Balsemien 2016
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Balsemien 2016
Het is héél stil geworden rond de Balsemien, gisteren nog een fietstochtje gemaakt naast de nete en het Netekanaal waar enkele jaren geleden bloeide de Balsemien daar enorm. Maar wat gebeurd er, de balsemienen verdwijnen langzaam steed meer en meer en niet door verwijderen of sproeien of dergelijk. heeft niemand dat al gemerkt.
MVG CP
MVG CP
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het zijn pioniersplanten. Dat wil zeggen dat ze gaan verdwijnen zodra er andere soorten in opkomst zijn.
IK zie dat overal gebeuren.
Eerst overwoekeren ze alles en daarna gaan ze langzaamaan verdwijnen.
Maar ze woekeren alleen op kale grond.
Zelfs tegen hondsdraf zijn z niet opgewassen.
IK zie dat overal gebeuren.
Eerst overwoekeren ze alles en daarna gaan ze langzaamaan verdwijnen.
Maar ze woekeren alleen op kale grond.
Zelfs tegen hondsdraf zijn z niet opgewassen.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Daar heb ik mijn twijfels over. Hier verdwijnen ze omdat ze bestreden worden. Indien niet vermeerderen ze zich ieder jaar naast beken.maartenkleijne schreef:. Dat wil zeggen dat ze gaan verdwijnen zodra er andere soorten in opkomst zijn.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het bestrijden van balsemien houdt in dat hun eventuele opvolgers nog beter bestreden worden en de grond weer geschikt wordt gemaakt voor pioniers planten zoals balsemien. Ik weet zat plekken waar ze spontaan aan het verdwijnen zijn.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1973
- Contacteer:
Joselito,joselito schreef:Daar heb ik mijn twijfels over. Hier verdwijnen ze omdat ze bestreden worden. Indien niet vermeerderen ze zich ieder jaar naast beken.maartenkleijne schreef:. Dat wil zeggen dat ze gaan verdwijnen zodra er andere soorten in opkomst zijn.
Hier langs de Neteboorden en kanaal wordt zeker niet verwijderd, niet chemisch en niet gemaaid en toch wordt het jaarlijks minder.
MVG CP
-
- Contacteer:
Heeft iemand ervaring met zaaien van Balsemien?
Nabij mijn bijenhal is het erg nat en staat er het en der een Balsemien-plantje
Er zijn brede slootkanten waar ze helemaal niet staan.
Ik zou wat zaad kunnen winnen en uitzaaien.
Groet
Gerard
Nabij mijn bijenhal is het erg nat en staat er het en der een Balsemien-plantje
Er zijn brede slootkanten waar ze helemaal niet staan.
Ik zou wat zaad kunnen winnen en uitzaaien.
Groet
Gerard
-
- Imker sinds: 2009
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Vandaag weer goed gezien hoeveel de standplaats uitmaakt voor de Balsemien: op mijn thuisstand groeit de balsemien tot praktisch in de kasten en hij wordt redelijk bevlogen doch alleen voor stuifmeel, je ziet de bijen ondersteboven in de bloem hangen om het witte stuifmeel te verzamelen, zelf worden deze bijen niet wit.
Op een nieuwe stand dicht bij de Geul een heel ander gezicht: hier de hele kast vol witte bijen en volop nectar. Ik wilde de volken hier terug gaan brengen op 2 bakken door het rooster weg te halen en de onderste bak er onder uit te halen maar de lege honingkamer was al weer ver gevuld en in de bovenste broedkamer werd de broedruimte behoorlijk beperkt door de verse honing.
Hoe doen imkers dat die hun volken inwinteren op de balsemien, zonder dat het broednest verzuipt?
Op een nieuwe stand dicht bij de Geul een heel ander gezicht: hier de hele kast vol witte bijen en volop nectar. Ik wilde de volken hier terug gaan brengen op 2 bakken door het rooster weg te halen en de onderste bak er onder uit te halen maar de lege honingkamer was al weer ver gevuld en in de bovenste broedkamer werd de broedruimte behoorlijk beperkt door de verse honing.
Hoe doen imkers dat die hun volken inwinteren op de balsemien, zonder dat het broednest verzuipt?
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb hier in de buurt geen bij op de balsemien gezien ,niet aan het begin van de bloei,tijdens of nu in het laatste deel ervan.Voorgaande jaren wel maar dit jaar niet.
Petro
Petro
De grote balsemien staat als kandidaat op de komende aanvulling van de unielijst invasieve soorten en zal vanaf dan verplicht bestreden moeten worden binnen de gehele EU.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Zoals ik met de heide? Ik laat de honingzolders staan tot de bloei gedaan is.JackC schreef:Hoe doen imkers dat die hun volken inwinteren op de balsemien, zonder dat het broednest verzuipt?