Bijenkorf in tuin plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
fborden
Berichten: 1
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 21:39
Contacteer:

Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door fborden » za 21 apr 2012, 23:09

Hallo,

ik heb een bijenkorf gekocht en wil deze in mijn tuin zetten. Waar kan ik vinden welke plaats het beste is en kan de korf in de regen staan? Zet ik de korf op een gesloten ondergrond?

Het gaat mij niet om de honing e.d. ik wil de bijenstand graag helpen.

Bedankt,

Frank

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door jomme » za 21 apr 2012, 23:42

Hallo Fborden,

Goed initiatief waaraan je veel plezier zult beleven!
Probeer eerst een beetje te grasduinen op de site, dit onderwerp werd al veel besproken en je zult er een hoop antwoorden op vinden.
Je geeft niet veel info over hoe groot je tuin is en welke de afstand tot de buren is ed...
Er zijn een paar wettelijke bepalingen hierrond.
Kort gezegd met het vlieggat op het zuidoosten zou het beste resultaat opleveren (vroege zon) .
Ik weet niet wat je precies bedoelt met gesloten ondergrond maar op een put moet je ze niet plaatsen :be8:
Als het enigszins kan is het beter een afdakje te bouwen, de kast zit daardoor minder af maar helemaal nodig is dit niet.
Als je dicht bij de buren staat is het beter de bijen te laten opvliegen tot ca een meter hoogte dmv een omheining of een struik maar respecteer dan een 'opstijgroute' van ca 45 graden...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door Oude Essink » zo 22 apr 2012, 09:21

droge ondergrond: plank op een verhoging. bovenzijde minstens afdekken tegen de regen; plastic hoedje of beter een afdakje zodat de korf droog blijft; als er toch vocht op de korf dreigt te komen is insmeren met koeiemest een vanouds goede bescherming. korf zo plaatsen, dat uitvliegen geen hinder geeft aan bezoekers in de tuin; je moet de uitvliegende bijen van opzij of van achteren kunnen bekijken. enige kennis van zwermgedrag en hoe op te treden, uitsnijden oude raat, voeren van suiker (inwinteren) is geen overbodige luxe; zo nodig hulp vragen van een imker in de buurt.

Afbeelding

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door jjmvaningen » zo 22 apr 2012, 09:29

fborden schreef:Hallo, ik heb een bijenkorf gekocht en wil deze in mijn tuin zetten. Waar kan ik vinden welke plaats het beste is en kan de korf in de regen staan? Zet ik de korf op een gesloten ondergrond? Het gaat mij niet om de honing e.d. ik wil de bijenstand graag helpen. Bedankt, Frank
Prima voor de sier (zonder bijen).
Advies: Mocht je alsnog overwegen om bijen te houden, volg dan eerst een cursus danwel loop stage bij een andere imker.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door alfa vulgaris » zo 22 apr 2012, 10:18

Oude Essink schreef:als er toch vocht op de korf dreigt te komen is insmeren met koeiemest een vanouds goede bescherming. ]
Pas op ouwe ,tegenwoordig willen de meeste monteurs geen vieze handen meer. :lol:

Nou heb ik geen korven,wel eens overwogen want het lijkt me erg leuk,maar hoe check je zo'n korf nu op vuilbroed?
Plaatsing volgens de APV lijkt me niet de enige verplichting die je hebt als bijenhouder.

Quintin
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 jul 2016, 11:30
Contacteer:

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door Quintin » di 19 jul 2016, 11:38

[quote="jomme"]Hallo Fborden,

Goed initiatief waaraan je veel plezier zult beleven!
Probeer eerst een beetje te grasduinen op de site, dit onderwerp werd al veel besproken en je zult er een hoop antwoorden op vinden.


Zou jij misschien een link willen plaatsen waar ook ik deze info kan vinden. Ook ik zou graag een korf in de tuin willen plaatsen om de bijenstand.
Wij hebben 3 kinderen van 12, 9 en 6 en een achtertuin die ik vogel vriendelijk aan het inrichten ben.
De afmeting is ong. 7,5 breed en 5 diep.

M.v.g. Quintin.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » di 19 jul 2016, 12:11

M.v.g. Quintin U heeft een bericht gepost onder een topic van ruim 4 jaar geleden.

Een tuin van 7,5 bij 5 meter is vragen om problemen.
Kinderen moeten in zo'n tuin met deze afmeting normaal kunnen spelen. Dit gaat niet.
Bijen en kinderen hebben een wat grotere "speelruimte" nodig.
Of de kast op een garagedak plaatsen, zie hier: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ak#p185535
!Hans.

Gebruikersavatar
ddelange81
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 09:58
Contacteer:

Re: Bijenkorf in tuin plaatsen

Bericht door ddelange81 » di 19 jul 2016, 13:10

Hans van der Post. schreef:Een tuin van 7,5 bij 5 meter is vragen om problemen.
+1
Ik ken een paar imkers die thuis zijn begonnen maar door steek-incidenten bij buren hun boel elders moesten gaan plaaten.
Ook kennen veel mensen het verschil niet tussen wespen en bijen, dus bij een steek ben je al gauw de "schuldige".

Hou er ook rekening mee dat bijenvolken groeien zodat ze kunnen zwermen...
Jaar 1 heb je 1 korf met 1 volk dat in het volgende jaar (of soms hetzelfde jaar al) 2 volken worden.
Een zwerm komt van je volk af en zal tijdelijk ergens gaan hangen, zou je die dan zelf gaan vangen en wat vinden je buren er van?

Ook rekening houden met steek-incidenten...
Wat voor soort bijen wil je gaan houden? Buckfast en Carnica staan bekend om hun zachtaardigheid...

De aanvliegroute van de bijen zouden het liefst niet moeten kruizen met looppad, terras of stuk waar kinderen spelen.

Zoals Hans al zei is het vragen om problemen...

Een cursus bijen-houden is ook zeker geen overbodige luxe.
Het is niet zo makkelijk als een korfje in de tuin zetten en het volkje redt zich wel en je houdt de bijenstand op peil...
Beter zou dan zijn om in eigen tuin flink wat "bijvriendelijke" planten te plaatsen..
Op die manier hou je ook bijen :dance:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten