Pollenrestaurant.

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » di 31 jan 2017, 07:43

Frank Olde Daalhuis schreef:Mooie fazanten-haan, je had alleen het plankje onder z'n poten iets beter moeten camoufleren :whistle:

Gelukkig dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om goed te observeren
en\of goede ogen hebben.
Bovendien was het NIET m'n bedoeling om de kijker "een rad voor de ogen te draaien"
en 'raadgek' te maken. Daarenboven Frank, kan de jager zien dat het verenpak
van kleur verschoten is.

Misschien lukt het Els nog om de levende Ringfazant te fotograferen die al maanden lang
40 meter afstand van me houdt als hij elke dag in ons tuinreservaat rond scharrelt.
Hij heeft het als territorium uitgekozen. Ik probeer hem nog beter aan me te laten wennen.
Ik laat de lekkere appels van de Granny Smith liggen, Die vallen nog steeds van de boom.
Ook bezoekt hij de voerplek voor wildzangvogels.

En ik vermoed dat hij net als kippen muizen vangt. Tussen de bijenkasten vang ik dit jaar
significant minder muizen en spitsmuizen. Daarom probeer ik de Fazant in de gelegenheid
te stellen 'n gezin te stichten in de buurt van de bijenstand
en heb hem alvast vereerd in de foto met 'n verbleekt spiegelbeeld. Zjef :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » wo 01 feb 2017, 00:08

Gait schreef:Kun je me nog eens uitleggen hoe je de hazelaarkatjes aan biedt aan de bijen? Zit er ook over te denken ze een goede start te geven

Gait, bezin voor je begint.
Staan jouw twee volken in de luwte van de bebouwde kom, dan is het niet nodig om bloemen
te plukken en bij de kasten te zetten. Maar als je van proeven doen houdt en de bijen wilt
verwennen, dan geef ik je wat adviezen die je nog niet tegen gekomen bent in m'n vorige
berichten.
1. Pluk alleen de rijpe Hazelaarkatjes; dus die er geel uit zien en 'n volwasen pink lang zijn.
De groene katjes laat je zitten, want die laten nog geen stuifmeel los.
2. Trek de katjes niet te hard van de takken af, want anders komt er te veel stuifmeel in de lucht
en jaag je passerende hooikoortspatiënten tegen je in het harnas.
3. Knijp de katjes niet in het donker van de takken af, dus speel open kaart, dus in het zicht.
4. Vraag aan eigenaars van 'n tuin toestemming en maak ze duidelijk waarvoor je het doet.
5. Plaats pal naast de kasten een schot ter grootte van 'n deur op de grond onder een hoek van
45 graden, als dak tegen regen en wind. Je kunt ook 'n fraaiere constructie bedenken.
6. Plaats er schalen onder met 2 cm dikke laagjes katjes er op. Het liefst in de zon.
Je kunt onder het schot ook nog een schaal water zetten met drijvend schoon spul
als watervoorziening.
Tot zo ver. Zj. :b10:

P.S. Aanstaande donderdag en vrijdag wordt het vliegweer. Er kunnen reinigingsvluchten
verwacht worden. Zorg dat de schalen niet bescheten worden. Besmettingsgevaar.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 01 feb 2017, 11:14

Ik geloof dat er een nieuw Veenhuizen is opgestaan...

je weet vast wel Zjef...dat bekende dorp waar ze (gedetineerden) aan werkverschaffing deden en dat nu tot ons cultureel erfgoed behoort en men zelfs op de Unesco Wereld Erfgoedlijst willen hebben staan :wink: .

vr. gr.

PS ik ga deze week 100 boompjes aanplanten. Geen hazelaar.

Verder heb ik gele stuifmeelklompen gezien op de onderlades. Of dat is van een paar dagen geleden of eerder toch van een aantal weken geleden.
JP

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Gait » wo 01 feb 2017, 13:04

Dank! Ik heb de gemeente al gevraagd of er ergens bloeiende hazelaar of wilg wordt gesnoeid

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Frank Olde Daalhuis » wo 01 feb 2017, 15:37

bee-tree schreef:
Frank Olde Daalhuis schreef:Mooie fazanten-haan, je had alleen het plankje onder z'n poten iets beter moeten camoufleren :whistle:

Gelukkig dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om goed te observeren
en\of goede ogen hebben.
Bovendien was het NIET m'n bedoeling om de kijker "een rad voor de ogen te draaien"
en 'raadgek' te maken. Daarenboven Frank, kan de jager zien dat het verenpak
van kleur verschoten is.

Misschien lukt het Els nog om de levende Ringfazant te fotograferen die al maanden lang
40 meter afstand van me houdt als hij elke dag in ons tuinreservaat rond scharrelt.
Hij heeft het als territorium uitgekozen. Ik probeer hem nog beter aan me te laten wennen.
Ik laat de lekkere appels van de Granny Smith liggen, Die vallen nog steeds van de boom.
Ook bezoekt hij de voerplek voor wildzangvogels.

En ik vermoed dat hij net als kippen muizen vangt. Tussen de bijenkasten vang ik dit jaar
significant minder muizen en spitsmuizen. Daarom probeer ik de Fazant in de gelegenheid
te stellen 'n gezin te stichten in de buurt van de bijenstand
en heb hem alvast vereerd in de foto met 'n verbleekt spiegelbeeld. Zjef :b10:
Fazanten vinden de geur van anijs onweerstaanbaar, jagers lokken ze hier ook mee naar voederplaatsen.. misschien kun je er wat mee.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » za 04 feb 2017, 20:56

Gait schreef:Dank! Ik heb de gemeente al gevraagd of er ergens bloeiende hazelaar of wilg wordt gesnoeid
Gait, jouw aanpak kun je aan het rijtje adviezen toevoegen. Houd gemeentewerken te vriend.
Dan kun je misschien adviseren over het assortiment. Denk er wel aan dat je niet alleen
pleit voor bijenplanten en dus eigenbelang. Mensen houden van bloemen, dus praat
voor het algemeen belang, inclusief de bijen.

