hoeveelheid voer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

hoeveelheid voer

Bericht door Theo777 »

Hallo,

Een ding mbt voeren is mij niet geheel duidelijk.
Als er staat om bijv. 12 kg voer te geven, wordt hier dan 12 liter voer bedoeld.
Of, zoals ik nu denk, 12 kg pure suiker?

En ook de verhoudingen zijn mij niet duidelijk.

Ik lees 2:1 en 3:2 zonder uitleg waar die cijfers voor staan.....
2:1 is dan 2 kg suiker op 1 liter water en 3:2 is dan 3 kg suiker op 2 liter water?

ps ik ga nu nog niet ermee beginnen hoor, voer al geruime tijd 1:1

Groetjes Theo
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: hoeveelheid voer

Bericht door JackC »

Hallo Theo, op deze vraag zul je veel verschillende antwoorden krijgen omdat imkers nu eenmaal verschillende meningen hebben. De mijne: Ik los 1 kg suiker op in 2/3 liter water. Per volk krijgen mijn bijen minstens 10x deze hoeveelheid, dus, 10 kg suiker. Verder is het afhankelijk van de hoeveelheid honing die je hebt laten zitten en de nectar die de bijen zelf nog halen. Doorgaans houden ze ruim over, maar dat is nooit een probleem want die ramen gaan in de loop van het jaar in de jonge volkjes. De beste manier om te weten of je genoeg gevoerd hebt is controleren, Hans heeft hier meermaals duidelijke aanwijzingen voor gegeven.
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Thanx Jack.

Dan is dat voor mij toch t handigst denk ik.
Gewoon kijken of de howveelheid voer er al inzit zoals Hans aangaf. En zoniet, elke dag voeren net zolang tot t wel zo is!

Doordat ik drie kasten heb met verschillende grote in volken is t haast niet bij te houden hoeveel je per kast voert. Heb heel veel lege flessen in de kamer staan van 1.5 1 en 0.5 l
In t begin hield ik bij hoeveel ik gaf per kast maar toen kwam de klad erin. .. En ja globaal weet uk t dannog wel. Maar controleren op de hoeveelheid verzegeld voer geeft uiteindelijk de meeste zekerheid hoeveel ze nu echt te eten hwbben denk. Ik
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Hallo, ik heb ff wat gegoogeld en nu snap ik t wat meer.
Ik geef ze nu 1:1 in navolging van Alex om juist grote volken te hebben voor de winter.
Maar moeten de bijen dan met 1:1 niet veel harder werken dan bijv met 2 delen suiker : 1 deel water?
Is dit t gene wat ze prikkelt om meer broed aan te maken?
Ze moeten toch t water eruit verdampen en bij 1:1 is er veel meer water om te moeten verdampen?

Groetjes Theo
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Indikkingstabel_suikerwater.jpg
Indikkingstabel_suikerwater.jpg (47.31 KiB) 4349 keer bekeken

Zie hier de verhoudingen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Theo777 schreef:Hallo, ik heb ff wat gegoogeld en nu snap ik t wat meer.
Ik geef ze nu 1:1 in navolging van Alex om juist grote volken te hebben voor de winter.
Maar moeten de bijen dan met 1:1 niet veel harder werken dan bijv met 2 delen suiker : 1 deel water?
Is dit t gene wat ze prikkelt om meer broed aan te maken?
Ze moeten toch t water eruit verdampen en bij 1:1 is er veel meer water om te moeten verdampen?

Groetjes Theo
Theo,een suikerwater concentratie met een hoger gehalte suiker,prikkelt de voedersapklieren minder dan een oplossing van 1:1
Is natuurlijk iets meer werk voor ze om 1:1 in te dampen,dan een hogere concentratie,maar daar hebben ze niet echt veel moeite mee.
Een sterk volk kan in betrekkelijk korte tijd enorme hoeveelheden water laten verdampen uit nectar/suikerwater.
We zitten nu in september en als het goed is zitten je volken nu goed in het broed en bijen.
Om het zaakje af te ronden kun je nu gerust voeren met een hogere concentratie suiker.
Maar eerst maar eens berekenen hoeveel voer ze nu hebben.
Groet Alex
Theo777
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Dank Alex,

Dat klopt ja. Verleden week na de controle vd ondetste kast was t niet 123 die bovenste terug te zetten. Wat is die bak zwaar geworden van al dat voeren....pfff Als dat met honing net zo gaat kan ik me indenken dat mensen met hk gaan werken..
Zondag controleer ik ze nog een keer en dan schat ik globaal in wat erin zit en of ze nog wat nodig hebben. Klopt t dat t nu volstaat in een twee bk volk alleen de bovenste na te lopen? Voer gaat toch allemaal naar boven verstouwd worden?

Leuk dat mn eerste volk nu bestaat uit twee volle bk's .
En ik van dat volk ook ramen had afgenomen voor twee afleggers.
Waar mn mentor zei probeer dit jaar eerst maar een volk op een volle bk in te winteren...
Met name dank zei dit forum doe ik t nog niet zo heel slecht.....

Groetjes Theo
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ze zullen eerst de bovenste broedkamer zo veel mogelijk vullen...die dus in de gaten houden.....wanneer er nog open broed is,duurd het een tijdje voordat deze ruimte beschikbaar komt om voorraad in op te slaan.....voer je dan stevig door,dan gaan ze ook in de onderste broedkamer voer opslaan.
+- 20 kg in de bovenste bk is voldoende.Dus berekenen hoeveel er aan voorraad in zit.

P.S je doet het prima :D
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op wo 07 sep 2016, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Bij het voeren is de laatste inspectie heel belangrijk.
Bij de laatste inspectie 1/2 augustus zorg ik dat er maximaal 3 á 4 broed in de bovenbak zit dan is er veel ruimte voor voer.
Als de bovenbak vol broed zit waar moeten ze dan met het voer heen.

Na de laatste inspectie begin ik te voeren.
6 liter per keer elke week.
De bijen kunnen dan het broednest naar de onderbak verplaatsen en hebben daar tijd voor.

Ik zorg dat ik half september klaar ben met voeren want dan kunnen de bijen het voer ideaal op slaan boven het broednest en nog goed verzegelen.

De buckfast bijen op twee bakken krijgen ongeveer 24 kg terwijl 16 á 18 kg vaak genoeg is.
De extra raten vol verzegeld voer gebruik ik in het voorjaar voor de afleggers en neem ik vroeg uit de volken.

Ik gebruik voor het inwinteren 20 liter water en 30 kg suiker wat 40 liter suikerwater geeft en verdeel dat over 6 emmers zodat het wat makkelijker uitschenken is.

Dirk.
dertiende
Luuk
Contacteer:

Bericht door Luuk »

Ik geef de kasten die te licht zijn ongeveer 10 kg suiker, in een oplossing van 2/3 suiker, 1/3 water. Dat is niet zo veel, maar is tot nu toe voldoende gebleken voor weinig/geen sterfte en goede uitwintering. Er staan hier veel wilgen in de buurt dus in de lente starten ze snel op, ook als het voer bijna op is.
Plaats reactie