IJzer supplement

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

IJzer supplement

Bericht door gijs.v » di 06 sep 2016, 18:59

Heb laatst reclame gezien over een voedingssupplement voor bijen waarvan ik de naam nog even achterwege laat. Vertaald betekent het iets van "ijzer-bij".

Zijn er imkers die ervaring hebben met dit product?

Ik ben wat wantrouwend. Hoe integer is dit bedrijf, er zijn te veel wazige producten die allen geld moeten opleveren.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ijzer supplement

Bericht door Bart de Coo » di 06 sep 2016, 20:51

Gijs,

De producent van dit middel bestookt imkers al enige tijd met mail. De hoeveelheid mail neemt in de aanloop naar de winter aanzienlijk toe.

Het bedrijf is volgens mij door en door integer. Desondanks verkopen ze een middeltje, waarvan de werking niet bewezen is. Zo beweerden ze onlangs dat nitraten leiden tot bacteriën en bacteriën tot varroa en dús moeten wij de bijen ijzer te eten geven...

Onzin natuurlijk. Ondertussen ben je wel 3€ per volk kwijt, begrijp ik. Het baat niet en schaadt je portemonnee behoorlijk.

Gek genoeg kunnen bedrijven volkomen integer zijn en toch flauwekul verkopen.

Vriendelijke groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Ijzer supplement

Bericht door gijs.v » di 06 sep 2016, 21:12

Flauwekul of niet, om een mening te vormen zal ik het dus zelf moeten onderzoeken om er een mening over te kunnen vormen.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit al onderzocht heeft en zijn mening zou willen delen op basis van ervaring. Sommige producten of methoden moeten blijken en niet overal is nog een wetenschappelijke onderbouwing voor.

Als niemand het nog bedaan heeft (wat mij sterk lijkt aangezien er toch handel blijkt te zijn), moet ik het misschien zelf onderzoeken, om vervolgens een mening te vormen.
Onder het motto: "onderzoekt alles en behoud het goede".

Bart, in ieder geval bedankt voor je reactie.



Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ijzer supplement

Bericht door Bart de Coo » di 06 sep 2016, 21:28

Gijs,

Maar moet dat bedrijf niet met bewijzen komen? Dat is toch niet aan de kopers van een product?

Als jij ervaring wilt opdoen en pas dan je oordeel wilt vellen, prima, maar hoe ga je dat op een verantwoorde manier aanpakken, zodat je betrouwbare uitspraken kunt doen? Daar hebben we nou wetenschappers voor.

Idee: pak een stuk ijzer en een vijl. Vijl er een hoopje ijzer vanaf en roer dat door het wintervoer van een aantal volken. Bij een aantal volken doe je dat bewust niet. Hou dat tien jaar lang consequent vol en registreer de prestaties van de volken nauwgezet. Misschien dat je je dan over tien jaar kunt wagen aan een bewering.

Zoiets simpels heeft de producent tot op heden nog niet ondernomen. In de plaats daarvan sproeit het een dikke wolk van pseudogeleerdheid om zich heen (zie de nieuwsbrieven) zoals een inktvis inkt om zich heen sproeit wanneer die in het nauw gedreven wordt.

Laat je geen knollen voor citroenen verkopen.

Bart de Coo

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Ijzer supplement

Bericht door gijs.v » di 06 sep 2016, 21:58

Dank je. Ik ook nog geen plan. En ben me terdege bewust van alles wat je zegt.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Ijzer supplement

Bericht door Tieme » wo 07 sep 2016, 08:58

Zelf experimenteren met bizarre middeltjes lijkt me een slecht idee. Die arme bijen!

Als mensen een claim doen dat iets gezond is voor bijen (of voor mensen) moeten ze dat laten onderzoeken of zelf onderzoeken en de resultaten publiceren zodat anderen het onderzoek kunnen controleren. Tot die tijd zou ik er verre van blijven tenzij je zelf de uitvinder bent, dat moet je juist weer druk experimenteren om bewijs te leveren.

