Hallo,
op dit moment doet mijn volk het goed echter is de kast waar ze in zitten wel aan opknapbeurt toe. Ik heb al een nieuwe kast klaarstaan en wil ze dus graag hier naar overbrengen zodat ik de andere kast weer kan opknappen. Plan is om de oude kast op te schuiven en de nieuwe op de oude plek te zetten en vervolgens de ramen over te hangen. Maar nu vraag ik me af of dit wel de juiste tijd is of verstoor ik dan teveel? Daarnaast vraag ik me af welk moment van de dag het best geschikt is om dit te doen?
Alvast bedankt!
Overzetten volk in nieuwe kast
Moderator: Hans van der Post.
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Re: Overzetten volk in nieuwe kast
Volgens mij (maar ik ben geen expert) kan het enige tijd van de jaar behalwe in de winter. En een goede moment is wanneer de meeste haalbijen aan het halen zijn. Om 13:00 dus? Ek heb ook ergens gelezen dat als je de volk te vroeg in de dag storen, de haalbijen van streek gaan en een dag lang niets halen, maar er is nu geen dracht, dus wat maakt het uit.Bijnaam schreef:Plan is om de oude kast op te schuiven en de nieuwe op de oude plek te zetten en vervolgens de ramen over te hangen. Maar nu vraag ik me af of dit wel de juiste tijd is of verstoor ik dan teveel? Daarnaast vraag ik me af welk moment van de dag het best geschikt is om dit te doen?
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Als ik zelf zoiets doe probeer ik dat een uur voor donker te doen. Dan is de dag maximaal uitgenut en hebben de dames nog een uur om te wennen.
Je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken als er toch al een verstoring is, bv bij het afnemen van de honingramen om te slingeren meteen omzetten op de nieuwe kast.
Hier is overigens flink dracht, de lindes zijn al aan het bloeien. Om half 7 al volop vliegbewegingen.
Je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken als er toch al een verstoring is, bv bij het afnemen van de honingramen om te slingeren meteen omzetten op de nieuwe kast.
Hier is overigens flink dracht, de lindes zijn al aan het bloeien. Om half 7 al volop vliegbewegingen.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica Peschetz en BuCa
- Contacteer:
Dank jullie voor de reacties; ik denk dat ik het dan een uur voor het donker ga doen. Ik was niet van plan (nog) om te gaan slingeren maar mss druk ik nog wel een of twee ramen achterover 

-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica Peschetz en BuCa
- Contacteer:
's avonds gedaan en het ging perfect, volk was mooi rustig en de volgende dag vlogen ze al vroeg weer flink. Bedankt voor het advies.