P moer en F1

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Matthijs
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Re: RE: Re: P moer en F1

Bericht door Matthijs »

Theo777 schreef:
Matthijs schreef:De radzuivere P moer is op een bevruchtings station (eiland) aangepaard. De F1 is ook raszuiver, maar heeft gepaard op de stand met "vreemde" darren. Dus van jouw P moer kun je een nieuwe P moer kweken. Mits je haar laat bevruchten op bijvoorbeeld Ameland. Anders heb je gewoon weer een F1.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Hieruit concludeer ik dat een P moer eilandbevrucht kan zijn (of op bevr.station), of op eigen stand. Maar standbevrucht is ze een F1.
Een F1 is altijd standbevrucht? Die laat je niet op speciale plaatsen bevruchten? Je hebt toch ook eilandbevruchte F1?
Anders uitgelegd: een p moer is raszuiver en heeft gepaard met raszuivere darren. Dit is een gecontroleerd proces zoals bijvoorbeeld op Ameland. Haar dochter, die jij kweekt vanuit die P moer, is dus ook raszuiver. Als je die laat paren met onbekende darren, zijn haar nakomelingen (de werksters) een genetische mix van 50% raszuiver en 50% "onbekend" en spreek je van F1. Als je haar, door jouw gekweekte, dochter naar een bevruchtingsstation zou brengen heb je opnieuw een P.

Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: P moer en F1

Bericht door Theo777 »

Helder matthijs. En als ik afleggers maak van mijn eilandbevruchte P moer, dan zijn dat toch ook F1? Of alleen als je van haar overlarft?

F1 staat toch voor 1e generatie
F2 voor 2e generatie etc etc...

Voor mij als beginner is dan toch handigst een ras P moer te kopen.
En dan daarvan afleggers te maken op de dracht en deze meenemen naar eigen stand waar op dat moment geen eigen bijen staan. Dan is risico op inteeld toch erg laag? En dan zijn die nakomelingen toch standbevruchte F1 moeren...

Net zoals als ik van de P moer nateel en deze ook op eigen stand zou laten bevruchten. Dat is dan ook een standbevruchte F1? Alleen heb ik bij deze de mogelijkheid er een P van te maken door haar naar een eiland te sturen...?

( eens ga ik t begrijpen :violin:
Matthijs
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Bericht door Matthijs »

Klopt allemaal wat je zegt. Bij overlarven of broedafleggers blijft het een F1 als je haar op de stand laat bevruchten.
Ik ben ook nog steeds beginner hoor. Dit is mijn 2e jaar en heb een maand terug een p moer (wangerooge) gekocht bij A. Staals. En heb 2 f1 (dus hier thuis bevrucht) moeren via de cursus koninginnenteelt verkregen. Volgend jaar ga ik van die p moer weer f1 koninginnen telen. Experimenteren en leren van mijn fouten of de nukken van de bijenvolken doe ik met zwermen. Elk volk is anders en dat maakt het des te leuker!

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Theo777 schreef:En dan daarvan afleggers te maken op de dracht en deze meenemen naar eigen stand waar op dat moment geen eigen bijen staan. Dan is risico op inteeld toch erg laag? En dan zijn die nakomelingen toch standbevruchte F1 moeren..
De bijen hebben gedurende duizenden jaren een systeem ontwikkeld om inteelt te voorkomen, dus daar moet je niet bang voor zijn.
De darren vliegen naar darren verzamelplaatsen die enkele kilometers van de kast kunnen liggen en zo doen de koninginnen als ze op bevruchting gaan.Dus de kans is al klein dat ze daar darren gaan tegenkomen uit hun eigen kast. Dan paart ze ook nog eens met 20 tot 30 darren. Van iedere dar gaat er ongeveer 10% naar de spermatheek, de rest wordt terug uitgescheiden. Dus moest daar een nauw verwante dar tussen zitten dan heeft dat een minimaal gevolg. Het andere gevolg is dat een landbevruchte of standbevruchte nooit reinteelt is.
Maar dat maakt niet uit voor productiekasten, integendeel. Een kruising is altijd sterker dan reinteelt. Dat noemt men heterosis.
Plaats reactie