Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Bericht door joselito »

Hans van der Post. schreef:Die discussie is al lang gevoerd.
Dat is inderdaad zo, ieder jaar weer :)
Ik zou het alleen spijtig vinden als er mensen zijn die hun bijen schade berokkenden of verloren door een overdosis aan oxaalzuur (terwijl dat niet nodig is ). Daarom laat ik mij toch weer verleiden om de discussie aan te gaan. Ook is er één van mijn buren die met twee maal druppelen al zijn bijen verloren heeft ( was wel in de zomer).

Maar nu vind ik dat ik mijn plicht gedaan heb en zal op dit punt niet meer in de verleiding gebracht worden wat er ook nog mag beweerd worden :be3:
szx2js
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door szx2js »

In alle adviezen van buitenlandse bijeninstituten wordt een meervoudige oxaalbehandeling in de late herfst afgeraden. Het lijkt me dan ook niet verstandig hier meervoudige behandelingen te promoten. Een deel van de bijen neemt namelijk de zure suikeroplossing op in de maag. Dit kan leiden tot een beperkte schade aan de maag/darmkanaal. Bij een meervoudige behandeling kan dit leiden tot bijensterfte.
Deze sterfte is vaak niet waar te nemen, omdat de zieke bijen de kast verlaten of dode bijen geruimd worden.

Overigens zorgt iedere extra behandeling er voor dat de overblijvende varroamijten nog beter zijn opgewassen tegen deze behandelingen. We zijn dus bezig nog sterkere mijten het selecteren.

We moeten juist werken aan bijen, die zelf goed kunnen omgaan met de mijten en zelf de aantallen mijten onder de schadegrens kunnen houden, zonder hulp van buiten af.
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef:Die discussie is al lang gevoerd.
Dat is inderdaad zo, ieder jaar weer :)
Ik zou het alleen spijtig vinden als er mensen zijn die hun bijen schade berokkenden of verloren door een overdosis aan oxaalzuur (terwijl dat niet nodig is ). Daarom laat ik mij toch weer verleiden om de discussie aan te gaan. Ook is er één van mijn buren die met twee maal druppelen al zijn bijen verloren heeft ( was wel in de zomer).

Maar nu vind ik dat ik mijn plicht gedaan heb en zal op dit punt niet meer in de verleiding gebracht worden wat er ook nog mag beweerd worden :be3:
En omdat in de discussies ook een stuk emotie zit verwijs ik graag naar objectieve onderzoeken, kennis is macht, ook in positieve zin. ;-)
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

joselito schreef: Ook is er één van mijn buren die met twee maal druppelen al zijn bijen verloren heeft ( was wel in de zomer).
:be3:
Bij de juiste dosering is dit gewoon onmogelijk, dan moeten er grote fouten gemaakt zijn. Misschien heel kort na elkaar?
Zo heb ik in dit jaar ook eens gelezen van iemand die per abuis het meer dan 10 voudige had aan gemaakt.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

szx2js schreef: Overigens zorgt iedere extra behandeling er voor dat de overblijvende varroamijten nog beter zijn opgewassen tegen deze behandelingen. We zijn dus bezig nog sterkere mijten het selecteren.
Ik heb in het hele grijze verleden in het begin van de MZ periode eens bezoek gehad van een afvaardiging van de ambrosius hoeve uit Hilvarenbeek.
Zij verzekerden mij dat de Varoa niet resistent kan worden tegen MZ of zuren.

Wie hier een wetenschappelijk antwoord op kan geven nodig ik graag uit of ze mij indertijd de waarheid hebben verteld.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

szx2js schreef:In alle adviezen van buitenlandse bijeninstituten wordt een meervoudige oxaalbehandeling in de late herfst afgeraden. Het lijkt me dan ook niet verstandig hier meervoudige behandelingen te promoten. Een deel van de bijen neemt namelijk de zure suikeroplossing op in de maag. Dit kan leiden tot een beperkte schade aan de maag/darmkanaal. Bij een meervoudige behandeling kan dit leiden tot bijensterfte.
Deze sterfte is vaak niet waar te nemen, omdat de zieke bijen de kast verlaten of dode bijen geruimd worden.
Hallo Ben,

Waarom brengt Beevital dan geen schade ? nu ga je mij zeggen dat het een lageren dosering is, die wel in een blok om de 9 dagen mag.

Als het verborgen sterfte zou geven dan zie ik dat onmiddellijk op de stoep voor de volken. De bijen vliegen niet ver met de dode bijen in de herfst en winter + daar komt nog bij dat mijn heg om de stal 3 meter hoog is, en de bijen ze er gewoon niet overheen kunnen helicopteren.
Ik zou het echt vrij vlot bemerken.

En dan nog waarom heb ik dan toch sterke volken gehad dit voorjaar, en geen enkele dode?

Er worden van allerlei argumenten bij gehaald die wel voor een deel waar kunnen zijn, maar ook een aantal onbewezen napraat argumenten.