Hebben jouw bijen afgelopen donderdag en vandaag de Hazelaarkatjes bezocht ?
Hier op 53NB, 7 OL heeft vandaag en donderdag de hele dag de zon geschenen.
Er was nauwelijks wind en hij kwam uit Zuid.
Afgelopen middag heb ik bijen stuifmeel zien verzamelen op de hoop Hazelaartakken van de foto.
Per rijp katje intensief wel 2 minuten lang. Je zag de klompjes groeien.

Donderdag hadden ze het te druk met 'schoon schip maken' en verkenningsvluchten maken.
Houd ze in de gaten. Ze ruiken goed of er volken zijn die de provisiekast niet goed bewaken.
Dus er is kans op 'leentjebuur' spelen. Verklein de vlieggaten iets na de reinigingsvlucht
en plaats weer de muizenroosters.
Ondanks alle maatregelen is het waarschijnlijk 'n dwergspitsmuis of bosspitsmuis gelukt
twee kasten binnen te glippen. Dat is te zien aan leeg gevreten borststukken
en afgebeten vleugeltjes.

Tot nu toe zien de volken er wonderwel gemiddeld goed uit. Ik hoop dat het morgen ook weer tussen
12 en 15 uur vlak vóór de kasten 12 graden wordt in de zon. Dan plaats ik schalen
met katjes in drie pollenkroegjes,verspreid tussen 28 kasten. Zjef :b10:

P.S. Ik heb de volken ondertussen allemaal een warme bedekking gegeven onder de deksels.
Vanaf woensdag komt er 's nachts matige vorst tot - 8 C. We zijn er nog niet. Pas in maart
kun je zeggen of de bijen goed door de winter zijn gekomen.

Vanaf deze plek wil ik Jan Kruit en zijn collega Heidema wat opbeuren uit de put in verband met de onbegrijpelijke sterfte. We moeten concrete hulp kunnen bieden.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » wo 15 feb 2017, 00:09

Vandaag konden de bijen van 12 tot 16 uur genieten van de zon.
Ze bleven dicht bij de kasten. Er was nog te veel koude Oostenwind.
Ik heb in elk van de drie pollenbars Hazelaarkatjes opgediend omdat de bloeiende
Hazelaars te ver weg staan. De eerste bezoekers verschenen in de bakjes en gingen druk aan de slag.
Binnen de kortste keren was hun sternum geel en de korfjes gevuld met glimmend
stuifmeel. Komende middag wordt er een foto van gemaakt.

De foto hierbeneden is al een week geleden gemaakt toen het nog overdag vroor.
Ik had de bakjes nog niet gevuld want er werd niet gevlogen. '
Op het dak van 'n 'vreettentje' ligt wit karton dat vóór de kasten gelegen heeft tijdens de
reinigingsvlucht van 2 weken geleden. ( om er een foto van te kunnen maken).
Zo is de grond niet besmet geworden. De platen worden verbrand.
Er zijn verschillende typen ontlasting te zien. Die ga ik nu niet toelichten.
Vandaag was er nog een bescheiden reinigingsvlucht. Zj. :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door bee-tree » wo 15 feb 2017, 00:39

Hier de foto's. De vogelverschrikker is nodig nu de bijen kostbaarder zijn dan wanneer
ze met 50000 zijn. Bovendien vinden de koolmezen nog nauwelijks wilde insecten. Zj. :b10:
reinigingsvlucht.jpg
Het bestand van de twee grote 'luiers' die op het dak liggen, is helaas te groot, namelijk 1,3 MB.
Dus even geduld. Officieel is 'n bijenluier 'n strook papier die je het vlieggat inschuift
bij een kast die een bodem heeft zonder gaas. Ook een papier dat je in de 'varroala' legt
kun je bijenluier noemen. Duitse imkers noemen zo'n luier Windel.

P.S. Gistermiddag heb ik katjes geplukt van takken die over 'n kanaal hingen.
Die waren bijna de helft langer dan de vorige die niet boven water hingen.
Vochtige bodem en vochtige lucht laten de katjes beter groeien en eerder bloeien, lijkt het.
Er waren al heel wat katjes uitgebloeid. Die heb ik ook meegenomen, want die
komen van pas wanneer ik stuifmeelvervangend solanum-eiwit opdis wanneer de wilgendracht
in maart tegenvalt door belabberd weer.

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door Gait » di 21 feb 2017, 00:04

Eindelijk hazelaarkatjes gevonden en pollenrestaurant geïnstalleerd. Mijn ervaren mede imkers betwijfelen ernstig het nut hiervan. Hazelaar is windbestuiver en bijen vliegen er alleen op als ze ernstig tekort hebben. We zullen zien...Afbeelding

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Pollenrestaurant.

Bericht door joselito » di 21 feb 2017, 00:56

Gait schreef: Mijn ervaren mede imkers betwijfelen ernstig het nut hiervan.
Ik kan ze geen ongelijk geven :)
Ze vliegen wel op de hazelaar als het weer het toelaat maar of ze ook nog geïnteresseerd zijn in die geplukte katjes, daar heb ik toch mijn twijfels over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten