Jelte Pieter Dijkstra schreef:Deze zomer op de markt in een naburig dorp is mij ook honing met eucalyptus aangeboden. Goed voor de keel als je verkouden bent, zei de verkoper.
Toch niet door die vogelbeschermer die een gewonde zeldzame vogelsoort
bij het befaamde natuurreservaat "Kwakjeswater" zalf op de poten strijkt ?"
Jelte, wat bedoel je met : "Honing met eucalyptus" ? Zit er een portie Eucalyptushoning door
zijn eigen honing heen ? Of misschien een gesmolten Eucalyptushoestbonbon ?
Of is er EucalyptusOLIE door de honing gemengd ?
Tot nu toe voeg ik niets aan honing toe. Wil ik een toegevoegde smaak aan de boterham geven,
dan strijk ik op het laagje eigen honing een dunner laagje van vruchtencompôte van recente
bramen of de vroegste appels en kerspruimen van eigen oogst. Die vruchten doe ik er ONGEZOET
op of er door heen. We moeten immers 10 tot 30 % minder sacchariden gaan eten volgens
"Vadertje Staat". Ik houd van zoetzure smaak. Honing vind ik eigenlijk te zoet; daarom smeer ik
hem dun. Dat adviseer ik ook m'n klanten.

Ik doe het in hun eigen bestwil.
En misschien gaan dan meer mensen honing waarderen.
Zonet heb ik Chivers Lemon Curd met het laagje honing vermengd. Dat smaakt naar meer....
"proefjes op de som nemen". Morgenvroeg komt Chivers Olde English Marmalade aan de beurt;
dus appelsienenmamalade. Die komt op het laagje crêmehoning van koolzaadbloemen
en in de loop van de dag op Lindebloesem|Klaverhoning.
Helaas zijn zowel de honing als marmalades te zoet.
Dan maar geen twee boterhammen. Zj.
P.S.Op één serie van m'n zelfgemaakte etiketten staat : "Zonder toevoegingen". Mag dat ?
Nog wat: Toevoegingen hoeven geen vervuilingen te zijn, behalve als ze uit de mond of de neus
van de imker komen wanneer hij driftig potjes zit te vullen zonder mondkapje op z'n roeperd.
met