Ik vind het nogal wat om bijen allerlei rotzooi toe te dienen waarvoor geen enkele reden is. Het is niet eens zeker dat bijen, als ze al ijzer nodig hebben, een tekort hebben.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Ijzer supplement

Bericht door Paul67 » wo 07 sep 2016, 20:46

Kijk naar reclame op tv. Daar zie je ook allerlei spullen voorbij komen
waarbij toch vooral de begeleidende boodschap is dat je die spullen nodig hebt om goed te functioneren
of geen last te hebben van het één of ander.
Dat geldt voor dieren ook lijkt me.

Vaak zijn het halve waarheden en volgens mij soms regelrechte onzin.
Gewoon je gezond verstand gebruiken zou ik zeggen. :D

Mvgr P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Anaerobe processen in bijenvolken[IJzer supplement]

Bericht door Hans van der Post. » ma 12 sep 2016, 10:14

De imkers krijgen ongevraagd nieuwsbrieven over ijzer supplement wat aan het bijenvolk moet worden gevoerd.
Dit zou de varroa besmetting terug dringen.

In de praktijk blijkt op het forum door deze nieuwsbrieven verwarring te ontstaan omdat imkers de informatie niet op juistheid en bruikbaarheid kunnen toetsen. Kunnen forumleden met kennis van zaken een onderbouwde mening geven van hetgeen in de nieuwsbrief wordt gesteld?"
!Hans.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Anaerobe processen in bijenvolken[IJzer supplement]

Bericht door imker Marinus » ma 12 sep 2016, 12:32

Verwijderd door eindbeheerder
Er wordt gesteld dat de aanwezigheid van varroamijten het gevolg is van overmatige bacteriegroei. Dat lijkt me sterk. De varroamijt kwam vroeger niet voor in Nederland, nu wel, de mijt is in Nederland meegekomen met bijenvolken uit het buitenland. De mijt doet het goed doordat onze bijen niet zijn aangepast op de mijt en er geen natuurlijke vijand is. Ik weet niet zoveel over bacteriegroei in volken, maar die was er voordat de varroamij in Nederland te vinden was ook. Toen traden er ook anaerobe processen op (maar verdwenen de volken niet in de winter).

Verder wordt gesteld dat de mijten als een soort opruiers (commensalen beschouwd kunnen worden). Dat zie ik anders. Ik zie (maar ook Universiteit Wageningen) de varroamijt als een parasiet. De varroamij parasiteert op bijen. Dat kun je zelf ook zien, ze zitten op bijen en zuigen voedingstoffen uit de bij op naar zichzelf. Niet alleen wanneer ze in gesloten broed zitten, maar ook wanneer ze op een bij zitten. Via het wondje dat de mijt veroorzaakt kunnen ziekteverwekkers (bacterieen en/of virussen) de bij binnenkomen.

Verder wordt er een abstract (dat wil zeggen, niet concreet, onduidelijk) verhaal verteld over anaerobe processen. Misschien dat er wat tekst ontbreekt Hans? Ik zie nergens een uitleg over anaerobe processen.

Maar goed, ik ben er al niet in geinteresseerd in die uitleg van ze. De varroamijt is in Nederland geintroduceerd, het is een parasiet en het lijkt me kwakzalverij, dat ijzerhoudend preparaat. De mijt doet het zo goed doordat ze geen natuurlijke vijanden heeft, en onze bijen nog geen wapenarsenaal ontwikkeld hebben tegen de mijt. De mijt heeft zich als een invasieve exoot gedragen. Mogelijk dat we in de toekomst wel kunnen imkeren met bijen die de mijt weerstand kunnen bieden, denk aan het project van Arista (google Arista Bee Research).
Laatst gewijzigd door imker Marinus op ma 12 sep 2016, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: IJzer supplement

Bericht door Hans van der Post. » di 13 sep 2016, 23:27

Marinus er ontbreekt GEEN tekst. Wel de verwijzing naar de site en de naam van de producent. Er is daarover nogal gesteggel geweest met de productnaam en de naam van de producent, door de producent.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten