Hallo imkers. Ik heb wat gezocht op t forum en kwam oa een bericht van JP tegen. Die slieg zn ramen op in ikeabakken meen ik. Is dat een giede methode? En moet je er dan ook nog een verluchtingsplekje met hor ervoor maken?
Kortom. Hoe slaan jullie je gebruikte hk en bk raten op?
Groet theo
raten opslaan
Moderator: Hans van der Post.
- melkman
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: raten opslaan
Ik sla de hk ramen in kunststof bakken op. De bk ramen sla ik op in de bk kamers zelf en zet die droog en warm weg. In ieder geval vorst vrij.
Verstuurd van mijn GT-I9195
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bij mij gaan alle raten na leeggegeten te zijn door de bijen voor 24 h in de diepvries op -20° daarna gaan ze terug in de bakken en opgestapeld op een plateau met verluchting onderaan afgesloten door dubbele vliegengaas en muizendraad boven op de toren idem en nooit nog last van wasmotten, in de lente komen ze eruit zoals ze erin gingen.Theo777 schreef:Hallo imkers. Ik heb wat gezocht op t forum en kwam oa een bericht van JP tegen. Die slieg zn ramen op in ikeabakken meen ik. Is dat een giede methode? En moet je er dan ook nog een verluchtingsplekje met hor ervoor maken?
Kortom. Hoe slaan jullie je gebruikte hk en bk raten op?
Groet theo
MVG CP
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Melkman, heb je ze dan luchtdicht opgeslagen?
Ik sprak laatst een imker die ze in een oude koelkast opslaat. Met dan boven en onderin de deur een gat met hor ervoor zodat ze niet helemaal luchtdicht zaten en de hor tegen de wasmot. Maar gewoin in dichte plasticbak zijn de hk ramen prima op te slaan? Ook geen ijsazijn erbij?
Gr. theo
Ik sprak laatst een imker die ze in een oude koelkast opslaat. Met dan boven en onderin de deur een gat met hor ervoor zodat ze niet helemaal luchtdicht zaten en de hor tegen de wasmot. Maar gewoin in dichte plasticbak zijn de hk ramen prima op te slaan? Ook geen ijsazijn erbij?
Gr. theo
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
op twee balkjes een (dek)plank met een gaasopening, daarop stapel ik de honingbakken, bovenop een lege bak met een potje ijsazijn, daar bovenop weer een plank met gaasopening.
Overigens sla ik geen bebroede raat op, die smelt ik om, of ze blijven in de kasten.
Overigens sla ik geen bebroede raat op, die smelt ik om, of ze blijven in de kasten.
- melkman
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Re: RE: Re: raten opslaan
Ik heb ze inderdaad luchtdicht in een plastic bak. In de bak heb ik wel schotjes zodat alles vrij kan hangen. En ze zijn zo goed mogelijk leeg geslingerd. Doe het nu voor de tweede keer en heb tot nu nergens last van gehad.Theo777 schreef:Melkman, heb je ze dan luchtdicht opgeslagen?
Gr. theo