Broedkamer bijplaatsen later in het jaar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Broedkamer bijplaatsen later in het jaar

Bericht door Paul67 »

Even binnenvallen met een vraag: wat zijn suikerramen precies? :think:

Mvrgr P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ramen met opgeslagen gevoerde suiker. :D
!Hans.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Ja ik ben heel voorzichtig gebruik geen honingkamerramen als broed gelegenheid dan kan er nooit een vergissing plaats vinden dus geen suikerramen in de slinger! :think:
prima uitgangspunt Hans; toch komt er bij mij wel eens broed in de honingkamers door verkeerd geplaatste roosters of zoals dit jaar met dat vreemde voorjaar te laat geplaatst rooster. Honingramen waar broed ingezeten heeft komen bij mij het volgende jaar niet meer in de honingkamers boven het rooster en worden dus per definitie ook niet geslingerd. Eigenlijk zou ik van de honingkamers af willen, maar ik heb er teveel :think:
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Eigenlijk zou ik van de honingkamers af willen, maar ik heb er teveel :think:

Weet niet hoe oud je bent dacht tot voor een paar jaar geleden het zelfde. :whistle:
Nu ben ik blij met die honingkamers, ze zijn zwaar als alle tien de HK ramen zijn verzegeld. :be2:
!Hans.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Weet niet hoe oud je bent dacht tot voor een paar jaar geleden het zelfde. :whistle:
Nu ben ik blij met die honingkamers, ze zijn zwaar als alle tien de HK ramen zijn verzegeld. :be2:
En ook daar heb je weer gelijk, Hans, Maar eigenlijk wilde ik naar het systeem van doorwisselen met steeds nieuwe honingkamers die het jaar daarna bovenste broedkamer worden en de onderste omsmelten. Maar het zal inderdaad wel een mengvorm blijven.
Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Hans van der Post. schreef:Ramen met opgeslagen gevoerde suiker. :D
Ja daar was ik al bang voor! :dance: Maar die kun je dus niet gebruiken om honing van te slingeren
want dan heb je er suiker in? Dat begrijp ik dan goed? maar je kunt het wel eten? :whistle:

Mvrgr P
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Meningen verschillen!

Hans is een carnica imker en die imkers gaan er net nog wat anders mee om dan de buckfastimkers en dat is logisch want carnica heeft de neiging om vroeg minder te gaan leggen en kleiner de winter in te gaan dan echte buckfastvolken.

Als ik nu (voor het voeren) een buckfastvolk zie op één bak en ik vind dat hij wel erg vol zit van de bovenkant bekeken controleer ik de kast, als er dan ook nog eens veel bijen onder de ramen hangen in de verdiepte bodem dan zet ik er een tweede bak bovenop maar gebruik daarbij uitgebouwde ramen en half uitgebouwde ramen.

De nieuwe bovenbak zet ik op het omgekeerde deksel en plaats er 3 á 4 broed in iets minder dan de helft van het totaal aantal ramen met broed.
Ook verplaats ik het meeste voer en stuifmeel naar boven naar de zijkanten.
Ik probeer altijd 6 á 8 kg in de volken te houden zodat ik er geen omkijken naar heb.
Het broednest beneden wordt naar elkaar toegeschoven en verder opgevuld met half of uitgebouwde raten.

Je hebt dan een hoog broednest en bij het voeren kunnen ze het voer gemakkelijk kwijt.
Bij echte carnica waarbij het broednest nu snel krimpt is er ook ruimte voor het voer maar buckfast broed nog een poosje door en dan beperk je het leggen van eitjes.
Carnica kan met 12 á 14 kg de winter doorkomen, buckfast heeft vaak meer dan 20 kg nodig( broed veel langer door) en als het volk groot is dan moet het op twee bakken zitten om nog voldoende onder het voer te kunnen overwinteren.

Natuurlijk overwinter ik ook buckfast volken op één bak maar dan zitten ze zeker niet vol maar een raam of 8 bijen.

Dirk.
dertiende
Peter_
Contacteer:

Bericht door Peter_ »

Dag,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb 3 zesramers carnica redelijk vol maar vrees dat overzetten naar een volle bak teveel ruimte is. Is het een idee om zo'n honingkamertje voor 6 ramers er op te zetten, vooral ook voor het voer?

Mvg Peter
Kreefie
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Contacteer:

Bericht door Kreefie »

Hoi iedereen!

Ik zat enige tijd met precies dezelfde vraag; broedkamer erbij of niet? (nieuw op het forum en imker sinds dit jaar!). Ik sta op een bijentuin met een hoop ervaren imkers om mij heen die ik uiteraard graag om raad vraag. Echter, iedereen zegt iets anders... :think:

Het was half juli en de bijen hadden alle 10 ramen volgebouwd. Het zou erg warm worden dus ik heb uiteindelijk toch besloten er een broedkamer onder te zetten (ook een beetje voor de verkoeling...) ik heb echter gewoon 10 ramen kunstraat erin gehangen (misschien had ik beter 1 of 2 ramen met een klein stukje kunstraat kunnen doen?)
Mijn idee over de winter: Als ze niet alle 10 de ramen volbouwen voor de winter dan hang ik er van die dichte ramen in aan de buitenzijden om ze warm te houden. Is dat een idee?

Begin augustus ging ik op vakantie en heb toen een pak suikerdeeg aan de bijen gegeven want ik wilde niet dat ze zouden verhongeren en de dracht was niet best. Dat pak is nu helemaal leeg gegeten, maar volgens mij gaat het nu wel redelijk met de dracht, of vergis ik me daar in en moet ik ze bij blijven voeren?

Ben benieuwd naar jullie reacties... :)
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Mijn idee over de winter: Als ze niet alle 10 de ramen volbouwen voor de winter dan hang ik er van die dichte ramen in aan de buitenzijden om ze warm te houden. Is dat een idee?
Je kunt beter de nog niet uitgebouwde ramen er uithalen en een paar sluitramen (http://www.imkerpedia.nl) aan de kant inhangen.
Verder moet een bijenvolk zes tot acht cm boven - en aan de buitenzijde van het broednest verzegeld voedsel hebben.= klaar voor de winter.
!Hans.
Plaats reactie