oxaalzuur verdampen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: oxaalzuur verdampen
In druk bevolkte (met bijenvolken) gebieden kan de herinvasie van mijten uit vreemde 'buurvolken' in de nazomer oplopen tot > 1000 mijten. Zelf heb ik net berekend dat in de eerste drie dagen vanaf de behandeling er 22% van de mijten vallen, je kunt er dus nog heel wat verwachten. In de eerste week viel er bij 55% van de mijten.
-
- Contacteer:
ter aanvulling: ik heb gedruppeld, dus dat zal een ander beeld geven dan sublimeren!
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hoe bereken je dat dan?
-
- Contacteer:
Tieme, ik heb 25 november gedruppeld. ik zit dus vandaag op dag 27 na de behandeldag. De mijtenval komt nu al drie dagen uit < 1% van het totaal. Het betreft een gemiddelde van 15 volken.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Verdampen geeft inderdaad een ander beeld. Het werkt veel sneller, het grootste gedeelte ligt de volgende dag al op de schuif en het vallen van de mijten duurt niet zo lang. Na één week moet je er niet veel meer verwachten.szx2js schreef: ik heb gedruppeld, dus dat zal een ander beeld geven dan sublimeren!
-
- Contacteer:
Joselito, heb jij ervaring met het effect van sublimeren op open broed? Ik wil namelijk komend jaar een test doen met het twee weken arresten van moeren en een week later een oxaalbehandeling geven. Dan is al het gesloten broed verdwenen. Wil zowel 2 volken druppelen op de late avond als 2 volken sublimeren. Tevens voor en na behandeling monsters nemen om mijtbesmetting vast te stellen. Echter overleven de larven de neergeslagen kristallen vanuit het sublimeren?
-
- Contacteer:
Verdampen in de zomer werkt niet zo goed. Blijkbaar werkt het het beste als de bijen in tros zitten en niet uitvliegen. In de zomer pas ik alleen nog vernevelen toe. Ik had zo al mijn twijfels. Dus vorig jaar heb ik, een tiental kasten, 5 dagen nadat ik oxaalzuur verdampt had nog eens met oxaalzuur verneveld en er vielen nog een groot aantal mijten. Ook Aumeier en Liebig hebben dezelfde ervaring.szx2js schreef:Joselito, heb jij ervaring met het effect van sublimeren op open broed? Ik wil namelijk komend jaar een test doen met het twee weken arresten van moeren en een week later een oxaalbehandeling geven.
Het vernevelen op open broed heeft geen negatief effect. Het wordt ook niet echt in de cellen verneveld maar meer schuins over de bijen.
Waarom verdampen in de zomer minder goed werkt wordt hier misschien verklaard. Doordat de bijen veel actiever zijn kunnen ze de de kristallen veel sneller kwijt raken, voordat de mijten een overdosis gehad hebben.
-
- Contacteer:
Eergisteren en gisteren de zesramers gedaan. Hier valt het aantal mijten mee. Het schommelt tussen de 10 en 60 mijten. Deze kastjes zijn allen besproeit met oxaalzuur rond 10 juli toen de jonge koningin pas begon te leggen. Ze hebben op een andere stand gestaan waar er weinig heide was.
Er was daar wel balsemien, zodat ook deze kastjes voldoende voedsel hadden.
Er was daar wel balsemien, zodat ook deze kastjes voldoende voedsel hadden.
-
- Contacteer:
Het valt mij al jaren op dat de afleggers in zesramers zo weinig mijten hebben, terwijl Miniplussen met ongeveer dezelfde hoeveelheid bijen veel meer mijten hebben. Ik veronderstel dat de warmtehuishouding bij zesramers een zeer positief en remmend effect heeft op de mijtenreproductie. Ook het ontbreken van darrenraat, maar dit geldt ook voor de MiniPlussen, speelt een positieve rol.
Het grote verschil in mijtbesmetting moet dus wel door de temperatuur komen, andere verklaringen kan ik niet bedenken.
Het grote verschil in mijtbesmetting moet dus wel door de temperatuur komen, andere verklaringen kan ik niet bedenken.