Hoeveel ruimte heeft de moer nodig?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Hoeveel ruimte heeft de moer nodig?

Bericht door ErikS »

Mijn ervaring, als imker met simplex ramen broedkamer en ook honingkamerformaat en DadantBlatt honingkamer.
Het beste kun je kijken naar ramen die beschikbaar zijn voor het broednest.
Vuistregel, begin april een broedkamer spaarkast.
mei 2 broedkamers spaarkast.

zo vroeg mogelijk honingkamer(s) bovenop zodat de nectar opgeslagen boven kan worden.
Bij zeer sterke dracht dragen de dames ook de broedruimte vol met nectar, zorg dan voor veel ruimte onder het broednest.

grtz

erik.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

Mr Bij schreef:
Eddy Geurtsen schreef:Als bedoelt hoeveel ruimte een koningin nodig heeft om als broednest te benutten, dan kun je er het volgende sommetje op los laten.
Stel dat het moertje 1500 eitjes per dag legt. Van ei tot bij verstrijken er 21 dagen, dan zijn er dus 1500 x 21 cellen = 31.500 cellen nodig in een broedruimte. Tel de cellen op één raam van het formaat waarop je imkert, deel dat getal op de 31.500 en je hebt het (theoretische) aantal ramen waaruit je broednest moet bestaan.
Theoretisch, want er moet natuurlijk ook nog ruimte zijn voor stuifmeelopslag en voederkrans. Als je imkert met Dadant, houdt het bovenstaande sommetje in dat je met één broedbak uit kunt, evenals imkers met combi-ramen. Alles afhankelijk natuurlijk van de kwaliteit en het ras van je moertjes.

En hoeveel cellen zitten er dan gemiddeld op zo'n raam (spaarkast) gericht naar de ervarende imkers??
Een stuk raat van 10 x 10 cm heeft ± 400 cellen. Een Simplex honingkamerraam is 1,2 x 3,4 dm x 400 cellen= 1632 cellen.
Op één raam (twee zijden) zijn er 3264 cellen. Er zijn dus 10 Simplex honingkamerramen nodig.
bron: Blad "Bij praten" nummer 133 september 2014 jaargang 36 bladzijde 12 Kennismaking met de Renson-methode

Hoeveel ramen je nodig heb bij een ander formaat raam kan je zelf uit rekenen
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Erik schrijft dat je bij zeer sterke dracht de kans loopt dat de dames de broedruimte voldragen met nectar. Als maatregel beveelt hij aan om veel ruimte onder het broednest te geven.
Ik zie dat anders; in dat geval zou je extra ruimte boven het rooster moeten geven, zodat de dames de honingkamer voldragen. Benut de broedkamer voor het broed, zorg dat de honingkamer genoeg ruimte biedt voor honing.
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Eddy Geurtsen schreef:Erik schrijft dat je bij zeer sterke dracht de kans loopt dat de dames de broedruimte voldragen met nectar. Als maatregel beveelt hij aan om veel ruimte onder het broednest te geven.
Ik zie dat anders; in dat geval zou je extra ruimte boven het rooster moeten geven, zodat de dames de honingkamer voldragen. Benut de broedkamer voor het broed, zorg dat de honingkamer genoeg ruimte biedt voor honing.
ok, normaliter dus bij goede dracht erboven.
bij extreme dracht ook eronder. ;-)
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Persoonlijk, en ik denk velen met mij, hopen op "extreme dracht". Volgens mij het ogenblik om extra honingkamers aan te bieden. Jammer om op zo'n tijdstip extra broedruimte te geven. Die broedruimte zal dan alleen gebruikt voor honingopslag. Dan heb ik toch liever extra opslag van honing boven het rooster.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Je weet nooit zeker wat ze gaan doen.
Ik had eens een volk in deze tijd op twee broedbakken.
Kwam heel sterk uit de winter.
Duizenden krokussen waar ze flink op vlogen.
Eind maart was er een hoop dracht te verwachten.
Boswilgen, fruitbomen, kastanjes, en nog zo wat.
Dus ik zet er rond 20 maart een honigkamer met mooie kunstraat bovenop.
Geen rooster.
Eind april dacht ik een volle honingkamer te gaan vinden.
Maar nee.....

De honingkamer was eind april nog volledig niet uitgebouwd.
De twee broedbakken zaten vol met honing.
Het broednest sterk gekrompen, het volk was kleiner geworden ipv verder gegroeid.

Mijn les was: bak erop als ze eenmaal volop aan het halen zijn
en niet te veel anticiperen op wat er de komende weken zou kunnen gaan gebeuren.
gr,
m
gijs.v
Contacteer:

Bericht door gijs.v »

Dus zoals ik begrijp moet je reageren op de bijen niet op wat je zelf verwacht?

Gijs met Tapatalk
ErikS
Contacteer:

Bericht door ErikS »

gijs.v schreef:Dus zoals ik begrijp moet je reageren op de bijen niet op wat je zelf verwacht? Gijs met Tapatalk
meer reageren op de omstandigheden en kijken naar de weersvoorspellingen en weer van de laatste dagen. Is het lang droog maak je geen zorgen over overvloedige lindedracht (tenzij je aan het kanaal woont....)
Ruimte geven boven als er dracht is voor opslag.
Ruimte naar beneden voor uitbreiden broednest.
Bij extreme dracht wordt ook het broednest volgedragen, geef dan extra ruimte onder. Die extra ruimte wordt dan volgedragen en er blijft broedruimte vrij.

in de ochtend hebben de dames hun zaakjes vaak weer op orde. liefst einde van de dag kijken om een beeld te krijgen hoeveel losse honing om en in het broednest is opgeslagen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

maartenkleijne schreef:Je weet nooit zeker wat ze gaan doen.
Ik had eens een volk in deze tijd op twee broedbakken.
Kwam heel sterk uit de winter.

De honingkamer was eind april nog volledig niet uitgebouwd.
De twee broedbakken zaten vol met honing.
Het broednest sterk gekrompen, het volk was kleiner geworden ipv verder gegroeid.

Mijn les was: bak erop als ze eenmaal volop aan het halen zijn
en niet te veel anticiperen op wat er de komende weken zou kunnen gaan gebeuren.
Ik zette vroeger vaak een stuk of 4 jonge broedramen in de broedhoningkamer om zo het broednest te verhogen, natuurlijk alleen bij sterke volken, dan gaan ze wel naar boven.
Vooral bij de eerste broedhoningkamer is dit een hint en je kan er ook een moerrooster tussen leggen.
De vervangende kunstraat wordt zo zeer snel uitgebouwd en ook bovenin en gevuld met honing.
Dan heb je na een maand een broedhoningkamer met honing in dit geval.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie