Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Bericht door Kroese »

joselito schreef:[Trouwens, is het nodig? We hebben hier de eerste nachtvorst gehad dus kunnen ervan uitgaan dat de volken binnen 3 weken broedvrij zijn.
Bij Carnica is het bekend dat ze vrij vroeg met broeden stoppen.
Dat kun je voor BF niet zeggen, kijk ook eens naar de fotos van Jaap van Popering, die in de winter voor proef ook wel eens een volk open gemaakt heeft. En dat zijn dan weer plaatselijke ook wel bastaarden genoemd (zonder daar iets op kwaliteit af te doen)
En zo als ik al zei, mijn persoonlijke ervaring = geen sterfte van bijen waar genomen, en ik veeg iedere dag de stoep voor mijn kasten, dus als er de dagen na de behandeling niet meer dan normaal van de stoep te vegen zijn, dan is dit een constatering over aardig wat volken rondom deze stoep. En dit voorjaar heb ik heel goed uitgewinterd zonder ook maar 1 dood volk.

Wat anderen napraten en ervaren hebben vind ik prima.
Bee hive vital doen ze in een lagere dosering ook regelmatig achter elkaar in 1 bijen leven, en daar is de werkzame stof ook Oxaal.
Er zijn ook imkers die uitspraken doen over dat verdampen van oxaal (zelfs om de week heb ik gelezen) vaker doen in 1 bijen leven.
Het is nu al zo vaak gezegd 1X per bijen leven oxaal, ik weet het nu wel.
Ik zou zeggen, probeer het zelf eens uit op een paar volken, en houd de lade eens in de gaten.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Heb vandaag een oxaal verdamping toegepast bij 1 volk. Deze had meerdere dwv bijen op de vliegplank.
gister even een proef gedaan met poedersuiker eroverheen gestrooid en daarna in de straatjes geveegd. 20 mijten vielen er al meteen uit. Op de varoa lade gekeken vandaag een 1/2 uurtje later weer 14 op de plank.
Het volkje zit nu op 4 ramen dadant. Langer wachten kan fataal wezen voor dit volkje.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Erik Konijn schreef:Heb vandaag een oxaal verdamping toegepast bij 1 volk. Deze had meerdere dwv bijen op de vliegplank.
gister even een proef gedaan met poedersuiker eroverheen gestrooid en daarna in de straatjes geveegd. 20 mijten vielen er al meteen uit. Op de varoa lade gekeken vandaag een 1/2 uurtje later weer 14 op de plank.
Het volkje zit nu op 4 ramen dadant. Langer wachten kan fataal wezen voor dit volkje.
als je veel DWV bijen ziet, is de rest ook mogelijk ook verzwakt. Ik hoop dat het goed gaat, het zal nog wel decimeren.
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

Dwv Bijen?
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Deformed wing virus

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Als je nu teveel mijten hebt ben je te laat en heb je te weinig gedaan.
Dat overkomt ons allemaal.

Nu oxaalzuur toepassen kan maar het is niet zo effectief als ze nog niet in een wintertros zitten.
Bovendien is er nog broed aanwezig en daar zitten de meeste mijten in, je pakt alleen de mijten die op de bijen zitten.
Er wordt nu nog heel weinig broed meer aangezet.

Vaak zijn eind november de volken bijna broedschoon, veel volken(buckfast) houden de hele winter een klein broednestje aan.

Eigenlijk weten we niet precies wanneer we oxaalzuur moeten druppelen.
Misschien heeft Hennie daarom goede volken uitgewinterd met z'n methode 1 okt. 1 nov. 1 dec.

Er zou een temperatuurstrip ontwikkeld moeten worden die je over de ramen legt en die aangeeft wanneer er geen of zeer weinig broed aanwezig is.
Bij aquaria gebruiken ze zoiets maar dit zou dan per 5 cm een schaal van 10 tot 35 graden moeten hebben.

Dirk.
dertiende
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dirk Blanken schreef:Nu oxaalzuur toepassen kan maar het is niet zo effectief als ze nog niet in een wintertros zitten.
Bovendien is er nog broed aanwezig en daar zitten de meeste mijten in, je pakt alleen de mijten die op de bijen zitten.
Er wordt nu nog heel weinig broed meer aangezet.
Dirk.
Het Oxaal werkt wel op de mijten die op de bijen zitten. Bee hive clean wordt ook in de zomer over de bijen gedruppeld en wordt door de bijen verdeeld. Dat is met suikerwater/oxaal ook zo.
Ik heb zelf de indruk dat het nu in het najaar in de binnen voer ring wordt opgeslagen, en daarom een wat langere NA werking heeft als de bijen het weer opnemen voor verbranding.
Kijk voor die nawerking maar eens naar de tel-grafieken die ik in 2004 al eens gemaakt heb.
http://home.kpn.nl/kroese.001/Varoa.htm
Een verschil met Oxaal verdampen die een korte Na-val heeft dan druppelen of sproeien.

Daarom heb ik de indruk dat bij het toepassen van druppelen of sproeien ook nog wel mijten gedood worden die wat later uit het broed komen.

Let wel: ik gebruik woorden zoals "indruk" om dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Het staat dus niet ergens in een PDFje.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hierbij een artikel dat mogelijk helpt in de discussie over de schadelijkheid van oxaalzuur. Zie de opmerkingen van Kroese en Joselito op pagina 1.

http://www.alp.admin.ch/themen/00502/00 ... ml?lang=de

mvg Erik.
Bijlagen
os_traeufeln_d (2).pdf
(48.72 KiB) 304 keer gedownload
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

ErikS schreef:Hierbij een artikel dat mogelijk helpt in de discussie over de schadelijkheid van oxaalzuur.
http://www.alp.admin.ch/themen/00502/00 ... ml?lang=de

mvg Erik.
Die discussie is al lang gevoerd.
Wat wil je nu bestrijden Erik de antwoorden van Hennie of de varroa. :be2:
!Hans.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Hans,

Ik bestrijd geen mensen alleen varroa ;-) en bedoelde de discussie op de vorige pagina tussen Kroese en Joselito, wel/niet meer dan 1x oxaalzuur. Heb dit duidelijker in mijn reactie gezet. De schade die bijen ondervinden van de samenstelling van de oxaalzuur suikerwater oplossing is niet zo zwart wit als vaak wordt gesteld, tenminste daarop wijst dit onderzoek.

Heb zelf met mijn eigen aanpak de varroa bestreden afgelopen jaar en lijkt met goed resultaat ondanks enkele tegenvallers qua tijd en gezondheid. De tijd zal het verder leren.

Grtz,

Erik.
Plaats reactie