Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito »

imker Marinus schreef: Ik wil vooral horen hoe voor de toekomst gegarandeerd gaat worden dat bijenwas zuiver is.
Kan dat dan? Met de ingeleverde was van de imkers kan men op nationaal vlak aan de vraag van de imkers zelf niet voldoen. Was is niet iets waar bewust naartoe gewerkt wordt, het is enkel een nevenproduct. Bovendien is er bijenwas nodig op andere vlakken.
Dus moet er was betrokken worden uit andere landen. Bij de andere Europese landen is de situatie hetzelfde, veronderstel ik.
De enige wasproducenten zijn deze landen waar men werkt zonder wasraat, waar er alleen aanbod is een geen vraag (zoals vroeger met korven)
Maar die zijn er alsmaar minder, de hoofdzaak wordt alsmaar meer de honing, dus worden er bijen gehouden op westerse manier en is er minder overschot aan bijenwas.
Steve_Delannoye
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Steve_Delannoye »

Misschien is het wijs om in het vervolg aangekochte was te testen door bv 1 raam met kunstraat met merken met punaise in tussen het broed hangen. Ik zal dit zeker doen. Ik laat me geen 2 keer vangen.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

slimme zet. en dan bij de leverancier als voorwaarde stellen dat de wasplaat wordt uitgebouwd en broed oplevert in bv 4 weken.
Ook een leuke, pak je dan de buitenste plaat van het pak of random een plaat uit de pak? ;-)
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Heb dit jaar bij een aantal ramen (vertikaal bespannen) halve wasplaten ingesmolten. en de rest zelf laten uitbouwen. Heb overigens geen verschil gemerkt maar was ook was van vorig jaar nog.

plan is voor komend jaar weer halve platen in te smelten en de dames de rest zelf laten uitbouwen. is in elk geval een deel van de raam schone was.

als ik een verschil zie de raam naar de honingkamer en daarna uitslingeren.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik denk dat er niet echt een gebrek is aan bijenwas in Nederland/België ,maar omdat je er bijna niks voor krijgt,de meeste imkers ontzegelwas weggooien of er maar kaarsen van maken.
Hierdoor komt er uit Nederland/België veel te weinig bij de producenten van kunstraat.
Dit seizoen ben ik dan ook begonnen met alles te bewaren,om zo zelf volgend jaar mijn eigen kunstraat te gaan produceren.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Je kunt heel goed minder kunstraat in ramen gebruiken bij het opzetten van nieuwe volken.(met jonge bevruchte moeren !)
De helft van het raam met kunstraat is ruim voldoende.
Weet niet of dit verstandig is in het voorjaar,met het oog op de bouw van darrenraat in het gedeelte waar geen kunstraat zit.
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

joselito schreef:
imker Marinus schreef: Ik wil vooral horen hoe voor de toekomst gegarandeerd gaat worden dat bijenwas zuiver is.
Kan dat dan? Met de ingeleverde was van de imkers kan men op nationaal vlak aan de vraag van de imkers zelf niet voldoen. Was is niet iets waar bewust naartoe gewerkt wordt, het is enkel een nevenproduct. Bovendien is er bijenwas nodig op andere vlakken.
Dus moet er was betrokken worden uit andere landen. Bij de andere Europese landen is de situatie hetzelfde, veronderstel ik.
De enige wasproducenten zijn deze landen waar men werkt zonder wasraat, waar er alleen aanbod is een geen vraag (zoals vroeger met korven)
Maar die zijn er alsmaar minder, de hoofdzaak wordt alsmaar meer de honing, dus worden er bijen gehouden op westerse manier en is er minder overschot aan bijenwas.
Ik haal uit je verhaal geen reden waaruit blijkt dat het onmogelijk is om klanten te garanderen dat de was die ze kopen zuivere bijenwas is. Je maakt wel aannemelijk (al vecht Alex Monch dat aan, ik kan niet beoordelen wie gelijk heeft) dat was een product is waar zoveel vraag naar is dat we was moeten importeren. Maar nogmaals, dat staat het kunnen garanderen van zuivere was niet in de weg.

Mijns inziens zouden producenten steeksproefsgewijs hun waar moeten (laten) controleren. Het lijkt me dat dat nu niet gebeurt, anders hadden er niet op deze schaal klachten opgetreden. Vergis ik me, er wordt al gecontroleerd, dan moet de frequentie flink omhoog. Daarnaast moet de producent aangeven waar zijn was vandaan komt. Meerdere bronnen? Allemaal vermelden. Niet op het niveau van Pietje en Klaassie, maar wel op landelijk niveau of iets daaronder (provincie of vereniging).
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

imker Marinus schreef:Ik haal uit je verhaal geen reden waaruit blijkt dat het onmogelijk is om klanten te garanderen dat de was die ze kopen zuivere bijenwas is
Mijn punt is dat ik twijfel of het aanbod aan zuivere bijenwas kan voldoen aan de vraag. Zonder invoer gaat dat waarschijnlijk niet en dan moet je gaan invoeren uit landen waar ze het niet zo nauw nemen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vergis ik me, er wordt al gecontroleerd, dan moet de frequentie flink omhoog.
Ja er wordt getest, maar niet op bijmengingen, meer op pesticides. Vaak vinden ze heel veel verschillende pesticides in kleine concentraties.
De bijmengingen is nieuw, alhoewel de problemen hier rond. UIt wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bijmengingen steeds meer en meer worden gedaan (tot 60%) zonder dat het grote problemen veroorzaakt. Nu is dat dus echter wel het geval en blijkbaar is het heel lastig te traceren welk stof nu precies verantwoordelijk is. Het zou het ook nog een giftige stof uit/in de bijmenging kunnen zijn.

Wat pesticides betreft in de honing wordt er zelfden iets positiefs getest (te hoge concentraties).

Ik denk ook (zoals Jos) dat er eerder veel te weinig was is dan te veel, ofwel zou je ook kunnen stellen, de was wordt niet efficiënt gerecupereerd. Het feit dat wasproducenten (uit China) inkopen zegt al genoeg. Ook ruwe was verzamelen is veel te duur. Misschien is het toch tijd dat imkerijen (opnieuw) op was gaan toeleggen???
vr. gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Mijn punt is dat ik twijfel of het aanbod aan zuivere bijenwas kan voldoen aan de vraag. Zonder invoer gaat dat waarschijnlijk niet en dan moet je gaan invoeren uit landen waar ze het niet zo nauw nemen.
Zie ook mijn vorige bijdrage. Mee eens Jos. Ik denk ook met name dat er geen wasproducent op allerlei imkertjes met 30 a 40 kilo was zit te wachten. Veel te tijdrovend.
JP
Plaats reactie