen.
Bij de teelt merk je pas na één of twee jaar welke moer echt goed is.

Bij F1 overwinter ik alleen de uitzonderlijk goede koninginnen en dat is soms een goede beslissing maar lang niet altijd.
Jonge F1 Buckfast koninginnen zwermen het eerste jaar na geboorte zelden.
Natuurlijk je moet een aflegger maken in mei maar verder zijn de volken vaak probleemloos.

Bij mij heeft 90 % van de volken een koningin van 2016 als ze de winter ingaan.

Groeten Dirk
dertiende
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef: Bij F1 overwinter ik alleen de uitzonderlijk goede koninginnen en dat is soms een goede beslissing maar lang niet altijd.
Bij mij heeft 90 % van de volken een koningin van 2016 als ze de winter ingaan.
Hier heeft 100 % een jonge koningin, de productiekasten in ieder geval. De overjaarse koninginnen komen bij het wisselen in zesramers of mini plus kastjes terecht.
Als je de uitzonderlijk goede koninginnen bewaart zul je vaak merken dat ze zich leeg gelegd hebben en dat ze het tweede jaar veel minder presteren.
Beter is om de middelmatige koninginnen te bewaren, zij hebben meer kans om het tweede jaar veel beter te presteren.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Omdat ik nog steeds aan het uitbreiden ben, vervang ik mijn koninginnen eigenlijk niet: met wisselend resultaat. Mijn echte toppers van vorig jaar zijn dat dit jaar eigenlijk weer, op een enkele uitzondering na (één is er verdwenen, één is nu pas op sterkte, daar heb ik enkele dagen terug pas een honingkamer opgezet, die nu vol gehaald wordt). Door zwermen (zelden), stille moerwisseling en "ongelukjes" met koninginnen heb ik hooguit nog een enkele koningin van 2013, redelijk wat van 2014, maar de meesten uit 2015 en nu weer een groot aantal uit 2016. Allemaal bastaards, allemaal standbevrucht; het bevalt me prima zo.
Plaats reactie