Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Moonlight
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 18:06
Imker sinds: 1993
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Italiaanse bijen
Contacteer:

Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door Moonlight » vr 02 jun 2017, 20:04

Sinds van de week hoor ik een geluid in een loze ruimte boven mijn werkkamer wat een beetje klinkt als een ventilatorsysteem. De eerste keer was een paar dagen geleden en duurde zowat 24 uur ... vanmiddag hoorde ik het weer. Ik zie nergens iets. Een paar weken geleden heb ik voor een week of wat elke dag één bij gezien, die waren steeds meer dood dan levend, eentje was zelfs dood. Die nog leefden heb ik buiten gezet maar ik weet niet of ze het overleefd hebben. Of die bijen iets met het geluid van doen hebben weet ik niet ... het zijn twee aparte ruimten die niet met elkaar in verbinding zijn.

Is het mogelijk dat bijen dan weer wel en dan weer niet hoorbaar zijn?


Op de foto geen bijen te zien maar boven de planken is het geluid te horen en *iets* zie je daar uitsteken maar wat dat is???? Zou dat iets met bijen te maken kunnen hebben?
Bijlagen
bijen.JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 jun 2017, 23:13

Een bijenvolk heeft een opening naar de buitenwereld.
kijk eens naar de muren - buiten - of je daar bijen uit een kleine opening ziet komen.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door tomer » vr 02 jun 2017, 23:34

Volgens mij een nestje (boom)hommels die het warm hebben en beginnen te ventileren. Ik ben de laatste week verschillende keren gebeld voor hetzelfde 'probleem'.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door Mr Bij » za 03 jun 2017, 03:01

Moonlight schreef:Sinds van de week hoor ik een geluid in een loze ruimte boven mijn werkkamer wat een beetje klinkt als een ventilatorsysteem. De eerste keer was een paar dagen geleden en duurde zowat 24 uur ... vanmiddag hoorde ik het weer. Ik zie nergens iets. Een paar weken geleden heb ik voor een week of wat elke dag één bij gezien, die waren steeds meer dood dan levend, eentje was zelfs dood. Die nog leefden heb ik buiten gezet maar ik weet niet of ze het overleefd hebben. Of die bijen iets met het geluid van doen hebben weet ik niet ... het zijn twee aparte ruimten die niet met elkaar in verbinding zijn.

Is het mogelijk dat bijen dan weer wel en dan weer niet hoorbaar zijn?


Op de foto geen bijen te zien maar boven de planken is het geluid te horen en *iets* zie je daar uitsteken maar wat dat is???? Zou dat iets met bijen te maken kunnen hebben?

Het kan ook zo zijn als ze ergens klem zitten en dat ze weg willen vliegen, dat je ze dan hoort maar weet niet of het een eentonig geluid is??

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door AnnekeW » ma 05 jun 2017, 12:56

Precies hetzelfde heb ik vorig jaar gehad in het plafond boven mijn badkamer. Daar bleek een wespennest te zitten. Af en toe maakten ze inderdaad een zoemend, brommend geluid, alsof er een ventilator aanstond.

Gebruikersavatar
Moonlight
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 18:06
Imker sinds: 1993
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Italiaanse bijen
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door Moonlight » vr 16 jun 2017, 11:24

Hans van der Post. schreef:Een bijenvolk heeft een opening naar de buitenwereld.
kijk eens naar de muren - buiten - of je daar bijen uit een kleine opening ziet komen.

Ik zag aan één kant van het huis zo af en toe een of twee (ik denk bos)hommels onder de dakpannen (aan de zijkant van aanbouw buren) vliegen. Dat zou betekenen dat er onder de dakpannen een of ander soort van 'gangenstelsel' van de ene kant van het huis naar de andere kant van het huis zou moeten zijn want het geluid hoor je binnen aan de andere kant van het huis.

Ik heb een tijdje niets gezien maar vandaag zag ik ze weer ... helaas ben ik steeds te laat met mijn fototoestel in gereedheid te brengen. Ik heb me steeds gefocust op de hommels die ik zag aan die ene kant van het huis maar heb vandaag ook eens gekeken naar de andere kant van het huis ... En daar is het ook een komen en gaan van hommels ... niet echt een drukte van belang of zo ... maar toch ... ik weet niet of het over hetzelfde hommelvolkje gaat, maar gezien het geluid is deze kant veel logischer ...

Ik heb ze nog niet kunnen fotograferen maar ze hebben een witte achterkant. Hieronder een foto waar ze in- en uitvliegen ... het einde van de dakkapel maar ze zitten daar net achter, tussen de open ruimte van het plafond en het dakbeschot.

Kun je die gewoon laten zitten tot ze vanzelf weer vertrekken en dan daar dichtmaken zodat ze niet opnieuw kunnen beginnen? Of weg laten halen en bij wie moet ik dan zijn?
Bijlagen
hommelnest.JPG

Gebruikersavatar
Moonlight
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 18:06
Imker sinds: 1993
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Italiaanse bijen
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door Moonlight » vr 16 jun 2017, 12:04

tomer schreef:Volgens mij een nestje (boom)hommels die het warm hebben en beginnen te ventileren. Ik ben de laatste week verschillende keren gebeld voor hetzelfde 'probleem'.
Wat heb je daar mee gedaan?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door tomer » vr 16 jun 2017, 12:14

Ik zeg de mensen dan dat hommels nauwelijks voor overlast zorgen. Dat het best is om de hommels gewoon te laten zitten omdat het nest vanzelf zal verdwijnen tegen de zomer. Daarna kan de ingang inderdaad dichtgemaakt worden.
Ik heb enkele nesten boomhommels in observatiekastjes zitten. Daar kan je duidelijk zien dat de nieuwe koninginnen al geboren zijn en dat het nest momenteel al aan het krimpen is. Dus gewoon nog even genieten van het gezoem :)

Gebruikersavatar
Moonlight
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 jun 2017, 18:06
Imker sinds: 1993
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Italiaanse bijen
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door Moonlight » vr 16 jun 2017, 12:23

tomer schreef: Dus gewoon nog even genieten van het gezoem :)
Bedankt!

Dat ga ik zeker doen ...

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen af en toe te horen? Is dat mogelijk?

Bericht door bee-tree » za 17 jun 2017, 00:50

Moonlight, omdat het geluid niet voortdurend te horen is
vermoed ik dat het gister niet zo vaak te horen was doordat het een stuk koeler was
dan afgelopen donderdag en woensdag.
Vandaag maar vooral zondag wordt het weer zomers warm.
Op zolder kan de temperatuur extra hoog worden.

Ook in de vliegopening van mijn - door hommels gekraakte - spreeuwenkast
die aan de stam van een Lindenboom hangt in diens schaduw,
zie ik Aardhommels ventileren zoals bijen dat vóór de vliegspleet doen.
Ik hoef er geen foto van te maken want ik heb toestemming van
IVN-voorzitter Henk Kamstra om zijn foto te laten zien van zijn nestkast
met ventilerende hommels in het vlieggat. Zjef :b10:
2-IMG_1422.JPG
Waaierende "witgatjes" bij
zomerse temperaturen.
Foto van Henk Kamstra.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten