De was voorraad is weer ruim 40 kg daar zijn we blij mee want we hebben genoeg voor komend seizoen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eigen was is goud waard.
-
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 80
- Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Eigen was is goud waard.
Dat ziet er mooi uit.
- sikkie68
- Imker sinds: mei 2015
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica bastaard
- Contacteer:
ik heb laatst een rijst stomerui de jaren 90 gevonden en zat er aan te denken om daar in te gaan smelten ... ben beginnend dus dit soort hoeveelheden zal ik nog niet behalen..Vraag= kan ik dat apperaat er voor gebruiken au ber marie toch ! met temperatuur controlee erop! lijkt me okee of toch niet iemand ervaring?
sikkie
sikkie
<to
or not to
>, dat is de vraag!

-
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 80
- Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
- Contacteer:
De ruwe was wordt in een Weckketel opgekookt. De was met het kookwater gaat door een oude honingzeef in plastic emmers welke met een deksel worden afgesloten. De volgende dag als de emmer(s) zijn afgekoeld worden de waskazen uit de emmers gehaald. Het vuil aan de onderkant van de kazen wordt er met een mes afgeschrapt. Hierna wordt de was met schoon water nog een keer opgekookt. Wederom door de zeef in de emmers gegoten en de volgende dag weer aan de onderkant schoon geschrapt.
Dan is de was schoon. De kazen op een droge plaats laten drogen dan blijven de kazen mooi schoon.
Bij kleine hoeveelheden voldoet een kleiner systeem natuurlijk ook heel goed. De werkwijze kan dan hetzelfde zijn.
Heb je geen stoomsmelter dan kan je de ramen ook uitkoken in een Weckketel. Het kost dan meer werk om de ruwe was schoon te krijgen. Het uitpersen van de was in een jute zak werkte bij mij erg goed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk