Mijn minstens 45 jaar oude Originele Koenig "Vulkan" beroker doet het plotseling niet meer. Er is geen beweging in te krijgen. Weet iemand hoe ik de bodem los kan maken en van binnen kan kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik hoop dat iemand weet hoe dat moet,
groet, Hanneke
Hoe oude Originele Koenig "Vulkan" weer aan de gang krijgen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Hoe oude Originele Koenig "Vulkan" weer aan de gang krijgen
Om de Vulkan open te krijgen, moet je de twee lipjes aan de onderzijde met een tangetje verdraaien. Aan de binnenkant zit een "vleugeltje" die het plaatje op zijn plek houdt. De opdraaisleutel kun je er met een beetje kracht zo af trekken.
Dan is het een kwestie van schoonmaken, flink in de olie zetten (ik spoel het draaiwerkje wel eens in een beetje wasbenzine of terpentine) en dan zou het allemaal weer moeten functioneren. Als er in het draaiwerkje iets stuk is, moet je een "ouderwetse" horlogemaker inschakelen.....
Dan is het een kwestie van schoonmaken, flink in de olie zetten (ik spoel het draaiwerkje wel eens in een beetje wasbenzine of terpentine) en dan zou het allemaal weer moeten functioneren. Als er in het draaiwerkje iets stuk is, moet je een "ouderwetse" horlogemaker inschakelen.....
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Beste Eddy,
Dank voor je advies!! De sleutel ging er, toen we wisten dat die eruit kon, met een beetje kracht zonder problemen uit. De bodem is er nog niet uit, maar door te proberen de bodem los te krijgen is het raderwerk weer gaan lopen. Voorlopig doet ie het dus weer!
Maar het is duidelijk dat het geheel schoongemaakt moet worden. Daarom graag nog wat meer uitleg over het losmaken van de bodem. Aan de onderkant zitten 4 “dingetjes”. De twee grootste zou ik halfronde vleugeltjes willen noemen, die makkelijk te draaien zijn (ook zonder tangetje). Zijn dan de andere twee de lipjes die jij noemt?
groet,
Hanneke
Dank voor je advies!! De sleutel ging er, toen we wisten dat die eruit kon, met een beetje kracht zonder problemen uit. De bodem is er nog niet uit, maar door te proberen de bodem los te krijgen is het raderwerk weer gaan lopen. Voorlopig doet ie het dus weer!
Maar het is duidelijk dat het geheel schoongemaakt moet worden. Daarom graag nog wat meer uitleg over het losmaken van de bodem. Aan de onderkant zitten 4 “dingetjes”. De twee grootste zou ik halfronde vleugeltjes willen noemen, die makkelijk te draaien zijn (ook zonder tangetje). Zijn dan de andere twee de lipjes die jij noemt?
groet,
Hanneke
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Die twee lipjes lingsom draaien en het geheel naar beneden trekken .
Daarna sleutel verwijderen en ook het binnenwerk naar beneden trekken , De sleutel voor harder of zachter blijft zitten .
Zie afbeeldingen
Daarna sleutel verwijderen en ook het binnenwerk naar beneden trekken , De sleutel voor harder of zachter blijft zitten .
Zie afbeeldingen
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dank je wel Jaap, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden......
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Heel veel dank, voor uitleg en foto's. Het is nog niet gelukt, maar ik begrijp nu wel hoe het moet.