Bijenkasten nu 3 meter verschuiven
Moderator: Hans van der Post.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Bijenkasten nu 3 meter verschuiven
Hoi allemaal
Mijn bijenkasten staan op dit moment buiten en niet onder een dak, en ik heb nu de gelegenheid om de kasten onder dak te zetten. De bijen vliegen haast niet meer. Zou het veilig zijn om de kasten nu 3 meter te verschuiven? Er zijn geen ander kasten binnen een straal van 200 meter van deze kasten.
Bedankt
Samuel
Mijn bijenkasten staan op dit moment buiten en niet onder een dak, en ik heb nu de gelegenheid om de kasten onder dak te zetten. De bijen vliegen haast niet meer. Zou het veilig zijn om de kasten nu 3 meter te verschuiven? Er zijn geen ander kasten binnen een straal van 200 meter van deze kasten.
Bedankt
Samuel
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Bijenkasten nu 3 meter verschuiven
Ter overweging
Wat denk je wat er gebeurd als je de kasten gaat verschuiven in een periode waar nauwelijks nog wordt gevlogen?
In de tijd dat bijen elke dag volop kunnen vliegen is het geen probleem zoals je op het forum hebt kunnen lezen.
Dit komt doordat bijen 50 cm verplaatsing per dag niet kunnen waarnemen.
Als je nu bijenvolken met 50 cm per dag verplaatst is dat geen probleem voor bijen die elke dag een rondje maken.
Wel een GROOT probleem is het voor bijen die er om die tien veertiendagen buiten komen - hun kast is een paar meter verplaatst!
Wat denk je wat er gebeurd als je de kasten gaat verschuiven in een periode waar nauwelijks nog wordt gevlogen?
In de tijd dat bijen elke dag volop kunnen vliegen is het geen probleem zoals je op het forum hebt kunnen lezen.
Dit komt doordat bijen 50 cm verplaatsing per dag niet kunnen waarnemen.
Als je nu bijenvolken met 50 cm per dag verplaatst is dat geen probleem voor bijen die elke dag een rondje maken.
Wel een GROOT probleem is het voor bijen die er om die tien veertiendagen buiten komen - hun kast is een paar meter verplaatst!

!Hans.
- Samuel Murray
- Contacteer:
Ik heb geen idee. Vandaar mijn vraag.Hans van der Post. schreef:Wat denk je wat er gebeurd als je de kasten gaat verschuiven in een periode waar nauwelijks nog wordt gevlogen?
Klopt, maar maak het wel uit, nu de bijen niet meer nectar/pollen halen en dus in theorie niet ver weg van de kast zullen vliegen?Wel een GROOT probleem is het voor bijen die er om die tien veertiendagen buiten komen - hun kast is een paar meter verplaatst!
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Maak een aantal coniferentakken vast voor de vliegopenening, op zo'n manier dat iedere bij die naar buiten kruipt door die takken heen moet. De bijen weten dan dat er iets veranderd is en zullen zich opnieuw invliegen. Op deze manier heb ik mijn kasten in het najaar in een keer over een meter of 50 verplaatst.
Als het kan zou ik persoonlijk overigens liever een maandje wachten, in december zullen er als het goed is nog minder bijen vliegen.
Als het kan zou ik persoonlijk overigens liever een maandje wachten, in december zullen er als het goed is nog minder bijen vliegen.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Dat is ook het beste. Als een bijenvolk minstens drie weken binnen zit door de lage temperatuur zijn ze grotendeels hun geheugen kwijt waar het volk staat.Santtu Pikkarainen schreef:[..................]
Je ziet ook de bijen bij hun buiten komen weer met de kop naar de kast op nieuw invliegen.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Hoe laag moet de temperatuur dan zijn?
Gr P
Gr P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Ik zou nog een paar weken wachten.
Dan alles binnenzetten en eentje een kleinere, buiten laten staan.
Dirk.
Dan alles binnenzetten en eentje een kleinere, buiten laten staan.
Dirk.
dertiende
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
- Samuel Murray
- Contacteer:
Helaas kan ik me niet meer herinneren wanneer precies ik de kasten hebben verplaatst, maar ik geloof dat het kort na het schrijven van dit bericht was. De bijen stond op een tafeltje op het gras 3 meter schuin voor de ingang van een schuurtje, en ik heb de kasten toen verplaatst naar de afdak waar ze toen is geoverwinterd.Hans van der Post. schreef:Dirk even de hele topic lezen..