Mijn redenering, 150 jaar geleden waren mensen en bijen kleiner. Voeding, verwarming huizen, vaak ziek, enz veel redenen zijn op te voeren.
Mensen zijn gemiddeld gegroeid omdat de leefomstandigheden zijn verbeterd.
Van bijen zijn de leefomstandigheden, gemiddeld denk ik ook verbeterd vergeleken met de situatie van kleine keuterboeren, veeeel korven en afslachten van sterke volken. En de bijen hebben grotere kunstraat gekregen, dat scheelt ook. Maar we verzorgen volken, zorgen voor schone raat en voorkomen gebreken, ziektes worden bestreden. Het is redelijk dat bijen ook gemiddeld een maat groter zijn.
Maar waarom krampachtig terug naar een maat die ooit in een grijs verleden gemeten is? Als de huidige bijen graag een maat bouwen in natuurbouw laat ze dan die maat bouwen. Persoonlijk haak ik af als je een koningin moet dwingen om in een kleine cel te leggen.
Ik ben zelf bijna 2 meter en frot mijn lijf al mijn leven lang in stoelen en onder tafels die op een maat uit het verleden zijn gebaseerd. En zolang we dit welvaartniveau hebben zullen mensen gemiddeld langer blijven.
Mensen dwingen we niet kunstmatig terug naar een "kleinere maat". Waarom wel de bijen?