Bijenvolk verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bijenvolk verplaatsen

Bericht door Hans »

Dag,

Ik wil een bijenvolk proberen te verplaatsen over een afstand van 2 km.

Zou ik dat nog kunnen wagen? Gezien de kou van de laatste weken zullen ze niet ver gevlogen hebben.

Op nieuwe plek wat takjes voor de ingang dat ze weten dat het een nieuwe situatie is?

Of toch maar niet wagen? Ik twijfel. Ze staan nu in de achtertuin en zijn redelijk groot. Als ze terugkomen :o

:wink:
Hans
Flevobij
Contacteer:

Re: Bijenvolk verplaatsen

Bericht door Flevobij »

Hallo Hans,

Als het verplaatsen noodzakelijk is, kan het gewoon. Wat is de reden dat je ze moet verplaatsen binnen deze afstand ?

Kou en vliegactieradus spelen geen rol, dat wordt veel gedacht. De coniferen/plexiglasplaat moet goed voor de vliegopening zitten. En ook gedurende enige tijd. Als je ze morgen zou verplaatsen en er wordt zondag veel gevlogen door het warme weer, dan zijn de meeste bijen al ingevlogen, binnen een dag. Vertrouw je dat niet, laat de coniferen/plexiglasplaat nog vier of vijf dagen zitten, weersvoorspelling deze week is 12-13 graden elke dag.

Keuze natuurlijk aan jou....succes.

Groeten,

Flevobij
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Als het 2 km in vogelvlucht is zou ik het nog snel wagen. De laatste weken is er weinig gevlogen en de bijen gaan in de lente nog geen grote afstanden vliegen, dus ik zou het wagen.

MVG CP
Hans
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Hans »

Mijn standplaats is op die afstand en ik wil het volk in de achtertuin daarheen hebben. Het wordt te groot ivm buren.

Dank voor advies.

Groet, Hans
Flevobij
Contacteer:

Bericht door Flevobij »

Hallo Hans,

Niets is leuker dan een kast bij huis. Als je buren geen last hebben van een klein volk, zou je een aflegger van je kast kunnen maken, deze laten staan in een zesramer of 10 ramer met blokken. Als je de aflegger maakt met zo weinig mogelijk haalbijen, dan kun je de coniferen/glasplaat korter laten staan, een aantal vliegbijen kan dan terug naar je achtertuin.

Mijn buren vonden mijn bijenkasten leuk, ook toen ze kinderen kregen. Toch heb ik uit voorzorg mijn kasten uit mijn tuin verplaatst vanwege de kleine kinderen. Bijen zijn soms onberekenbaar.

Groeten,

Flevobij
Plaats reactie