vlieggat verkleinen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Theo777 » di 04 okt 2016, 20:45

Das geruststellend Joselito.
Toch net plankje gekocht om zelf roosters van 6 mm te maken naar t voorbeeld van wat hier eerder werd getoond.
Met spleet in t midden van 6 mm
Ik heb hier verleden jaar, toen we nog knaagdieren hadden, verschillende minimuisjes gezien in de voerbak...
En wil toch echt 0,0 muis in de kast....

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Rens » di 04 okt 2016, 20:50

zorgen maken hoeft niet. Bij mij in het bos leven muizen die voor raadvernieuwing zorgen EN door een vliegspleet van 7 mm hoog passen.
20160403_143438_klein.jpg
Jammer dat ze ieder jaar hetzelfde stuk raat vernieuwen/vernielen
Dit jaar ga ik toch een rooster plaatsen

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 okt 2016, 21:55

Hier even de Bijenbijbel nr 121 pag 52 .....
.Met het oog op muizen mag de ingang niet wijder zijn dan een hoogte van 1/2 cm , doch dit geld alleen voor kasten die buiten overwinteren.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Dirk Blanken » wo 05 okt 2016, 18:30

Dan zou je ook een stukje darrenrooster kunnen gebruiken dat is 5.2 mm.
Dat zal geen probleem geven maar beslist geen moerrooster( 4.1mm) gebruiken dan gaat het meeste stuifmeel verloren.

Dirk.
dertiende

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Theo777 » do 13 okt 2016, 04:24

Dirk Blanken schreef:Dan zou je ook een stukje darrenrooster kunnen gebruiken dat is 5.2 mm.
Dat zal geen probleem geven maar beslist geen moerrooster( 4.1mm) gebruiken dan gaat het meeste stuifmeel verloren.

Dirk.
Hoi Dirk, Ik heb mijn moerrooster opgemeten. Maar ik kom tot 6 mm tussen de spijlen.....
Of meet ik m verkeerd op?
Is een stuk metalen moerrooster gekregen bij t ielgat, wat als muisrooster zou moeten voldoen....

Ik zie ook roosters met gaas, of rondjes met een doorsnee van 9 mm) Zijn die dan beter, zoals je opperde, omdat je dan ook de muis in zijn breedte blokkeert?

( plankje wat ik eerder had nagemaakt naar voorbeeld hier genoemd, kreeg ik niet goed sluitend op de vliegplank.)
Even nagevraagd:
Dit plankje schijnt ook niet bedoeld te zijn voor muizen, maar voor wespen...
En bij gebruik moerrooster verliest de bij wel zn stuifmeel, maar het rooster is voor okt tm feb en dan wordt er niet/weinig stuifmeel gehaald.

Ik heb inmiddels een rooster gevonden van 5x5
0,8 groter dan t moerrooster. Maar nu is de muis ook verhinderd in de breedte om binnen te komen.

Zal t moerrooster ook maar gaan gebruiken om te zien welke uiteindelijk t beste is.
Ge

groetjes Theo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 17 nov 2016, 18:36

Ik heb dit jaar nog altijd last van wespen op al mijn standen! Grr....Nu vallen die niet echt mijn bijen aan maar toch. Ik heb het niet graag!!
Ik zag voor een aantal volken dode wespen.

Verder heb ik vandaag suikerdeeg van een volk af gehaald dat niet was opgegeten en hier zaten flink wat wespen op. :( :( :(
JP

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door mick » vr 18 nov 2016, 08:23

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb dit jaar nog altijd last van wespen op al mijn standen! Grr....Nu vallen die niet echt mijn bijen aan maar toch. Ik heb het niet graag!!
Ik zag voor een aantal volken dode wespen.

Verder heb ik vandaag suikerdeeg van een volk af gehaald dat niet was opgegeten en hier zaten flink wat wespen op. :( :( :(

Zou het kunnen zijn dat dit koninginnewespen zijn die een overwinteringsplekje zoeken?
Ze zouden het nu toch al zeker gevonden moeten hebben en in rust zijn, degene die ik af en toe tegen kom, bijvoorbeeld tussen het brandhout die zijn in rust.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door joselito » vr 18 nov 2016, 08:31

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Verder heb ik vandaag suikerdeeg van een volk af gehaald dat niet was opgegeten en hier zaten flink wat wespen op. :( :( :(
Ook hier zijn de wespen nog niet allemaal dood, het is een uitzonderlijk jaar.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =dAQH5jHcR

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door tomer » vr 18 nov 2016, 12:30

Hier zie ik er ook af en toe in en uit de kasten gaan. Er liggen er verschillende dood vóór de kasten. Ook dagelijks enkele vleugels, pootjes, koppen van bijen op de schuif. Het valt wel mee denk ik.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieggat verkleinen

Bericht door Dirk Blanken » vr 18 nov 2016, 19:10

tomer schreef:Hier zie ik er ook af en toe in en uit de kasten gaan. Er liggen er verschillende dood vóór de kasten. Ook dagelijks enkele vleugels, pootjes, koppen van bijen op de schuif. Het valt wel mee denk ik.
Muizen kunnen vaak op de schuif komen en trekken dan de bijen via het gaas naar beneden en dat mag van mij sommige schuiven heb ik onder de kasten liggen dan zie ik vaak ook vogelpoep op de schuiven.
Maar als de schuiven hermetisch afsluiten is er ook geen ventilatie meer alleen via het vlieggat nog.

Die ventilatie is belangrijk zodat het niet een stinkende brij van dode bijen wordt op het gaas waarin larven etc. ontstaan.

In de winter moet je eigenlijk de schuif er uit laten en alleen inzetten als het voor de varroa behandeling nodig is.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten