verwaarloosd volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

verwaarloosd volk

Bericht door tomer » zo 26 mar 2017, 03:05

Ik heb een volk overgenomen van iemand uit de buurt die er niet meer voor kon zorgen. Het volk is een lange tijd (1jaar, 2jaar?) niet meer gecontroleerd of behandeld geweest en zit in een oude kast die bijna uiteen valt. Door het plexiglas is te zien dat er ook een mierenvolk in de kast leeft. Ik ben benieuwd wat ik zal aantreffen als ik de kast open. Als ik de varroaschuif bekijk, zie ik tussen de hoop vuil wel zeer veel mijten liggen...! Ik hoop dat ik nu niet het paard van Troje binnengehaald heb en dat mijn andere volken door vervliegen besmet raken met mijten en virussen. Of valt herbesmetting deze tijd van het jaar wel mee??
Is er een manier waarop ik het volk NU toch wat kan zuiveren, behalve darrenraat snijden?
De ramen bijen in een nieuwe kast met kunstraat afschudden en met oxaalzuur besproeien is waarschijnlijk te drastisch en te vroeg op het jaar?
Misschien is het beter als ik in afwachting de kast naar een andere stand breng...?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door ErikS » zo 26 mar 2017, 06:59

klinkt als sympatieke maar riskante actie van je ;-)

Ik zou de dames gewoon op hun plek laten nu het weer zo goed is en met hyveclean behandelen, dan bij de eerste mogelijkheid inspecteren. Kan meevallen als de dames verder gezond zijn. Als het volk zwak is en de dracht wegvalt meteen dichtzetten en eventueel verplaatsen.

Grzt Erik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door tomer » zo 26 mar 2017, 11:08

Ik dacht dat het een sterk volk was dat misschien zelfs wat resistent was tegen varroa, aangezien ze het tot nu overleefd hebben zonder behandelingen. Maar ik zie ondertussen enkele misvormde larven (darren en werksters) op de vliegplank... :think:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door ErikS » zo 26 mar 2017, 19:22

Ik denk zelf dat resistent tegen varroa extreem zeldzaam is. Sommige volken hebben een grotere tolerantie of gunstigere standplaats.

Zou in geval van twijfel met hiveclean aan de gang gaan. Als je in de jonge bijen komt kun broedafname overwegen.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door Luuk » zo 26 mar 2017, 21:47

Met dit weer kan je ook met thymovar en/of mierenzuur behandelen.

Lijkt me dat je in dit geval beter IETS kunt doen ook al is het riskant, dan niets.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door tomer » ma 27 mar 2017, 01:29

Ik heb de kast eens geinspecteerd en wat opgekuist. De honingzolder vol versuikerde honing weggehaald. Deze ramen zaten goed vastgekit, vielen uit elkaar en de raten zagen volledig zwart. In de broedbak viel het mee: mooi bezet met bijen, veel broed en geen bijen met misvormde vleugels gezien. Er hing zelfs een volledig raam gesloten darrenraat in, dat ik eruit gehaald heb. Daar zaten achteraf gezien wel wat mijten in, maar niet barstensvol.
2 honingkamerramen waarin broed zat heb ik in de broedbak gehangen, zodat er onderaan die ramen opnieuw darrenraat kan gebouwd worden. Als ik dat binnen 3 weken wegsnij, zijn er weer wat mijten minder. Ik denk dat ik dat ga blijven herhalen tot ik een volledige broedafname kan doen en alles kan behandelen met oxaalzuur.
Met hiveclean heb ik nog geen ervaring. Ik ben ook niet echt geneigd om snel iets te gaan kopen in de winkel die mij slechte was verkocht heeft.
De ramen zijn 34 cm lang (zonder oren meegerekend) en 29 cm hoog...ik vind niet terug welk type kast dit kan zijn...??
Ik heb er nu een Dadant zesramer opgezet (plank met gat erin tussen de 2 kasten), om ze over te zetten op nieuwe propere ramen met kunstraat. Binnenkort koninginnenrooster ertussen en zorgen dat de koningin dan in de Dadant zit. En als het werksterbroed in de oude kast is uitgelopen, kan ik die kast wegnemen en dan zal ik waarschijnlijk extra ruimte moeten geven of ineens een kunstzwerm maken.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door ErikS » ma 27 mar 2017, 07:34

Luuk schreef:Met dit weer kan je ook met thymovar en/of mierenzuur behandelen.
Is dat zo, dat je dan een succesvolle behandeling hebt, het is een verdamping die moet plaatsvinden.
Luuk schreef:Lijkt me dat je in dit geval beter IETS kunt doen ook al is het riskant, dan niets.
regel 1 van bijenhouden, als je het niet zeker weet niet zomaar iets doen. ;-)

"There are a few rules of thumb that are useful guides. One is that when you are confronted with some problem in the apiary and you do not know what to do, then do nothing. Matters are seldom made worse by doing nothing and are often made much worse by inept intervention." --The How-To-Do-It book of Beekeeping, Richard Taylor

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door Kroese » ma 27 mar 2017, 12:34

tomer schreef: De ramen zijn 34 cm lang (zonder oren meegerekend) en 29 cm hoog...ik vind niet terug welk type kast dit kan zijn...??.
Zoek hier in Imkerpedia (kan ook via de knop bovenaan deze pagina)

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Raammaten

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door ErikS » ma 27 mar 2017, 16:38

Kroese schreef:
tomer schreef: De ramen zijn 34 cm lang (zonder oren meegerekend) en 29 cm hoog...ik vind niet terug welk type kast dit kan zijn...??.
Zoek hier in Imkerpedia (kan ook via de knop bovenaan deze pagina)

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Raammaten
En wie staat er niet bij ;-) Kempische kast? http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ische_kast

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door ErikS » ma 27 mar 2017, 16:41

tomer schreef:Met hiveclean heb ik nog geen ervaring. Ik ben ook niet echt geneigd om snel iets te gaan kopen in de winkel die mij slechte was verkocht heeft.
Hiveclean komt uit Oostenrijk en is een getest product. Daar hoef je geen vrees voor te hebben.
Werkt makkelijk omdat het gebruiksklaar is en je bent in de effectiviteit niet verdampings- (lees: temperatuur of vochtigheid) afhankelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten