ruimte tussen ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door bee-tree » za 15 okt 2016, 23:13

Gait schreef:
Hans van der Post. schreef:Mijn snars is ook zoek! :think: Het enige wat ik begrijp dat Bee-tree ruimte tussen de toplatten en het plastiek wil maken. Op mijn volken liggen dekplanken met een 3 mm rand hiermee kunnen bijen in de winter ook over de ramen naar een ander deel van de wintertros lopen.
Kunnen bijen met 3 mm ruimte over de raten lopen? Moet dat geen 6 mm zijn? Zit ook aan zoiets te denken.
Zou ook raamwerk kunnen maken en daar plastic op nieten of plaatje glas?
Gait,Ik ken wel dekplanken met een lijst die 3 cm dik is, dus 1 centimeter dikker dan
de horizontaal liggende 2 bijenraampjes. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Hans van der Post. » za 15 okt 2016, 23:34

Gait schreef:
Hans van der Post. schreef:Mijn snars is ook zoek! :think: Het enige wat ik begrijp dat B-3 ruimte tussen de toplatten en het plastiek wil maken. Op mijn volken liggen een dekplanken met een 3 mm rand hiermee kunnen bijen in de winter ook over de ramen naar een ander deel van de wintertros lopen.
Kunnen bijen met 3 mm ruimte over de raten lopen? Moet dat geen 6 mm zijn?Zit ook aan zoiets te denken.
Zou ook raamwerk kunnen maken en daar plastic op nieten of plaatje glas?
Die andere drie mm komen van de "verlaagde" toplatten. De afstandhouders zo zijn gemonteerd de toplat drie mm lager hangt.
!Hans.

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Gait » zo 16 okt 2016, 13:20

Duidelijk. Dank. Ik zag gisteren mijn bijen gewoon over de raten lopen onder de dekplank. Blijkbaar ruimte genoeg

Bram
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 14:59
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door Bram » do 07 feb 2019, 13:01

Hallo allemaal,

Heb gebruikte langstroth kasten gekocht en wil daar nu nieuwe ramen in hangen; echter deze zijn recht (27mm breed) en hebben aardig wat speling in de kast. Nu kom ik in de online winkels geen afstandhouders tegen voor langstroth. Is dit een probleem, kan ik ook segeberger of simplex afstandhouders gebruiken?

Hartelijke groeten!
Bram

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ruimte tussen ramen

Bericht door tomer » za 09 feb 2019, 23:41

Bedoel je de metalen afstandhouders die je aan de kast bevestigt om er de ramen in te hangen? Die noemen ze hier bleddens of kamijzers. Je kan er elk raamtype in hangen. Je moet enkel zien welke afstand je tussen de ramen wil. De hart op hart afstand tussen 2 naast elkaar hangende ramen is hier standaard 37 mm. In Nederland is dat denk ik 38 mm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten