dode bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 16
- Bijenras(sen): 14 carnica, 2 bastaard
- Contacteer:
dode bijen
goede avond, vanmiddag werd er druk gevlogen bij mijn kasten, echter een half uurtje geleden ben ik nog even gaan kijken en zag heel veel (een 30 tal) dode bijen voor de kast zitten .
het leek wel of ze gewoon stilzaten op de vliegplank en op de tafel ervoor maar ze waren dood, komt dit misschien door de plotselinge afkoeling in de avond??
het leek wel of ze gewoon stilzaten op de vliegplank en op de tafel ervoor maar ze waren dood, komt dit misschien door de plotselinge afkoeling in de avond??
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: dode bijen
Bij mij was dat ook zo,maar het waren er maar een paar .
Van de kou denk ik ook.
Groet Peter.
Van de kou denk ik ook.
Groet Peter.
-
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica en bastaard
- Contacteer:
Ik had hetzelfde gisteren, ik had liever de 'deur' dicht gedaan van de kast, ze vlogen eruit maar ze hadden veel moeite om de kast binnen te komen. zeker een 20 bijen voor de kast. een aantal heb ik op de plank terug gezet maar vrees niet dat dat geholpen heeft.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Even de "dode" bijen in jam/honingpot mee naar binnen en warm (zon) binnen 10 min. weer levend.
Dit lukt niet als ze een nacht buiten blijven. Bijen verkleumen bij dit nare weer als ze buiten de zon ergens neer strijken.
Dit lukt niet als ze een nacht buiten blijven. Bijen verkleumen bij dit nare weer als ze buiten de zon ergens neer strijken.
!Hans.
-
- Aantal volken: 16
- Bijenras(sen): 14 carnica, 2 bastaard
- Contacteer:
bedankt voor de tip , ga ik zeker proberen als de volgende keer weer zoiets voor doet
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb er de laatste dagen al honderden gereanimeerd. Eén van mijn bijenstanden staat momenteel ongunstig in de koude wind. Aan het eind van de middag kon ik er tientallen met een bierviltje in een limonadeglas wippen. Het glas met een bierviltje erop wat opwarmen, en na een tijdje zijn de meeste bijtjes weer actief genoeg om de laatste meters af te leggen. Het weerbericht voor morgen is wat gunstiger, de wind gaat afnemen, gelukkig maar!
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
- Contacteer:
Ik laat ze meestal liggen of ruim ze op, als het er maar enkele zijn. Verzwakte, oude, misschien zieke bijen die al een tijdje tussen het vuil op de grond liggen terug reanimeren, is dat wel goed voor een volk, vroeg ik mij af...
Deze namiddag heb ik de onderkoelde en de dode bijen rondom een kast opgekuist en vanavond lagen er opnieuw zeker 200 onderkoelde bijen...vele met stuifmeel aan de poten. Deze keer toch maar een bokaal genomen en een half uurtje binnen genomen.
Daarnet om 20u30 de bokaal met ondertussen zeer actieve zoemende bijen op de vliegplank leeggeschud. Ze begonnen onmiddellijk te stertselen en wandelden allemaal binnen.
Deze namiddag heb ik de onderkoelde en de dode bijen rondom een kast opgekuist en vanavond lagen er opnieuw zeker 200 onderkoelde bijen...vele met stuifmeel aan de poten. Deze keer toch maar een bokaal genomen en een half uurtje binnen genomen.
Daarnet om 20u30 de bokaal met ondertussen zeer actieve zoemende bijen op de vliegplank leeggeschud. Ze begonnen onmiddellijk te stertselen en wandelden allemaal binnen.

-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Bij mij ook tiental dode bijen voor de kast.
En als je dit na een paar dagen hebt zou het nog steeds helpen om ze in een honingpot te doen??Hans van der Post. schreef:Even de "dode" bijen in jam/honingpot mee naar binnen en warm (zon) binnen 10 min. weer levend.

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Alleen de zelfde dag bijen opwarmen lukt. Zoals ik als eerder schreef: na een nacht buiten zijn ze niet meer tot leven te wekken. 

!Hans.