Bijen in spouwmuur: help

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
ijscobeer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 mar 2017, 19:55
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bijen in spouwmuur: help

Bericht door ijscobeer » vr 31 mar 2017, 19:59

Best bijenhouders,

Omdat ik eigenlijk niet meer weet hoe verder probeer ik het op dit forum.

In de spouwmuur van ons huis woont een zwerm bijen. Op zich geen probleem, behalve dat de ingang vlak boven het raam van onze peuter is en we regelmatig bijen in haar kamer vinden. Inmiddels doen we het raam niet meer open om dit te voorkomen.

Hebben jullie tips of trucs hoe deze bijen uit de muur te krijgen?

Alvast bedankt voor iedere hulp!

Groet, Erik

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Matthijs » vr 31 mar 2017, 21:50

Ik ben ook eens bij een volk in de spouw van een schoorsteen geroepen, nadat de verdelging (terecht) weigerde het nest te doden. Gezien de (on)bereikbaarheid en hoge te maken kosten heb ik geadviseerd om tóch, hoe sneu ook, het volk te laten verdelgen. Gesmolten bijenwas in een kachel kan vergaande gevolgen hebben. Als een imker er redelijkerwijs bij kan, kun je zo'n bijenvolk verwijderen. Anders niet en zit er niets anders op om het te laten bestrijden. Laat dit aub wel eerst door een imker vaststellen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Erick » vr 31 mar 2017, 22:24

ijscobeer schreef:.................behalve dat de ingang vlak boven het raam van onze peuter is en we regelmatig bijen in haar kamer vinden. Inmiddels doen we het raam niet meer open om dit te voorkomen.................
een hor plaatsen? dan komen er geen bijen in de slaapkamer van de kleine en hoeven de bijen niet uit de spouw verwijderd te worden.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Mr Bij » za 01 apr 2017, 03:19

ijscobeer schreef:Best bijenhouders,

Omdat ik eigenlijk niet meer weet hoe verder probeer ik het op dit forum.

In de spouwmuur van ons huis woont een zwerm bijen. Op zich geen probleem, behalve dat de ingang vlak boven het raam van onze peuter is en we regelmatig bijen in haar kamer vinden. Inmiddels doen we het raam niet meer open om dit te voorkomen.

Hebben jullie tips of trucs hoe deze bijen uit de muur te krijgen?

Alvast bedankt voor iedere hulp!

Groet, Erik
Waar zit u gevestigd?

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door ronaldd » za 01 apr 2017, 09:03

Zeker de ingang waar de bijen in de muur gaan niet sluiten dan zoeken ze een andere weg en kunnen binnenkomen .

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 apr 2017, 09:20

Matthijs schreef:Ik ben ook eens bij een volk in de spouw van een schoorsteen geroepen, nadat de verdelging (terecht) weigerde het nest te doden.
Ik zou best willen weten op welke gronden jij dat terecht vind om een bijennest welke op een normale manier niet te scheppen is ... waar mensen overlast van ondervinden , niet te mogen verdelgen .

En in welke wet dat beschreven staat .

Jaap v P

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Rens » za 01 apr 2017, 10:17

beste ijscobeer,

We weten nog niet in welke regio je woont. In een ander topic (zoek op boorkast) staat een optie beschreven. Ik plak even een van de reacties;

"...als dat niet kan is het volgende een optie, een voorzetkast. Truc uitgedacht voor een situatie in een spouw (door Imkerij Ceres, uitgedacht, heb het met belangstelling gelezen ooit) maar kun je ook bij jou toepassen.

http://www.imkerijceres.nl/content/2010 ... an-de-muur
http://www.imkerijceres.nl/mediaalbum/viewalbumitems/26

Grtz,

Erik."

Als je denkt dat dit een optie gaat zijn, dan is het handig om te weten in welke regio de bijen zich bevinden. Wellicht is er een imker in de buurt die je wil helpen.

succes,
rens

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bijen in spouwmuur: help

Bericht door JohnHoogendoorn » za 01 apr 2017, 10:37

Ik heb met succes een volk uit een schoorsteen gehaald door in een Segeberger 6 raams kastje van achteren een gat te maken van ongeveer 5 cm. Het kastje met wat jonge bijen en een raam broed met het gat in de achterkant tegen de opening in de schoorsteen binden met spanbanden om de schoorsteen heen. Het 6 raams volkje moet moerloos zijn. De bijen moeten dan door het 6 raams kastje naar binnen. Met een beetje geluk komt de koningin naar voren en gaat in het 6 raams kastje verder met leggen. Dan een moerroostertje tussen de zesramer en de opening in de muur bevestigen. Dan loopt het broed uit in de schoorsteen en komt het gehele volk geleidelijk naar buiten. Wel een hele operatie maar het proberen waard.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: RE: Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Matthijs » za 01 apr 2017, 10:54

Jaap v.Popering schreef:
Matthijs schreef:Ik ben ook eens bij een volk in de spouw van een schoorsteen geroepen, nadat de verdelging (terecht) weigerde het nest te doden.
Ik zou best willen weten op welke gronden jij dat terecht vind om een bijennest welke op een normale manier niet te scheppen is ... waar mensen overlast van ondervinden , niet te mogen verdelgen .

En in welke wet dat beschreven staat .

Jaap v P
De verdelger mocht het nest niet zomaar doodspuiten blijkbaar. Ook ik ben/was van mening dat bijen beschermd zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: RE: Re: Bijen in spouwmuur: help

Bericht door Matthijs » za 01 apr 2017, 10:57

Jaap v.Popering schreef:
Matthijs schreef:Ik ben ook eens bij een volk in de spouw van een schoorsteen geroepen, nadat de verdelging (terecht) weigerde het nest te doden.
Ik zou best willen weten op welke gronden jij dat terecht vind om een bijennest welke op een normale manier niet te scheppen is ... waar mensen overlast van ondervinden , niet te mogen verdelgen .

En in welke wet dat beschreven staat .

Jaap v P
Ps. De flora en fauna wet beschrijft de zorgplicht. Honingbijen vallen niet onder de zgn rode lijst soorten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten