Drukte rond de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AnnekeW
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Drukte rond de kast

Bericht door AnnekeW »

Vanmiddag was er ineens een enorme drukte rond de kast. Heel veel bijen verdrongen zich voor de ingang om naar binnen/buiten te kunnen en er zaten er zo'n 500 (?, moeilijk te schatten) rond de ingang. Zwermen kan niet, want een week geleden heb ik de kast gecheckt en enkel lege speeldopjes gevonden. Na ongeveer een kwartiertje keerde de rust weer. Er waren nog steeds wel heel veel bijen die af en aan vlogen, maar niet meer dat enorme gedrang bij de ingang.

Ik denk dat dit allemaal kwam doordat er ineens een prachtige, warme middagzon was? De laatste dagen en nachten waren erg koud en winderig waardoor er weinig bijen op pad waren. En vanmiddag, met die plotselinge zon besloten ze en masse uit te vliegen, de jonge bijen die nog niet buiten waren geweest inclus.

Is mijn redenering juist of kan het iets anders zijn geweest?
crunx
Contacteer:

Re: Drukte rond de kast

Bericht door crunx »

Hier soortgelijke activiteiten gehad vandaag rond 14:30.

Ook ik kon mij niet voorstellen dat ze gingen zwermen; er lag een berg bijen voor de deur +/- 1400.

De reden werd echter snel bekend door eens goed om me heen te kijken.
Er was namelijk nogal veel verse bijen poep aanwezig op de planten er omheen en de bijenkroeg.

Ik neem aan dat het een kleine reinigingsvlucht was; het was eindelijk een beetje warm en zonnig na een tijd van kou en regen.

Binnen een half uurtje waren ze allemaal weer binnen, en verliep alles volgens plan.
Plaats reactie