Klaar met inwinteren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Klaar met inwinteren?

Bericht door Hans van der Post. »

tomer schreef:Nee Hans, ik vroeg het mij maar af. Stel dat men zegt je moet met x aantal kilo inwinteren en je geeft die hoeveelheid begin augustus al. Tegen eind september is daar dan toch al terug een deel van opgegeten?
Ik hou nooit bij hoeveel ik in kg geef. kijk wat er inzit. begin rond 10 augustus te voeren en ben rond 10 september klaar.
Het is mij een paar keer overkomen dat de gewenste kg gevoerd waren maar het niet zichtbaar was in verzegeld voedsel
In de raten waren grote platen met broed gemaakt.
Daarom kijk ik wat er aan verzegeling aanwezig is en dat is zes tot acht cm verzegeld voedsel gerekend van de toplat.
Dit in elk raam waar broed inzit. Verder raam 1 en 10 vol verzegeld raam 2 en 9 driekwart verzegeld.
In het voorjaar(begin april) hou in vaak nog veel voer over wat ik begin mei weghaal daarvoor komt een raam met niet vervuilde kunstraat voor in de plaats.
!Hans.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

http://derbienenblog.de/wp-content/uplo ... C_2277.jpg.
Je kan zo iets maken. Bij een broedraam van Dadant Blatt is 1/8 van een raam dan 200 gram aan één kant, dus 400 gram als het aan beide kanten verzegeld is.(280 gram per dm²)Op die manier kun je min of meer schatten hoeveel voorraad ze hebben.
Het is niet zo dat als ze nu voldoende voedsel hebben de voorraad nog massaal vermindert voor de winter. De meeste dagen kunnen de bijen nog wel in hun dagelijkse behoefte voorzien met wat ze hier en daar nog halen. De voedselbehoefte neemt ook af met de inkrimping van het broednest.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Als je de bijen gewoon hun gang zou laten gaan en niet slingeren, wanneer halen die dan hun wintervoer op? juist al vanaf de lente en hoogzomer dus augustus is héél hun voorraad normaal binnen en hier vragen imkers zich af of je te vroeg kunt voeren.
Zelf geef ik juist zoals Hans vanaf 10 augustus het wintervoer. oudere imkers deden dit hier in de streek vroeger pas vanaf 8 september maar dat zal wel te maken gehad hebben met de heidedracht die ze eerst afwachten denk ik.
Mijn volken carnica's krijgen ook max 10 kg suiker bij en nooit hebben ze in de lente geen voer meer eerder zelfs ramen over.

MVG CP
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Alex Mönch schreef:Theo,
Inwinteren doe je niet alleen om ze door de winter te helpen,maar ook om ze in het voorjaar als er nog geen dracht is,voldoende reserve voer te geven,totdat de dracht echt op gang komt.
20 kg verzegeld voer is voor een Buckfast volk op 2 broedkamers een veilige hoeveelheid.
Zoals we afgelopen december zagen ,kwam er met kerst nog stuifmeel binnen en de volken hadden nog broednestjes.
Ze verbruiken dan best wel wat.
Daarna liet de voorjaars-dracht erg lang op zich wachten(op een paar goede dagen uitgezonderd) en barste pas echt los begin mei.....al die tijd groeiden de broednesten ondanks het lange koude voorjaar gewoon door,wat bij mij resulteerde in een volledig opgebruikte winter voorraad.
Ik was blij dat ik ruim voldoende gevoerd had,anders had ik een hoop gehannes gehad met nood voederingen.
Bij een vroeger voorjaar,zul je kantramen vol verzegelde suiker hebben,terwijl er volop honingkamers gevuld worden....die vervang je dan door ramen met kunstraat en bewaar je voor nieuwe volken of reserve voor als het weer langere tijd slecht is/wordt.
Bij volken op 10 ramen zou ik minstens 15 kg verzegeld voer willen hebben.
Ik heb ook nog een 6 ramer staan. Wat moet die mee de winter in? 10 kg?

Groetjes Theo
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Hee hee hier Den Haag , heb 3 van de 4 volken nagekeken vandaag, allen10 ramers, 1 ervan had vorige week nog 7 platen broed in de bovenste kamer en niet een beetje , volle platen aan weers zijden ik schrok toen van het weinige voer...ik was toen al een dikke 3 weken rustig aan het voeren dus ik had meer verwacht. Goed vandaaag gekeken in deze en Jahoor broed uitgelopen en nog 1 plaat een klein stukje broed de rest geheel vol met !!!! suiker en honing want ze halen nog steeds .. Is dit niet een beetje veel zal ik een paar ramen eruit halen??? :be9:

mvg Sikkie uut Den HAAAG
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Gewoon een uitzak bak er onder zetten (honingkamer met uitgebouwde raten) :be2:
En even niet meer voeren :!: :!:
!Hans.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

Okidokie Hans, gaat ik doen!! voerbak had ik al verwijderd! Die uitzak bak, tot na de winterzit laten staan :?: :?: T kan toch geen kwaad :?: :be7:
Groet SIKKie
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik heb ook nog een 6 ramer staan. Wat moet die mee de winter in? 10 kg?

Groetjes Theo[/quote]

10kg is perfect voor een zesramer
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik hanteer het principe dat de helft van de beschikbare ruimte gevuld moet zijn met wintervoer( honing of suiker).

Ze moeten nu nog volop kunnen broeden om het wintervolk sterk te maken en ze moeten onder het voer op raten zonder voer kunnen overwinteren i.v.m. het goed kunnen trossen.

Een zwakke 6 ramer zou ik maximaal 7 á 8 kg geven zodat ze nog een kleine drie raten voor het broed hebben.
Maar een sterke 6 ramer krijgt bij mij een extra BK bovenop met 6 ramen voer ongeveer 12 kg.

Dirk.
dertiende
Theo777
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Theo777 »

Zojuist in de volken geweest.
De 6 ramer had nog lange na geen 1O kg voer.
In dit volk nu aan een kant een vol voerraam uit mn grootste volk gehaald en aan de zijkant gezet.
Zit nu totaal 6 kg voer in schat ik. Hoop dat t groot genoeg is om de winter door te komen. Ondanks dat t een f 3 moer is , zijn t zeer rustige lieve meiden. Twijfel of ik aan de andere kant ooj niet een voerraam van een andere kast moet inhangen.....

De 2 ramer zit nu meer als 20 kg voer in, na t afnemen vh ene voerraam.
Zal dze nog 4 geven en dan klaar. F2 volk en zeer rustig en lief.

Mn 11 ramer zit nog pas kg of 6/7 in. Deze zal ik ook nog goed bijvoeren.
F1 volk, maar vinnige steekduivels. Kan gelukkig in okt een andere moer vd teler krijgen als ze zo blijven. Ff de kast omhoog en ze zwermen massaal uit de kast om je heen. Brrrr.
Had een vriend erbij die iok gaat beginnen mey bijen en cursus en die kon zo mooi verschil in volken zien! Als enige positieve daaraan! ;-)
Plaats reactie