Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Re: Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???

Bericht door tomer »

joselito schreef: De verdamper wordt met 2 gram onder de kast geschoven (broedbak dadant blatt)
De verdamper is inmiddels aangekomen, dus ik zou hem nu willen uittesten bij een volk met tamelijk wat mijten.
Bepaalt het volume van de kast het aantal gram oxaal, of het aantal ramen?
Ik heb een tienramer dadant blatt met 6 ramen erin en voor de rest vulblokken. Dan ook 2 gram gebruiken?
tomer
Contacteer:

Bericht door tomer »

Ik heb de verdamper uitgetest, maar na afloop bleek dat alle oxaalzuur rondom de verdamper lag...
Wat is er hier fout gegaan??
De verdamper werd onder de kast geschoven via de varroaschuif en niet via het vlieggat. Kan het zijn dat de dampen dan terug kristalliseren als ze door het koude varroagaas moeten en terug neerslaan??
Bijlagen
verdamper.JPG
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

tomer schreef:Ik heb de verdamper uitgetest, maar na afloop bleek dat alle oxaalzuur rondom de verdamper lag...
Dat is normaal, ook in de draad hangt nog een gedeelte maar de dampen zijn echt in de hele kast geweest.
Kijk maar of de mijten morgen vallen.
Eddy Geurtsen
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Klopt, is normaal.
tomer
Contacteer:

Bericht door tomer »

Ok, gelukkig maar...
Onderaan de varroagaas hangt er inderdaad ook nog witte sneeuw.
tomer
Contacteer:

Bericht door tomer »

Tot nu toe zijn er 620 mijten gevallen, elke dag rond de 200. Ik denk dat er de volgende dagen nog wat gaan vallen, die nu nog tussen de raten of op de rooster liggen. De behandeling heeft dus zeker zin gehad. Het kan wel zijn dat er nog broed aanwezig was, dus misschien doe ik nog een tweede behandeling in december (?)
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

tomer schreef: Het kan wel zijn dat er nog broed aanwezig was, dus misschien doe ik nog een tweede behandeling in december (?)
Ik heb een paar kasten die ik dit jaar niet meer behandeld had na de broedafname en besproeiing met oxaalzuur begin mei. (zie http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=30786)
Deze hebben een eerste verdamping gehad. Er zijn rond de 500 mijten gevallen per kast. Die krijgen nog eens een behandeling in december samen met al de andere kasten.
tomer
Contacteer:

Bericht door tomer »

10 dagen na het verdampen vallen er nog steeds enkele mijten per dag. In totaal zijn er nu al meer dan 1000 gevallen. Ik wist dat het er veel gingen zijn, maar zoveel had ik nu ook niet verwacht...
Begin juli heb ik deze aflegger voor het laatst behandeld (paar honderd mijten), maar daarna heb ik hem vlak naast een niet behandeld volk met veel darren laten staan. Als je een dar uit die kast vastnam, dan zag je er dikwijls een mijt op zitten.
Het vreemde is dat toen ik enkele weken later het andere volk behandelde (dat dan broedloos was) er bijna geen mijten vielen.
Ik heb dezelfde oxaalzuuroplossing gebruikt. Dat moet normaal toch enkele weken houdbaar zijn in de sproeier, of niet?
Nadien heb ik beide volken verenigd.
Dus ofwel is de herbesmetting enkel door het vervliegen, of ook door een mislukte behandeling.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Alle volken tegelijkertijd broedloos maken en dan besproeien geeft het beste resultaat. De broedafleggers kan je dan best tijdelijk op een andere plaats opstellen tot het broed uitgelopen is en je ook die kan behandelen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

joselito schreef:Alle volken tegelijkertijd broedloos maken en dan besproeien geeft het beste resultaat. De broedafleggers kan je dan best tijdelijk op een andere plaats opstellen tot het broed uitgelopen is en je ook die kan behandelen.
Menige beginneling kan hier niets mee.
In de broedaflegger zit na 10 á 13 dagen een jonge koningin en het werksterbroed is pas na 21 dagen uitgelopen.

Beter is om eerst de koningin 12 dagen op te sluiten boven het MR met een raam met heel jong broed in de honingkamer(broedkamer formaat).
Door dat raam met jong broed gaat de koningin gewoon door en zonder dat raam proberen de bijen haar naar onder het MR te trekken en wordt er in de honingkamer maar weinig broed aangezet.

Dan na 12 dagen de honingkamer op eigen bodem te zetten en dat ingezette eerste raam met broed uitnemen en omsmelten(bevat mijten).
Ev. wat bijen bijslaan als je de honingkamer op dezelfde stand laat staan.

Na een dag de koningin even apart zetten en de bijen besproeien met oxaalzuur.

Het moerloze gedeelte (van onder het MR) heeft dan alleen gesloten broed, een raam met heel jong broed geven waarop ze doppen kunnen aantrekken zodat er harmonie blijft (broedschuur).
Deze broedschuur het liefst op een andere stand zetten op liefst meer dan 3 km afstand in verband met her besmetten met varroamijten van andere volken.

Na 9 dagen ( werksterbroed uitgelopen 12 + 9 en nog geen nieuwe koningin uit het raam met jong broed) een totale schudzwerm(+ oxaalzuur)) maken en op schone raat met voer en stuifmeel zetten en die na een paar uur verenigen met een jong volkje met een goed leggende koningin.

Zo klopt het!

Ik vind dat als je zit op een beginnerspagina je het steeds uitvoerig moet uitleggen wat je bedoeld.
Zelfs met uitvoerige uitleg blijven er nog steeds heel veel vragen en zonder uitvoerige uitleg neemt de beginneling al snel afscheid.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op di 22 nov 2016, 19:24, 3 keer totaal gewijzigd.
dertiende
Plaats reactie