En @Erik, bij mij is er geen emotie hoor, ik houd wel van goede argumenten. :D
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Niet of te weinig behandelen kan fataal zijn, net zoals teveel behandelen...je zal ergens een evenwicht moeten zoeken.
Als je weet dat er nu geen of niet veel gesloten broed meer is in het volk (?), kan je het dan niet beter éénmalig doen met een normale dosis, dan heb je toch een groot deel van de mijten. Waarom dan nog eens behandelen en het risico nemen dat het toch teveel is geweest...?
Of meermaals oxaal verdampen, dat kan minder kwaad dacht ik (geen inwendige schade)?
szx2js
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Contacteer:

Bericht door szx2js »

Hennie,
Ik zeg alleen dat meerdere buitenlandse bijeninstituten een meervoudige behandeling van oxaalzuur afraden. Ik heb ook nog nooit een rapport gelezen waarin een meervoudige behandeling aanbevolen werd.
Ik hou me nogmaals aanbevolen voor rapporten met andere meningen.

Ik denk dat een meervoudige behandeling met een verlaagde concentratie van oxaalzuur suikerwateroplossing ook kan, maar de effectiviteit van zo'n blokbehandeling is nooit wetenschappelijk onderzocht. Er is wel 1 wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een zomerse blokbehandeling met Hive Clean. Die bleek > 90% te zijn.

Het is prima om hier eigen ervaringen uit te wisselen, er zijn ook meldingen op het forum van een grote mijtenval na het verstrekken van varenbladeren en rabarberbladeren. Maar deze behandelingen zijn niet verder objectief en op grote schaal onderzocht.

Met veel waardering heb ik jouw mijtentellingen na de oxaalzuurbehandeling van 2014 bestudeerd, petje af voor je gedegen aanpak. Toch blijft mijn conclusie - geheel in lijn met alle bijeninstituten - dat een eenmalige mijtbestrijding begin december voldoende zou moeten zijn. Bij een zeer geringe mijtenval kun je die zelfs overslaan.

Imkers, die nu veel mijten zien vallen, hebben waarschijnlijk te maken met het laatste broed dat uitloopt en daarbij lopen er ook weer veel mijten uit. Deze mijten hebben nu geen invloed meer op de overlevingskansen van het volk, zeker niet als ze op de schuifla liggen. De achterblijvende mijten zijn wel een gevaar voor het komende jaar. Maar ze kunnen rustig nog 5 weken op de volwassen bijen blijven zitten. Echt gevaar kunnen ze alleen in het broed en dat neemt heel snel af in omvang. Begin december is de kans het grootst dat het broednest het kleinst is, dus dan behandelen geeft de grootste trefkans. Nu behandelen heeft weinig zin vanwege het nog aanwezige broed. Wachten is beter.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

szx2js schreef: Deze mijten hebben nu geen invloed meer op de overlevingskansen van het volk, zeker niet als ze op de schuifla liggen. De achterblijvende mijten zijn wel een gevaar voor het komende jaar. Maar ze kunnen rustig nog 5 weken op de volwassen bijen blijven zitten. Echt gevaar kunnen ze alleen in het broed en dat neemt heel snel af in omvang. Begin december is de kans het grootst dat het broednest het kleinst is, dus dan behandelen geeft de grootste trefkans. Nu behandelen heeft weinig zin vanwege het nog aanwezige broed. Wachten is beter.
Dat denk ik ook. als een volk nu zwaar besmet is, dan wil dit zeggen dat de bijen die behoren tot dit volk onvoldoende sterk zijn om de winter door te komen. of er dan nu nog 100 of 2000 mijten in het volk zitten maakt niet zo veel meer uit voor de overlevingskansen van dit volk deze winter. De schade is gedaan. de bijen die winterbij hadden moeten zijn maar door aantasting varroa verzwarkt zijn, zijn immers al geboren.
een matig besmet of een laag besmet volk dat de winter zou overleven heeft er wel alle baat bij dat er een winterbehandeling gedaan wordt. zo kan het met een propere lei (een lage varroadruk) beginnen aan het nieuwe broedseizoen in januari-februari.

Ikzelf heb een aantal volken begin oktober nog een oxaalzuurbehandeling gegeven, voornamelijk ter controle. echt veel zin had het niet, omwille van bovengenoemde reden. Toch doe ik het al voor het 3e jaar. laat ons zeggen dat ik het voor mijn eigen gemoedsrust doe. wat ik wel merk, is dat deze volken (de afgelopen 2 jaar) niet zwakker uit de winter zijn gekomen dan andere volken (al heb ik hier geen wetenschappelijke gegevens van). wellicht is het interval tussen vernevelen begin oktober en druppelen eind december (= 3 maanden) voldoende groot om de schade voldoende laag te houden.
begin oktober is bovendien een wereld van verschil met begin november, aangezien er begin oktober nog redelijk wat broed moet uitlopen.
door de goede en lange nazomers bestaat de kans toch dat de volken langer /meer broed aanhouden dan in een koud najaar.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Had vandaag op de varroalade gekeken na de verdamping behandeling met oxaal gistermorgen. Er lagen nu 350 mijten op de lade. Ik denk maar zo die ben ik alweer kwijt. 1 ding geeft het wel aan mijn mierenzuur behandeling eind juli had niet het gewenste resultaat.
In december krijgt hij nog een keer.
Plaats reactie