ruimte geven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

ruimte geven?

Bericht door sikkie68 »

Hoi allen ik zit in dubio !
3 van de 4 volken hebben afgelopen week koninginnen in spee gekregen, en zijn allen voor zien van minimaal 5 ramen vol broed wat aan het uitlopen was. nu puilen de kasten redelijk uit van de bijen en wordt er aardig nectar en stuifm. gehaald . de oude uit gelopen worden helemaal vol gestouwd met.... ja je raat het al stuifmeel en nectar :shock: . Is het verstandig boven de nicot doppen (die overgens MORGEN gesloten worden )een niet uitgebouwde honingkamer te zetten of een bk, zullen ze wel bouwen ? is dat niet te koud voor de bijen en voor al de koningin in spee? graag jullie ervaring en supervisie! :?: :?: :?: :?: alvast dank groet SIK uut den haagie :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: ruimte geven?

Bericht door Alex Mönch »

Hoi sikkie,heb geen ervaring met bakken kunstraat plaatsen boven doppen.
Zonder doppen zou ik een bak met kunstraat onder een uitgebouwde bak plaatsen met een paar uitgebouwde ramen uit een andere bak als klimramen en dan waar de klimramen vandaan komen ramen met kunstraat terug plaatsen.
sikkie68
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

het gaat me er vooral om, dat de overvloedige nectar die binnen komt niet in de nieuwe broedkamers komt ,dr onder zetten is denk ik wel de beste optie, moet denk ik maar voor lief nemen en dan de ramen maar slingeren. want de gevoeligheid van zo'n Dop is hoog zit ik me nu te bedenken hmmmmm dank Alex voor je reaktie ik laat het hier maar bij want wil geen risico lopen ...Thanx :) :doh: :wink:
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door H.J.Booij »

Koniginnen in spe? bedoel je doppen?

Er is geen nieuw broed meer dus slepen ze het voormalig broednest vol. Dat is logisch.

Je geeft niet aan hoe groot het volk is. 1 BK?Als ze te krap zitten heb je kans op een bruidzwerm denk ik.

Wat ik zelf altijd doe wanneer ik twijfel in het koudere voorjaar is een honingkamer op een krant bovenop het volk zetten. Paar gaatjes prikken en ze vinden deze ruimte wel als ze het nodig vinden.

Als ik een gewoon volk heb zet ik wanneer er veel dracht is een HK erop (met rooster). Is het een sukkel dracht en dus niet echt overschot dan zet ik er een BK op waarbij ik de helft van het broed in de bovenste BK zet (let hierbij op dat je het broed van beide bakken boven elkaar positioneert ivm warmte huishouding).
sikkie68
Contacteer:

Bericht door sikkie68 »

lig er wakker van.... ga morgen ochtend vroeg bakken op zetten, temp loopt aardig op daar binnen... hoop datze iets bouwen ..ik heb nog uit gebouwde hk. raat, Voor de duidelijkheid, ik heb prinsessenlarfjes ingezet F1 C. Verwacht word dat de q,s. 21 mei geboren worden.
1volk 1 bk en 5 ramen gesloten broed,
2 volken op 2bk welke zeker 6-7 ramen gesloten broed..... zet het erop. en maar duimen dat ze blijven..

gegroet slapelose sikkie uut den haag :be3: :be9: :be8: :be7: :be6: :be11: :idea: :pray:
De Woldimker
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door De Woldimker »

Een groot volk , met een groot broednest , verdeeld over 3 bakken , waar de onderste bak een laag broed heeft van ongeveer 5 cm , nu zit ik te denken om de onderste broedkamer te verwisselen met de middelste om zodoende extra ruimte in het broednest te genereren , de bovenste broedkamer ( met stuifmeel en nectarkrans ) blijft gewoon op zijn plaats , de opzet is , ruimte in het broednest , en om zwermneiging uit te stellen , is dit een goed plan , of zou het te veel verstoring van het broednest geven , is hier ervaring mee ?
Plaats reactie