Mispel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Mispel

Bericht door Oude Essink »

Mispel; Mespilus germanica L.

Tot de grote familie van de Rosacaeën behoort ook de Mispel. In Oost Europa komt zij veel voor, in Midden Europa is zij zeldzamer aan het worden. Ik heb er een in mijn tuin staan en geniet in het voorjaar van de prachtige bloemen, die volop bijen aantrekken en in de herfst van de decoratieve vruchten.

Afbeelding
Bij mij is de mispel een struik van 5 m. breed en 3m. hoog; zij komt ook als boom voor en haalt dan een hoogte van 8 meter. Op dit moment zit zij vol grote witte bloemen aan de uiteinden van de takken.

Afbeelding
De kroon heeft een vijftal grote, witte ,soms iets groenige bloemblaadjes die breed uit staan. Verder heeft zij 30 à 40 meeldraden en 5 stijlen. Een mooie bloem, één aan iedere tak.

Afbeelding
Het vruchtbeginsel is onderstandig en heeft over haar volle breedte, bovenop, Nectariën, die ruim nectar leveren aan de bij (links), die van de vele helmknoppen ruim lichtbruin stuifmeel meeneemt (rechts); soms neigt de kleur van de pollen naar het groenige.

Afbeelding

De ruigbruine vruchten (mispels) zien er uit als afgeplatte bollen waarop de oorspronkelijke kelk nog aanwezig is. Mispels zijn eetbaar als zij beurs zijn; half verrot na de eerste vorst; vandaar dat men spreekt van een 'rotte mispel'
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Mispel

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie,
je vergeet nog te vermelden dat je er een heerlijke wijn van kan maken, vooral als hij bereid is met honing en je een portgist hebt gebruikt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Els, bedankt voor je aanvulling. In het najaar heeft een goede
groenteman onze mispels in voorraad; het proberen waard.
hennie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Leuk zo'n oud bericht..... ik wil namelijk mispel aanplanten en dus hier eens zoeken. Een wat ondergewaardeerde vrucht als je het mij vraagt en in Noord Nederland (waar ik vandaan kom) erg onbekend.
Ooit als jongen kwam ik in het Openlucht Museum Arnhem mijn eerste mispel tegen. Dat waren toen hele grote struiken (in mijn herinneringen)
Nu wil ik in mijn bos mispel aanplanten. Ik zit alleen te twijfelen tussen een gecultiveerde (cultuurvariëteit met hoge opbrengst) boom of een wilde struik. In ieder geval vliegen er bijen op. Iemand nog tips?

vr. gr.
JP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

citaat Jelte Pieter:
Nu wil ik in mijn bos mispel aanplanten. Ik zit alleen te twijfelen tussen een gecultiveerde (cultuurvariëteit met hoge opbrengst) boom of een wilde struik. In ieder geval vliegen er bijen op. Iemand nog tips?
Kweepeer! die kun zelf stekken. Deze peer wordt gebruikt als onderstam voor de gecultiveerde perensoorten.
!Hans.
troisec
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door troisec »

JP,

Mispel kan je ook prima enten op meidoorn. De meidoorn onderstam heeft meer groeikracht dan een mispel-zaailing.
Als je een echte mispelboom wil maken is that the way to go. Een zaailing blijft een struikje.
De vruchten van de gecultiveerde soorten (Bredase reus, Westerveld, royale, ...) zijn groter en lekkerder dan die van zaailingen is mijn ervaring,
Ik zie geen verschil in welke bloemen de bijen zouden verkiezen, zaailing of gecultiveerd.

Groeten
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dank!!

Wat betreft wild vs gecultiveerd: dat gaat ook meer om het gevoel en principe.

vr.
JP
Plaats reactie